Objawów spalonego sprzęgła jest kilka, jednak najczęściej spotykanym jest charakterystyczny, drapiący w nos zapach. Wydziela się on podczas podniesienia się temperatury układu powyżej nominalnej temperatury pracy. Palone okładziny cierne sprzęgła mogą ulec całkowitemu zniszczeniu, co spowoduje, że sprzęgło przestanie działać, a to doprowadzi do braku możliwości zmiany biegów lub uniemożliwi ruszanie pojazdu. W skrajnych przypadkach spalenia sprzęgła zaobserwować można dym wydobywający się z okolicy skrzyni biegów. Ten objaw jest bardzo rzadki i najczęściej informuje kierowcę o całkowitym uszkodzeniu sprzęgła. Sprzęgło ulega spaleniu, ponieważ układ napędowy poddany jest wielu, często bardzo dużym obciążeniom spowodowanych gwałtownym ruszaniem, szybkim puszczaniem sprzęgła podczas zmiany biegów, jazdą na tak zwanym półsprzęgle, czyli wciśniętym częściowo lub całkowicie pedale sprzęgła lub podczas jazdy pod bardzo dużym obciążeniem, na przykład ciągnąc przyczepę, holując inny pojazd lub podczas poruszania się po bardzo trudnym i stromym terenie. Elementem najbardziej narażonym na uszkodzenie są tarcze sprzęgła i ich okładziny cierne. Uszkodzenie sprzęgła to nie tylko jego wymiana. Konsekwencje jazdy ze spalonym sprzęgłem mogą nieś za sobą dużo większe konsekwencje. Podczas jazdy z niesprawnym sprzęgłem uszkodzeniu ulec mogą również docisk i koło zamachowe, które mogą odkształcać się powierzchniowo.