Data publikacji:

Na czym polega reinicjalizacja opon?

Reinicjalizacja opon to pojęcie opisujące operację przeprowadzaną po wymianie lub napompowaniu ogumienia w samochodzie. Większość kierowców zapewne jednak nie zetknęła się nigdy z tym terminem. Nie powinno to dziwić, ponieważ reinicjalizacji dokonuje się z reguły wyłącznie w autach popularnych francuskich marek, przede wszystkim Peugeot oraz Renault. Ponadto dotyczy tylko modeli produkowanych w ostatnich kilkunastu latach. Reinicjalizacja przeprowadzana jest także w pojazdach innych firm, ale występuje tam pod inną nazwą. Wytłumaczmy zatem, na czym ona polega.
reinicjalizacja opon
Podczas operacji ręcznie resetujemy odczyty specjalnych czujników TPMS. Aby zrozumieć, na czym polega całym proces i jakie ma znaczenie dla użytkownika pojazdu, w pierwszej kolejności musimy wytłumaczyć, czym jest i na jakiej zasadzie działa czujnik TPMS. 

Czujnik TPMS – czym jest i jak działa?

Czujniki TPMS zgodnie z obowiązującym w Europie prawem są montowane w każdym nowym samochodzie, który został wprowadzony do sprzedaży po 2014 roku. Odpowiadają one za pomiar ciśnienia w kołach, dzięki czemu samochód może nie tylko poinformować nas od razu o uszkodzeniu ogumienia, ale także automatycznie zmienić ustawienia systemów wspomagania jazdy oraz kontroli silnika, dostosowując je do stanu opon. Nawet względnie niewielka strata ciśnienia wpływa na szybsze zużycie bieżnika opon, zmuszając nas do ich częstszej wymiany, a także zwiększając poziom zużycia paliwa podczas jazdy. 
Czujniki TPMS zamontowane są w każdym z kół, dzięki czemu auto informuje nas o stanie ciśnienia w każdej z opon. Jeżeli spadnie ono poniżej optymalnego stanu, na desce rozdzielczej wyświetli się odpowiedni komunikat w formie ikony alarmowej. Warto zauważyć, że alarm nie zawsze musi oznaczać poważniejsze kłopoty. Czasem za spadek ciśnienia odpowiada np. znacząca zmiana temperatury otoczenia. 
Lampki ostrzegawczej nie należy jednak lekceważyć – po jej pojawieniu się warto zjechać z drogi i przyjrzeć się stanowi ogumienia. W razie zauważenia problemów trzeba udać się do warsztatu lub w najgorszym przypadku wezwać pomoc drogową. W dłuższych trasach możemy też zdecydować się na samodzielną wymianę koła, jeśli oczywiście takie posiadamy.
Warto zauważyć, że czujniki TPMS nie zapamiętują prawidłowych wartości ciśnienia w kole. Za domyślne i prawidłowe uznają te, z którymi zostały zainicjowane. Po wymianie lub napompowaniu ogumienia wartości te należy ręcznie zresetować (reinicjalizować).

Jak reinicjalizujemy opony?

Proces przeprowadzamy tylko wtedy, gdy jesteśmy pewni, że stare lub dopiero co założone opony zostały optymalnie napompowane (tutaj przydadzą się nam ręczne odczyty ciśnienia w kołach). W ten sposób pobieramy domyślne ustawienia, które samochód będzie traktować jako prawidłowe. 
Ustawienia resetujemy zawsze z poziomu komputera pokładowego. Pozycja ta będzie znajdować się w różnych miejscach menu konfiguracyjnego i zależy od modelu i marki auta, jeżeli nie możemy jej znaleźć, warto zajrzeć do dokumentacji technicznej i instrukcji obsługi. Po wybraniu odpowiedniej opcji będziemy zazwyczaj proszeni o potwierdzenie tego, czy wszystkie koła zostały poprawnie napompowane. Po udzieleniu pozytywnej odpowiedzi pomiar zostanie zresetowany, a z deski rozdzielczej zniknie ostrzeżenie alarmowe.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski