Data publikacji:

Najczęstsze awarie podpory wału – jakie są objawy? 

Wał jest fundamentalnym elementem odpowiadającym za poruszanie się pojazdu. Montowany jest on w samochodach z napędem na tylne lub cztery koła, a także w nowoczesnych SUV-ach. Ma on względnie nieskomplikowaną konstrukcję, która wykonana jest z materiałów odpornych na bardzo duże przeciążenia, przez co rzadko ulega awarii. Jeżeli już jednak do niej dojdzie, zazwyczaj następuje na skutek naturalnego zużycia wynikającego z wieku. Nieco częściej usterki dotykają części montażowych wału, do których zadań należy między innymi stabilizacja jego pracy. Wśród nich wymienić możemy podpory wału. Tłumaczymy zatem, jakie są najczęstsze objawy ich uszkodzenia, a także jak zareagować, gdy pojawią się podczas jazdy. 
Car Mechanic Undercarriage

Podpora wału – budowa i przeznaczenie

Wał napędowy to długi metalowy walec, który obraca się wokół własnej osi. W ruch wprawiany jest przez zestaw złączy przekazujących mu energię z przekładni biegów generowaną przez silnik. Element odlewa się ze stali lub aluminium, czasem stosuje się również nowoczesne kompozyty z włókna węglowego. 
Wał zamontowany jest w podwoziu pojazdu i nie jest on w większości przypadków zabudowany. Oznacza to, że w trakcie jazdy mogą uderzać w niego kamienie, jest ochlapywany wodą i błotem drogowym. Podczas pracy obraca się on też z prędkością kilku tysięcy obrotów na minutę, jest więc wystawiony na działanie bardzo dużych przeciwstawnych sił i drgań. Jednym z zagrożeń dla jego stabilności są boczne przeciążenia, których nie da się uniknąć nawet w trakcie spokojnej jazdy po mieście. W ich zminimalizowaniu pomaga podpora wału.
Podpora wału jest częścią składającą się z trzech podstawowych elementów. Pierwszym jest metalowa obręcz odlewana z metalu, mocowana bezpośrednio do podwozia. W jej wnętrzu umieszczony się okrągły amortyzator okalający łożysko, przez które przeprowadzany jest walec wału. Podpora nie tylko utrzymuje wał w miejscu, ale minimalizuje też jego boczne drgania, które normalnie byłyby odczuwalne przez kierowcę i pasażerów. Samochody wyposaża się zazwyczaj w jedną albo dwie podpory wału, w zależności od długości pojazdu i typu napędu. 

Uszkodzenie podpory wału – przyczyny

W podporach wału uszkodzeniu ulega najczęściej gumowa osłona lub łożysko. Do pęknięcia metalowej obręczy dochodzi tylko w ekstremalnych przypadkach, choć może ona z czasem ulec poluzowaniu. 
Gumowa osłona traci swoje właściwości na skutek regularnego wystawienie na bardzo niską lub wysoką temperaturę, a także wilgoć i pył. Jej żywotność skraca też jazda po nierównej nawierzchni, zwiększająca drgania wału, a tym samym siłę, z jaką naciska na podporę.
Łożysko traci swoje właściwości na skutek jest przetarcia i przegrzania się, przez co może dojść nawet do jego pęknięcia. Problemy te wywołane są najczęściej zbyt małą ilością smaru lub wystawieniem go na działanie wody i dużej wilgotności, która sprzyja korozji. 

Uszkodzona podpora wału – objawy

Podstawowym objawem uszkodzonej podpory wału jest wyraźny szumiący dźwięk dochodzący z okolicy, w której zamontowany jest element. Kolejnym symptomem są znacznie mocniej odczuwane drgania samochodu, zwłaszcza podczas szybkiej jazdy, rozchodzące się od podwozia. 
Jazda z uszkodzoną podporą wału nie sprawia bezpośredniego zagrożenia dla samochodu, ale zdecydowanie pogorszy komfort podróży. 

Naprawa podpory wału

Naprawę podpory wału przeprowadza się w warsztacie, ponieważ wymaga demontażu elementów wału. Zwróćmy uwagę, że w niektórych modelach aut nie przewidziano możliwości wymiany samej podpory (producent nie dostarcza części zamiennych), dlatego w takich wypadkach kierowcy zmuszeni są do kosztownej wymiany całego wału. 
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski