Profil opony to nic innego jak stosunek wysokości opony do jej szerokości przedstawiony w procentach. Wpływa przede wszystkim na prowadzenie pojazdu, jednak wiele czynników i właściwości opon zależy właśnie od niego. Kierowcy mogą wybierać spośród wielu dostępnych modeli opon o różnych profilach, od niskich do wysokich. Jaka jest różnica w profilu opony 55 a 60?
Wśród wartości rozmiaru opon wyróżniamy między innymi ich profil. Profil opony wyraża procentowy stosunek wysokości przekroju opony do jej szerokości. Jak to się ma do wymiarów w milimetrach? Sprawa jest dość prosta. Opona 215/55 to opona o szerokości 215 milimetrów. Jej profil stanowi 55% tej szerokości, czyli około 118.25 mm. Czy to jedyne różnice między profilami? Nie do końca.
Główna różnica między profilami opony 55% a 60% to ta wizualna. Skoro jednak profil to procentowa część szerokości, największe różnice zauważalne będą przy różnych od siebie szerokościach opon. Przy takiej samej różnica ta wydawać się może znikoma.
Dla przykładu we wspomnianej oponie o szerokości 215 mm profil 55% to niecałe 119 mm, natomiast profil 60% to 129 mm. Różnica wysokości przekroju opony to około jednego centymetra. Profile mają duży wpływ na jakość i precyzję prowadzenia pojazdu. W naszym przypadku nie jest to aż tak bardzo odczuwalne. Można śmiało powiedzieć, że modele o tych profilach, pod warunkiem, że szerokość opony jest taka sama, są niemalże identyczne. Największe rozbieżności zauważyć można w cenach. Opony niskoprofilowe są z reguły tańsze od tych samych modeli o wyższym profilu.
Wyższy profil to przede wszystkim wyższe bezpieczeństwo. Poza potencjalnie lepszymi warunkami jezdnymi, wyższe profile oferują nam lepsze zabezpieczenie przez dziurami, nierównościami czy krawężnikami. Mówi się, że inwestycja w bezpieczeństwo większego profilu to utrata na wizerunku, szczególnie sportowego pojazdu.
W naszym przypadku, gdy różnice są dość niewielkie, nie można mówić o stratach wizualnych. Parząc pod kątem bezpieczeństwa, wyższy profil, bo 60%, sprawdzi się lepiej. Dodatkowy centymetr to potencjalne zabezpieczenie przed niefortunnym wpadnięciem w dziurę czy najechaniem na ostry krawężnik. Przy dużej prędkości efekt końcowy, czyli przebicie opony, będzie jednakowy w obu przypadkach. Wyższy profil zwiększy szansę na udaną ochronę rantu felgi i uchroni ją przed wygięciem, a nas, jako właścicieli przed dodatkowymi kosztami.
Kolejnym argumentem przemawiającym za wyższym profilem są warunki drogowe, jakie można spotkać w Polsce. Ilość dziur i nierówności to dobry przykład tego, żeby bezpieczeństwo i komfort stawiać ponad wyglądem zewnętrznym pojazdu. Sprawdzi się to szczególnie na drogach o gorszym stanie technicznym lub w miastach.
Jednak kiedy poruszamy się drogami szybkiego ruchu lub tylko drogami o dobrej jakości nawierzchni, można zdecydować się na opony niskoprofilowe, aby nadać naszemu samochodowi nieco agresji i poprawić jego wizualne walory. Sprawdzą się one również u kierowców lubiących dynamiczną jazdę z większymi prędkościami. Opony niskoprofilowe lepiej sprawdzają się przy wchodzeniu w zakręty, szczególnie przy większych prędkościach.
Wybierając oponę o określonym profilu, warto zastanowić się, na czym nam najbardziej zależy i gdzie najczęściej użytkujemy auto. W przypadku naszej pary profili opony 55 a 60 różnice są niewielkie, jednak wybierając profile warto przemyśleć, czy zależy nam na lepszym wizerunku pojazdu czy jednak komfort i bezpieczeństwo są dla nas priorytetem.