Data publikacji:

Jak zmierzyć rozstaw śrub?

Felga samochodowa to wbrew pozorom jeden z najważniejszych elementów auta. Jest przykręcana do piasty pojazdu, przez co przekazuje moc silnika na oponę. To dzięki niej koło się kręci, a samochód porusza w określonym przez nas kierunku. Prawidłowo zamontowane koła to jeden z kluczowych czynników wpływających na bezpieczeństwo jazdy, a rozstaw śrub to jeden z najważniejszych parametrów felgi, który odpowiada za jej mocowanie do piasty. Aby właściwie dokręcić śruby do felg, konieczne jest więc precyzyjne ustalenie rozstawu śrub, tak aby wielkość otworów w płaszczyźnie mocującej obręczy, odpowiadały tym w piaście samochodu. Jeżeli właśnie przymierzasz się do zakupu nowych felg, a nie wiesz jaki jest rozstaw śrub w twoim aucie, w dalszej części tekstu dowiesz się jak dokładnie go zmierzyć.

rozstaw śrub

Czym jest rozstaw śrub?

Rozstaw śrub to odległość pomiędzy przeciwległymi otworami montażowymi na feldze aluminiowej lub feldze stalowej, który opisany jest za pomocą dwóch wartości: liczby otworów dla śrub lub nakrętek oraz średnicy okręgu, na jakim leżą środki otworów mocujących felgę. Dla przykładu oznaczenie 4x100 oznacza, że felga mocowana jest za pomocą 4 śrub do piasty, a otwory leżą na okręgu o średnicy 100 mm. Ta druga wartość może być również wyrażona w calach. Informacje o rozstawie śrub najłatwiej znaleźć w internecie np. w sklepach oferujących opony i felgi.

Gdy wpiszemy markę i model posiadanego przez nas auta, powinny pojawić się informacje na temat fabrycznie montowanych felg. Jeżeli chcemy sprawdzić rozstaw śrub samodzielnie, musimy zaopatrzyć się w suwmiarkę (pomiar musi być dokładny co do milimetra) oraz poznać zasady pomiaru w przypadku felg o parzystej i nieparzystej liczbie otworów mocujących.

Jak zmierzyć rozstaw śrub w feldze z parzystą liczbą otworów?

Zasada jest prosta – mierzymy odległość pomiędzy wewnętrzną krawędzią jednego otworu mocującego, a krawędzią zewnętrzną otworu przeciwległego. Niestety metoda ta nie sprawdzi się w przypadku obręczy z nieparzystą liczbą otworów. Warto także nadmienić, że średnica otworów nie ma wpływu na ich rozstaw.

Pomiar rozstawu śrub w obręczach z nieparzystą liczbą otworów

Felgi z pięcioma otworami są najpopularniejszymi obręczami stosowanymi w nowoczesnych samochodach. Np. w samochodach japońskich najczęściej stosowanym rozstawem śrub jest 5x114,3, z kolei w autach marki Audi, czy Volkswagen - 5x112. Aby prawidłowo zmierzyć rozstaw śrub w takich felgach konieczna jest podstawowa znajomość matematyki. Należy zsumować trzy wartości:

  • średnicę otworu centralnego,
  • dwie odległości pomiędzy otworem centralnym, a otworem mocującym,
  • średnicą otworu mocującego.

Brzmi nieco skomplikowanie, natomiast zapewnia to otrzymanie prawidłowego wyniku.

Pozostałe parametry felgi, które należy znać przed zakupem

  • Średnica felgi – pomaga określić, jaki profil opony można założyć w aucie.
  • Szerokość felgi – zależy od szerokości nadkola. Należy pamiętać, że koło nie może wystawać poza obrys auta, gdyż jest to niezgodne z prawem.
  • Odsadzenie felgi (ET lub offset) - opisuje w milimetrach odległość między pionowym środkiem koła a wewnętrzną powierzchnią przylegania koła.

Pomocny może się też okazać kalkulator felg.

Co, jeżeli kupiliśmy niewłaściwe felgi?

W przypadku gdy rozstaw śrub w nowych obręczach różni się maksymalnie o 2 mm względem piasty, możliwe jest zastosowanie tzw. śrub pływających lub nakrętek. Niwelują one różnicę w wymiarach, przez co pozwalają na prawidłowe i bezpiecznie zamontowanie kół do piast samochodu. Innym sposobem jest użycie specjalnych adapterów tzw. dystansów, które właściwie dobrane pozwalają nie tylko na zmianę rozstawu śrub mocujących felgę, ale nawet ich liczbę.

Autor: Marcin Korytkowski