Data modyfikacji:

Jak czytać oznaczenia opon motocyklowych?

Oznakowanie opon, zarówno motocyklowych, jak i samochodowych, regulowane jest wieloma normami i dyrektywami. Dlatego też oznaczenia obu tych rodzajów są bardzo podobne, jeżeli chodzi o rozumienie, bo parametrami będą się one od siebie różnić. Warto wiedzieć, jak odczytać i zrozumieć oznakowanie opony naszego motocykla, gdyż są to dane niezbędne do doboru odpowiedniego dla nas modelu, który musi pasować do jednośladu. Jak czytać oznaczenia opon motocyklowych? 

Opony motocyklowe – jak czytać oznaczenia? 

Ściana boczna to gruba guma, która przechodzi aż od osnowy drucianej wewnątrz opony do samego bieżnika. To właśnie na niej, na bocznej części opony motocyklowej, wytłaczane są odpowiednie oznaczenia opon, które informują nas o podstawowych parametrach i właściwościach, takich jak szerokość, nośność, profil, średnica koła czy data produkcji. Po krótce przedstawimy, czego szukać na boku opony i jak to interpretować, a za przykład posłuży nam oznaczenie nowej, sportowej opony Pirelli Sport 120/80 R16 60V. 
Pierwszym oznaczeniem jest szerokość wyrażona w milimetrach. Jest to wymiar mierzony od jednego boku opony do drugiego. W naszym przypadku jest to 120 mm, warto mieć jednak na uwadze, że osadzenie opony na feldze oraz stopień jej napompowania mogą sprawiać, że szerokość faktyczna delikatnie odbiegać będzie od nominalnej. 
Kolejno oznaczono profil opony motocykla, u nas 80%. Jest to wartość określająca stosunek wysokości opony do jej szerokości, dlatego określa się ją w procentach.  
Następnym podanym wymiarem jest średnica koła, przedstawiona w calach. Litera R oznacza rodzaj opony radialnej, a liczba 16 to średnica 16 cali.  
Kolejne znaki to oznaczenie indeksu nośności i prędkości. Dokładne wartości, jakie może przenosić opona, znaleźć można w internecie lub w tablicach producenta. W naszym przykładzie indeks nośności wynosi 60, co równa się obciążeniu maksymalnym przy ciśnieniu roboczym w oponie do 250 kilogramów. Kolejnym symbolem jest indeks prędkości, który informuje, z jaką maksymalną prędkością można poruszać się na danych oponach przy ciśnieniu roboczym i maksymalnym obciążeniu zgodnym z indeksem nośności. U nas jest to litera V, czyli dopuszczalna prędkość poruszania się to 250 km/h. 
Na brzegu opony widać również dodatkowe oznaczenia, które dostarczają dodatkowych informacji. Tak na przykład symbol M/C oznacza, że jest to opona tylko do motocykla, TL (Tubeless) oznacza oponę bezdętkową, a XL (extra load) dodatkowo wzmocnioną konstrukcyjnie.  
Ważnym oznaczeniem jest tak zwany symbol DOT. Informuje on przede wszystkim o wieku opony. Jest to zlepek czterech cyfr, które należy interpretować następująco: dwie pierwsze to miesiąc produkcji danej opony, dwie ostatnie to rok, kiedy zostały wyprodukowane. Dla przykładu oznaczenie 2219 informuje nas o tym, że opony zostały wyprodukowane w 22 tygodniu, czyli okolice maja, w 2019 roku. Jest to niezwykle istotna informacja, aby ocenić, w jakim stanie mogą być dane opony. Nowe nie zawsze oznacza, że świeżo wyprodukowane, bo może być to mało polecany model, który fizycznie nigdy nie był używany, lecz mógł leżeć w magazynie 2 lub 3 lata, więc mieszanka gumowa też nie będzie już tak doskonała jak przy całkowicie nowym egzemplarzu. 
Warto pamiętać, aby opony dobierać do osiągów motocykla. Nie ma sensu zaopatrywać się w wysokiej klasy opony sportowe o wysokich indeksach do motocykla o mniejszej pojemności, tak samo do jednośladu o dużej mocy nie powinno dobierać się opon o niskich indeksach i współczynnikach. Dokładne odczytywanie i analizowanie parametrów pozwoli nam dobrać najbardziej odpowiedni model i uniknąć problemów z montażem czy użytkowaniem. Jeżeli nie wiemy, jakie opony dobrać, warto dopytać specjalisty lub spojrzeć w książce pojazdu prosto od producenta, w której na pewno znajdują się informacje na temat najbardziej zalecanego i odpowiedniego rozmiaru opon
Zdjęcie: DragonImages / Envato Elements