Data publikacji:

Jaki olej do silnika benzynowego z gazem? Ranking olejów do LPG

Olej silnikowy do samochodu zasilanego gazem powinien być syntetyczny i najlepiej najwyższej jakości. W przypadku silników benzynowych z gazem, olej musi mieć silne właściwości antykorozyjne i brać udział w schładzaniu silnika. Zobacz, jaki olej do silnika benzynowego z gazem wybrać.
ranking olejów do lpg

Charakterystyka instalacji i silnika na gaz

Kierowcy instalują gaz w swoich samochodach, głównie szukając oszczędności. Ostatnie lata pokazują ogromny rozwój technologiczny zarówno silników, jak i samych instalacji LGP. Nowoczesne instalacje gazowe piątej generacji umożliwiają wtrysk bezpośredni gazu do kolektora dolotowego jeszcze w fazie ciekłej. Jeden komputer odpowiada za prawidłowy wtrysk gazu, drugi – mieszanki paliwowej.
Nowoczesne instalacje są jeszcze bardziej zintegrowane ze standardowym sposobem zasilaniem. Prawidłowa regulacja i ustawienie parametrów pracy umożliwia pracę jednostki bez spadków mocy ani wzrostu spalania.
Najważniejsza w silnikach z instalacją gazową jest temperatura spalania. Gaz potrzebuje więcej powietrza do prawidłowego procesu spalania, poza tym spala się wolniej niż benzyna. Wyższa temperatura pracy silnika wpływa bezpośrednio na trwałość całego układu cylindrowo-tłokowego. Szybciej się zużywają oraz ulegają pęknięciom. Wymaga to lepszego doszczelnienia oraz redukcji temperatury silnika oraz lepszego smarowania.
Można przez to rozumieć, że samochody z instalacją gazową potrzebują lepszej jakości olejów silnikowych. Tak samo jak temperatura wpływa na układ napędowy, tak też odciska swoje piętno na oleju. Wyższa temperatura pracy powoduje szybsze utlenianie się oleju, a co za tym idzie, utratę właściwości smarnych. Pogarsza to nie tylko parametry smarne, ale też pompowalność oleju. Powoduje to jego gęstnienie, podniesienie liczby kwasowej i generowanie szlamu w komorze silnika. Jego osadzanie na elementach roboczych silnika przyspiesza proces nirowania oleju, czyli wytrącania się siarki. Jakich zatem olejów silnikowych do jednostek napędowych z LPG używać?

Jaki olej do silnika benzynowego z gazem?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy niezbędna jest wymiana klasycznego oleju na specjalistyczny preparat. Odpowiedz nie jest jednoznaczna. Zmiana nie jest konieczna, silnik będzie pracować w odpowiedni sposób, jednak wybranie specjalnych środków zawsze będzie korzystniejsze dla naszej jednostki napędowej. Gwarantują one bardziej wydajną i stabilną pracę w każdych warunkach, ponadto oferują lepsze parametry, które są specjalnie przystosowane do instalacji gazowych.
Mówiąc krótko, nie trzeba zmieniać oleju, jednak wymiana przyniesie więcej korzyści. Wielu mechaników twierdzi, że dopisek „LPG” na opakowaniu oleju to jedynie chwyt marketingowy. Musimy się z tym nie zgodzić. Wprawdzie dopisek ten na pewno przykuje uwagę kierowcy szukającego oleju do samochodu z instalacją gazową, jednak różnią się one delikatnie od klasycznych środków smarnych, stąd nasze zdanie. Szczególnie odczuwalne jest to przy gorszej jakości olejach, gdzie słabsze parametry oleju mogę nie poradzić sobie z jednostką zasilaną LPG.
Dedykowane środki, nawet w niższej klasie, powinny wydłużyć życie jednostki, a przede wszystkim zmniejszyć zużycie poszczególnych elementów układu silnika. Wysokiej jakości topowe środki smarne powinny być z natury uniwersalne i równie dobrze współpracować z silnikami zasilanymi tylko benzyną oraz tymi z LPG. Mimo wszystko warto mieć na uwadze fakt, że jednostki wyposażone dodatkowo w LPG pracują w trudniejszych warunkach i wyższych temperaturach.
Dobierając dedykowany olej do instalacji gazowej, warto zwrócić uwagę na temperaturę spalania, właściwości chłodzące oraz dodatki zwiększające odporność oleju. Specjalistyczne środki przystosowane do LPG posiadają zwiększoną ilość dodatków neutralizujących, których zadaniem jest oczyszczanie komory silnika z pozostałości po spalaniu gazu. Parametrem, na który warto zwrócić uwagę, jest niskoporowość oleju. Tego typu środki mają większą zdolność do pochłaniania wilgoci, co w połączeniu z wydzielającą się nadmierną parą wodną z procesu spalania gazu może powodować zbyt gruby film wodny, co utrudni smarowanie i spowolni przepływanie oleju przez elementy silnika.

Ranking olejów silnikowych do LPG

Orlen Platinum Gas Semisynthetic

Olej Platinum Gas Semisynthetic jest sztandarowym olejem grupy Orlen Oil dedykowanym silnikom zasilanym LPG. Jego parametry lepkościowe ułatwiają rozruch silnika zimą oraz zapewniają utrzymanie filmu olejowego w wysokich temperaturach pracy. Produkt ten przeznaczony jest głównie do samochodów osobowych i dostawczych, których silniki przystosowane są do alternatywnego zasilania gazem płynnym.
Dzięki zastosowaniu dodatków olejowych, odpowiedzialnych za mycie silnika, doskonale oczyszcza go i konserwuje. Olej charakteryzuje się wysoką odpornością na utlenianie, co jest niezwykle ważne w silnikach zasilanych gazem, gdzie występuje nadmierna ilość pary wodnej wydzielanej w procesie spalania gazu.

Lotos Gas

Olej Lotos Gas jest mineralnym olejem przeznaczonym do silników zasilanych gazem płynnym. Dostosowany jest do wysokich temperatur, jakie występują w jednostkach z LPG. Posiada wysoką odporność na utlenianie się, co jest niezwykle istotne w pracy silnika zasilanego gazem.
W procesie spalania gazu pojawia się nadmierna ilość pary wodnej, która negatywnie wpływa na olej. Dlatego tak ważna jest odporność na utlenianie. Posiada także właściwości myjąco-dyspergujące, które ułatwiają utrzymywanie silnika w należytej czystości, co znacznie wydłuża jego prawidłową pracę. Charakterystyka lepkościowa ułatwia rozruch na zimnym silniku bez obaw o utratę filmu olejowego.

Motul Specyfic CNG/LPG

Motul Specyfic CNG/LPG jest w pełni syntetycznym olejem silnikowym produkowanym na bazie estrów. Jego formulacja jest specjalnie opracowana do silników zasilanych gazem płynnym lub sprężonym. Charakteryzuje się bardzo dużą odpornością na wysokie temperatury, cechuje się odpornością na utlenianie oraz niską zawartością popiołów siarczanowych, co jest krokiem w stronę zasilania gazem sprężonym CNG. Olej ten posiada optymalne właściwości dyspergujące i myjące, dzięki czemu skutecznie oczyszcza silnik z pozostałości procesu spalania gazu, regulując tym samym temperaturę.

Tedex Runner GAS

Olej Tedex Runner GAS to półsyntetyczny olej silnikowy przeznaczony do jednostek z LPG. Środek ten posiada doskonałe właściwości temperaturowo-lepkościowe, przez co zapewnia łatwy i płynny rozruch zimnego silnika. Duża stabilność temperaturowa wpływa na niskie zużycie oleju i znacznie zmniejsza powstawanie zanieczyszczeń po spalaniu gazu.
Olej posiada optymalne zdolności czyszczące, dzięki czemu łatwiej utrzymać silnik w należytej czystości, co wydłuża jego żywotność i niezawodną pracę. Charakteryzuje się również dużą odpornością na utlenianie, co jest bardzo istotne w olejach przeznaczonych do instalacji gazowych.

Orlen Oil Gas Lubro

Olej silnikowy Orlen Oil Gas Lubro to propozycja oleju przeznaczonego do instalacji gazowych szczególnie starszej generacji. Najlepiej współpracuje z instalacjami I, II i III generacji, odpowiednio je konserwując i zapewniając optymalne parametry pracy. Posiada dobre właściwości konserwujące i odpowiednio smaruje współpracujące elementy silnika. Wydłuża żywotność silnika i wykazuje niższe zużywanie się oleju.
Zdjęcie: Envato Elements