Data publikacji:

Ręczne polerowanie samochodu – jak je prawidłowo wykonać?

Ręczne polerowanie samochodu z pewnością nie jest łatwe. Usunięcie rys wymaga sporej energii i nawet praca maszyną polerską wymaga sporego czasu. Dla chcącego nie ma jednak rzeczy niemożliwych, dlatego wyjaśniamy, jak wygląda ręczne polerowanie lakieru samochodowego. Efekty mogą być zaskakująco dobre!
ręczne polerowanie samochodu
Najskuteczniejszym sposobem na pozbycie się rys z lakieru samochodowego jest polerowanie maszyną polerską. Politury, pasty AIO, woski oraz innego rodzaju wypełniacze nie przynoszą odpowiedniego efektu. Wiele osób zastanawia się jednak, czy da się wykonać korektę lakieru bez użycia elektrycznej polerki rotacyjnej lub dual action. Większość znawców detailingu to odradza, ale praktyka pokazuje, że przy odrobinie samozaparcia rezultat może być całkiem dobry.
Ręczne polerowanie samochodu usunie przede wszystkim drobne zarysowania, a także zmatowiałą warstwę lakieru. Być może nie usuniesz w ten sposób głębszych rys, bo zdarcie kilku mikronów bezbarwnej powłoki wymaga sporej ilości pracy. Pozytywny efekt wizualny może być niemniej na tyle widoczny, że drobne niedoskonałości nie są żadnym problemem. Przygotuj się jednak na ciężką i żmudną pracę – polerowanie ręczne całej karoserii może pochłonąć nawet kilka dni.

Akcesoria do polerowania ręcznego

Pierwszy krok to przygotowanie odpowiednich akcesoriów. Dotyczy to zarówno rodzaju padów, jak i pasty polerskiej. Użycie tych przeznaczonych do współpracy z elektryczną maszyną polerską może utrudnić Ci pracę. W szczególności trzeba unikać past mocno ściernych, o wysokiej sile cięcia (tzw. cuttingowe), które mogłyby pozostawić na lakierze hologramy. Są to koliste, nieestetyczne zarysowania, dobrze widoczne w mocnym słońcu.
Co przyda Ci się do polerowania ręcznego?
  • Pasta one-step – np. Menzerna 3 in 1 One-Step Polish lub ZviZZer One Polish. Powinna to być pasta lekkościerna, bez grubych frakcji, które rozpadają się dopiero pod wpływem temperatury spowodowanej tarciem obracającego się dysku. Alternatywą mogą być pasty AIO, które dodatkowo zawierają składniki zabezpieczające lakier, np. woski lub politury.
  • Polerka ręczna do samochodu – to niewielka gąbka polerska lub poliuretanowy uchwyt do montażu dysków polerskich, np. ZviZZer Handpuk.
  • Pad polerski – nie powinien być zbyt cienki ani zbyt twardy. Dobrze sprawdzi się m.in. pomarańczowy, przeznaczony do współpracy z pastą one-step. Najwygodniejsze będą jednak dedykowane gąbki polerskie, takie jak Flexipads Tri-color.
  • Ściereczki mikrofibrowe – za ich pomocą dotrzesz resztki pasty polerskiej.
  • Alkohol izopropylowy (IPA) – przydatny do wymywania pasty polerskiej i oceny rezultatów.
  • Taśma malarska – warto okleić uszczelki, reflektory i inne elementy sąsiadujące z polerowanymi elementami.
  • Jak przygotować samochód do polerowania?

    Przed polerowaniem samochodu, zarówno maszynowym, jak i ręcznym, niezbędne jest przygotowanie lakieru. Nie wystarczy samo mycie szamponem samochodowym ani nawet odtłuszczanie alkoholem izopropylowym. Lakier samochodowy, zwłaszcza ten zużyty, pokryty jest wieloma zanieczyszczeniami, takimi jak:
  • metaliczny osad z klocków hamulcowych,
  • opiłki rdzy,
  • drobinki asfaltu i sadzy,
  • wżery po ptasich odchodach,
  • zaschnięte owady.
  • Przed polerowaniem musisz pozbyć się wszystkich tych zabrudzeń. Gdyby oderwały się od lakieru w trakcie polerowania i dostały pod pad polerski, spowodowałyby dużo zniszczeń. Tuż przed polerowaniem warto więc wykonać dekontaminację chemiczną przy użyciu:
  • deironizatora o neutralnym pH (może być to płyn typu krwawa felga),
  • tar & glue removera,
  • płynu do usuwania zaschniętych owadów.
  • Wżery, których nie jest w stanie ruszyć chemia, należy usunąć przy pomocy glinki lakierniczej lub produktu o podobnym działaniu (np. pada glinkowego lub ręcznika glinkowego). Oprócz tego musisz oczywiście dokładnie umyć samochód szamponem samochodowym, a także wyjałowić lakier alkoholem izopropylowym. Dzięki temu polerowanie będzie skutecznie, a przede wszystkim bezpieczne dla powłoki lakierniczej.

    Polerowanie ręczne samochodu – krok po kroku

  • Upewnij się, że powierzchnia lakieru jest czysta, sucha i chłodna.
  • Zabezpiecz elementy taśmą malarską.
  • Zaimpregnuj pad polerski delikatnie wodą.
  • Wstrząśnij butelką pasty polerskiej i nałóż kilka kropel na gąbkowy pad.
  • Rozprowadź pastę na niewielkim fragmencie lakieru (ok. 40 × 40 cm).
  • Kolistymi ruchami wyrabiaj pastę polerską, aż poczujesz opór. Dotrzyj resztki pasty ściereczką mikrofibrową i oceń efekt.
  • Jeśli nie udało się usunąć oksydacji, kolistych zarysowań oraz zmatowienia, ponownie nałóż pastę polerską i powtórz proces.
  • Co jakiś czas oczyszczaj pad polerski z pasty oraz zdartego lakieru. Możesz to zrobić szczotką lub sprężonym powietrzem.
  • Wypoleruj w ten sposób cały lakier samochodu, nie zapominając o wnękach i zakamarkach.
  • W trakcie prac na bieżąco kontroluj postępy. Dużym ułatwieniem będzie latarka inspekcyjna, która uwidoczni rysy pozostałe na lakierze. Skieruj wiązkę światła prostopadle do lakieru i oceń, czy udało się zniwelować uszkodzenia. Jeśli używasz pasty z wypełniaczami lub woskiem, wymyj pastę polerską izopropanolem. Dzięki temu sprawdzisz, czy połysk jest wynikiem wypolerowania lakieru, czy też wypełnienia rys preparatem. Na koniec warto zabezpieczyć lakier powłoką ochronną, np. woskiem samochodowym, sealantem lub powłoką ceramiczną.

    Czy warto polerować lakier ręcznie?

    W powyższy sposób można uzyskać naprawdę widoczne, estetyczne wykończenie lakieru. Jest to oczywiście żmudne, ale poprawi kondycję lakieru na wiele lat. Czy warto więc polerować lakier ręcznie? To zależy. Jeśli pielęgnacja samochodu sprawia Ci przyjemność i jesteś miłośnikiem detailingu samochodowego, cała praca może mieć sens. Jeżeli jednak zależy Ci na szybkim efekcie i nie chcesz się zmęczyć, lepszym pomysłem może się okazać zakup lub wypożyczenie maszyny
    Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Szymon Sonik