Data modyfikacji:

Rodzaje bieżników opon samochodowych

Autor: Łukasz Wulkanista
Opony do samochodów osobowych różnią się nie tylko rozmiarami czy charakterystyką ze względu na sezon. Jedną z najważniejszych cech każdego ogumienia jest rodzaj bieżnika. Elementami tworzącymi bieżnik są bloki, lamele, rowki, dołki i żebra – ich układ w znacznym stopniu odpowiada za parametry danej opony. Dlatego też warto zapoznać się z najczęściej produkowanymi rodzajami bieżników i z zasadami eksploatacji konkretnych modeli opon.

Jakie wyróżniamy rodzaje bieżników opon?

W samochodach osobowych stosuje się opony z trzema rodzajami bieżników. Zaliczamy do nich modele kierunkowe, symetryczne oraz asymetryczne. Przed wyjaśnieniem różnic pomiędzy poszczególnymi typami, warto wspomnieć o tym, po co właściwie w ogumieniu stosuje się bieżnik. Głównym zadaniem opony jest zapewnienie odpowiedniej przyczepności pojazdu do nawierzchni, co pozwala przenieść moc oraz zapewnić możliwość sterowania. Teoretycznie najlepszy styk opony z drogą gwarantuje ogumienie o całkowicie płaskiej powierzchni. Tego typu opony (tzw. Slick) stosuje się jednak tylko w autach sportowych poruszających się po idealnie płaskich torach wyścigowych. Na normalnej drodze warunki są zróżnicowane, a zadaniem bieżnika jest m.in. odprowadzanie wody deszczowej, zapewnienie bezpieczeństwa jazdy na ośnieżonym asfalcie i tłumienie drgań wynikających z nierówności nawierzchni.

Opony z bieżnikiem kierunkowym

Bieżnik kierunkowy w oponach Michelin CrossClimate+ Bieżnik kierunkowy z łatwością poznasz po układzie rowków przypominającym literę „V” lub „U”. Z racji charakterystycznego śladu pozostawianego przez takie opony, nazywa się go czasem „wzorem w jodełkę”. W bieżnikach kierunkowych poprzeczne rowki są symetrycznie ułożone i ustawione w stosunku do siebie pod takimi samymi kątami. Taki układ pozwala zapewnić bardzo dobre właściwości trakcyjne i wysoką stabilność. Opony z bieżnikiem kierunkowym dobrze sprawdzają się na mokrej nawierzchni, cechują się dobrą skutecznością hamowania oraz gwarantują zachowanie precyzji kierowania nawet przy wysokich prędkościach. Dlatego też jest to dobry wybór dla samochodów sportowych i pojazdów o dużej mocy silnika. Do minusów takich opon zaliczyć musimy mniejszy komfort akustyczny, gdyż cechują się dość głośną pracą. Dodatkowo ich rzeźba czyni je bardziej podatnymi na „ząbkowanie”, czyli nierównomiernie ścieranie się poszczególnych części bieżnika.

Opony z bieżnikiem symetrycznym

Bieżnik symetryczny w oponach Bridgestone B250 Bieżnik symetryczny jest najprostszym i jednocześnie najtańszym w produkcji. Jak sama nazwa układ bloków oraz rowków będzie tutaj symetryczny. Ze względu na prostotę produkcji stosowany zwykle w tańszych zestawach ogumienia. Taka rzeźba sprawdzi się w mniejszych autach oraz samochodach miejskich, które poruszają się głównie po odśnieżanych ulicach. Oprócz atrakcyjnej ceny, do zalet warto dodać jeszcze wysoką wytrzymałość oraz ekonomikę jazdy. Opony z bieżnikiem symetrycznym charakteryzują się stosunkowo niskimi oporami toczenia, co przekłada się bezpośrednio na mniejsze spalanie. Wśród wad symetrycznych bieżników wspomnieć trzeba o niskich parametrach trakcyjnych. Nie nadają się one więc do dynamicznej jazdy z dużymi prędkościami.

Opony z bieżnikiem asymetrycznym

Bieżnik asymetryczny w oponach Uniroyal RainSport 3 Ogumienie z bieżnikiem asymetrycznym rozpoznać można po tym, że rzeźba po lewej i prawej stronie opony różni się od siebie. Spowodowane jest to faktem, że w takich modelach wewnętrzna została zaprojektowana z myślą o skutecznym odprowadzaniu wody oraz zachowaniu odpowiedniej przyczepności na mokrej nawierzchni, podczas gdy zewnętrzna odpowieda za bezpieczeństwo jazdy na suchej drodze. Tego typu opony są bardzo lubiane ze względu na dobre zachowanie w praktycznie każdych warunkach. Bieżnik asymetryczny gwarantuje także dobre właściwości trakcyjne przy wysokich prędkościach oraz wysoki komfort jazdy. Niezaprzeczalnym atutem jest również równomierne zużywanie się bieżnika. Niektórzy kierowcy dodają do tej listy również atrakcyjny wygląd. Największym minusem opon asymetrycznych jest problematyczny montaż i dość wysoka cena. Dlatego też zwykle decydują się na nie właściciel aut klasy średniej i wyższej. Opony asymetryczne należy przekładać na wzór litery "X" czyli przednia lewa, na tylną prawą oraz przednia prawa, na tylną lewą. Przyjmuje się również, że opony asymetryczne są mniej podatne za zjawisko ząbkowania opon, poza tym lepiej współpracują z zawieszeniem wielowahaczowym (najbardziej narażonemu na ząbkowanie) oraz elektronicznymi układami kontroli trakcji (ASR, TC, ESP).

Montaż opon asymetrycznych i kierunkowych

Niektóre typy bieżnika pracują prawidłowo tylko przy zachowaniu odpowiedniego kierunku montażu. Należy o tym pamiętać i upewnić się, że ogumienie zainstalowano zgodnie z zasadami. Nie dotyczy to opon symetrycznych, które montuje się w dowolny sposób.

Montaż opon kierunkowych

Na oponach z bieżnikiem kierunkowym umieszczony jest symbol ze strzałką wskazującą kierunek toczenia. Założenie ich w przeciwnym kierunku sprawi, że ułożone „w jodełkę” rowki nie będą w stanie prawidłowo odprowadzać wody, co może skończyć się utratą panowania nad pojazdem na mokrej nawierzchni.

Montaż opon asymetrycznych

Opony asymetryczne posiadają na bokach oznaczenia „inside” i „outside”, które określają kierunki montażu. Wszystkie opony muszą być założone w taki sposób, aby napis „outside” umieszczony był na zewnątrz pojazdu. W przeciwnym razie bieżnik nie będzie w stanie skutecznie pracować. Mitem jest, że opony o rzeźbie asymetrycznej dzielą się na „lewe” i „prawe” – każdą z nich można montować po dowolnej stronie pojazdu, pamiętając jedynie o prawidłowym kierunku ustawienia zewnętrznej oraz wewnętrznej ścianki.
Jak założyć opony asymetryczne na przykładnie modelu RainSport 3

Różne rodzaje bieżnika na osi przedniej i tylnej?

Zasady eksploatacji mówią, że nie powinno się raczej używać różnych opon w tym samym samochodzie. Czasami jednak niektórzy kierowcy decydują się na takie rozwiązanie, chcąc obniżyć koszty. Pamiętajmy jednak, że opony z różnymi typami bieżnika można zamontować na różnych osiach – inne z przodu i odmienne z tyłu. Prawo dopuszcza takie rozwiązanie, jednak dla bezpieczeństwa warto trzymać się jednej zasady: ogumienie o lepszych parametrach powinno znaleźć się na osi tylnej. Dlatego też dysponując np. dwoma oponami o rzeźbie symetrycznej i dwoma kierunkowymi, zamontujmy te drugie na tyle. Opon o różnych bieżnikach nie wolno w żadnym wypadku montować na tej samej osi. To niebezpiecznie rozwiązanie, ponadto w razie kontroli skutkować będzie mandatem.

Jaki rodzaj bieżnika wybrać na zimę?

Najczęściej zadawane pytania o rodzaj bieżnika dotyczą odpowiedniego wyboru opon na zimę. Najpopularniejsze obecnie są modele kierunkowe. Doskonale radzą sobie one na mokrej nawierzchni i zapewniają świetną przyczepność na ośnieżonej drodze. Asymetryczne bieżniki również sprawdzają się w sezonie zimowym – głównie późną jesienią, gdy warunki pogodowe są zmienne. Opony z bieżnikiem symetrycznym nadają się głównie do jazdy miejskiej po odśnieżanych ulicach.
1 komentarz
  1. Mechanik Myślibórz | 10.01.2019 15:41
    Super poradnik
dywaniki welurowe czy gumowe

Dywaniki welurowe czy gumowe – które lepiej sprawdzą się w twoim aucie?

2025-03-17
Wybór odpowiednich dywaników samochodowych ma duży wpływ na komfort i trwałość wnętrza pojazdu. Do wyboru są dywaniki gumowe i welurowe, które różnią się między sobą pod względem funkcjonalności, estetyki i łatwości pielęgnacji. Zrozumienie ich zalet i wad pomoże Ci podjąć decyzję, które będą lepiej pasować do Twoich potrzeb.
jaki pistolet lakierniczy do 500 zł

Jaki pistolet lakierniczy do 500 zł?

2025-03-12
Pistolet lakierniczy to jedno z narzędzi, których nie może zabraknąć nie tylko w warsztacie samochodowym. Równie doskonale sprawdza się do malowania ścian czy sufitu w mieszkaniu lub domu, ogrodzeń i innych prac, które chcesz sobie ułatwić i przyspieszyć. Jeżeli będziesz używać sprzętu po raz pierwszy, to nie musisz od razu wydawać przysłowiowej fortuny. Zamiast tego zdecyduj się na funkcjonalny model w korzystnej cenie. Jaki pistolet lakierniczy do 500 zł wybrać? Dowiedz się, czytając ten artykuł!
bagażnik dachowy

Jak wybrać bagażnik dachowy lub box? Wszystko, co musisz wiedzieć

2025-03-10
Zbliża się dłuższy rodzinny wyjazd? A może planujesz właśnie wypad na narty i obawiasz się, że nie zmieścisz wszystkiego w samochodzie? Żaden problem! Właśnie z myślą o takich sytuacjach powstał bagażnik dachowy, dzięki któremu zyskujesz jeszcze więcej przestrzeni do przewożenia niezbędnych rzeczy. Co wziąć pod uwagę w trakcie jego zakupu? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule!
dpf co to

Co to jest filtr DPF i jak dbać o jego żywotność?

2025-03-10
Filtr DPF to jeden z istotnych elementów odpowiadających za poprawne działanie układu napędowego w pojazdach z silnikami Diesla. Element ten odpowiada przede wszystkim za oczyszczanie spalin opuszczających auta – zatrzymuje wiele szkodliwych związków chemicznych i cząstek stałych przed przedostaniem się do powietrza.
silnik wankla

Czym jest silnik Wankla?

2025-03-07
Spalinowe silniki Wankla pozostają pewnym kuriozum ze względu na to, jak rzadko spotykane są w autach jeżdżących po naszych drogach. Ich konstrukcja różni się znacząco od standardowych modeli montowanych w większości samochodów, od małych modeli miejskich, przez ciężarówki, po luksusowe modele sportowe. Tłumaczymy, co wyróżnia silniki Wankla, czemu nie cieszą się one większą popularnością, a także jakie mają najważniejsze wady i zalety.
czujniki parkowania

Jakie czujniki parkowania? Jak wybrać odpowiedni zestaw do swojego samochodu?

2025-03-05
Bezpieczne zaparkowanie pojazdu jest jednym z bardziej stresujących zadań, jakie stoi przed kierowcami, zwłaszcza jeżeli na co dzień poruszają się po miejskich ulicach.