Data publikacji:

Stukanie w kole podczas jazdy – co oznacza? Co zrobić?

Każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, jak istotny jest prawidłowy stan techniczny pojazdu. Z tego względu pojawiający się podczas jazdy samochodem nagły dźwięk, szczególnie ten nietypowy, może wzbudzać niepokój. Jednym z takich dźwięków jest pukanie w kole. Ten problem może pojawiać się w różnych okolicznościach, przy różnej prędkości, a także chwilowo zanikać. Jego przyczyn może być bardzo wiele, od błahych po naprawdę poważne, dlatego nie należy go ignorować. Co powoduje stukanie w kole podczas jazdy i co zrobić, gdy się pojawi? Podpowiadamy!
stukanie w kole podczas jazdy

Stukanie w kole – co to oznacza?

Podejrzane dźwięki z okolicy kół są najczęściej spotykanymi problemami kierowców. Kiepski stan bardzo wielu dróg, nierówności i dziury są bezlitosne dla elementów pojazdu, szczególnie dla zawieszenia. Kłopotów wynikających z eksploatacji nie da się wyeliminować, warto natomiast sprawnie reagować na ich pojawianie się. Jeżeli coś stuka w kole, w pierwszej kolejności należy sprawdzić, skąd ten dźwięk się wydobywa. Konieczne do tego jest dokładne obejrzenie elementów zawieszenia, a także obserwacja, w którym momencie pojawiają się dźwięki – podczas przyspieszania, zwalniania czy też przy skręcaniu.
Zdarza się, że trudno precyzyjnie określić lokalizację problemu. Najczęściej jednak stuki podczas jazdy mogą być słyszalne z przedniej lub tylnej części samochodu. Dźwięki dobywające się od frontu pojazdu mogą wynikać z luzów w przekładni kierownicy, uszkodzonych łożysk kół czy problemów z mocowaniem zawieszenia. Z kolei hałasy od tylnej strony mogą być powodowane uszkodzeniami amortyzatora, poluzowaniem wydechu bądź jego osłony czy też wyeksploatowanego sworznia wahacza. Stukanie w kole po wymianie opon często jest spowodowane jego niedokręceniem. Jeżeli śruby są luźne lub źle nałożone, dadzą o sobie znać.
Niezależnie od przyczyny usterki i możliwości jej samodzielnej lokalizacji, podejrzanych dźwięków nie należy ignorować. Zdarza się, że wynikają z błahostek, ale równie często mogą wiązać się z poważniejszymi usterkami i pozostawienie ich będzie stwarzało duże ryzyko wypadku.

Najpopularniejsze przyczyny stukania w kole

Do najczęściej spotykanych powodów pojawiania się dźwięków podczas jazdy należą przede wszystkim luźne lub uszkodzone śruby. Przyczyną takiej usterki może być niedokładne przymocowanie ich po zmianie opon, ale też częste poruszanie się po nierównych drogach. Na skutek wibracji i drgań śruby mogą poluzować się samoistnie. Sprawdzenie kół powinno być pierwszą reakcją na niepokojące dźwięki. Elementy można dokręcić samodzielnie, warto jednak rozważyć wizytę u mechanika, który sprawdzi, czy nie ma konieczności ich wymiany.
Bardzo często stukanie w kole bywa spowodowane uszkodzeniem amortyzatora. Nierzadko towarzyszą mu piski i charakterystyczny metaliczny pogłos. W takim przypadku wizyta w warsztacie mechanika jest nieunikniona. Specjaliści sprawdzą stan amortyzatorów i podejmą odpowiednie działania.
Stukanie w kole podczas jazdy, szczególnie to dobiegające z okolicy tyłu pojazdu, w połączeniu z wyczuwalnymi nieprawidłowościami w pracy zawieszenia może także świadczyć o wyrobionych sworzniach wahaczy. Taka sytuacja jest bardzo niebezpieczna, ponieważ auto może łatwo nagle stracić sterowność. Wymianę sworzni można przeprowadzić samodzielnie, pamiętając o uwzględnieniu ich wszystkich, także tych sprawnych. Jeżeli jednak nie ma się doświadczenia z majsterkowaniem, lepiej poprosić o pomoc specjalistę.

Pukanie w kole – inne powody

Przyczyn stukania w kole może być bardzo wiele. Czasem trudno je określić bez specjalistycznej wiedzy i narzędzi. Oprócz już wymienionych powodów tego, że coś stuka w kole, często spotykane są również wyeksploatowane łożyska. Nieodpowiednie naoliwienie lub poważne zużycie mogą wywoływać niepokojące dźwięki. W takim przypadku konieczna jest pilna naprawa. Jazda z uszkodzonym łożyskiem może nie tylko spowodować kolejne usterki, ale też przyczynić się do groźnej sytuacji na drodze.
Pukanie w kole miewa również znacznie bardziej prozaiczne przyczyny – poluzowanie wydechu lub jego osłony może powodować stukanie, brzęczenie i terkotanie. Dźwięk najczęściej nasila się podczas jazdy po wyboistej lub dziurawej nawierzchni. W takiej sytuacji rozwiązaniem jest wymiana elementów mocujących.
Dźwięki dobiegające z okolicy kół mogą być również spowodowane czynnikami takimi jak uszkodzone opony, wykrzywione felgi, zużyte klocki hamulcowe czy zepsute elementy zawieszenia. Przyczyna nie zawsze jest łatwa do zdiagnozowania, a koszty naprawy, w zależności od podłoża usterki, mogą wahać się od kilkudziesięciu złotych do kilkuset złotych.

Co zrobić, gdy pojawi się stukanie w kole podczas jazdy?

Niezależnie od tego, czy zaczniemy słyszeć stukanie w kole po wymianie opon, podczas gwałtownego przyspieszania i hamowania, czy w czasie skręcania, nie należy tego ignorować. Jeżeli dźwięk jest jedynym niepokojącym objawem, po dotarciu do domu warto dokładnie przyjrzeć się pojazdowi, sprawdzając śruby, elementy mocujące, a także zawieszenie. Natomiast jeśli prócz stukania pojawiają się problemy ze sterownością lub zaburzona praca pojazdu, konieczna będzie jak najszybsza wizyta w warsztacie.
Zdarza się także, że stuki słychać w czasie postoju, zaraz po odpaleniu samochodu. W takiej sytuacji dobrze jest odpuścić jazdę i zadzwonić do mechanika, aby umówić konsultację. Poruszanie się niesprawnym pojazdem może się wiązać nie tylko z dyskomfortem, ale i niebezpieczeństwem.
Zdjęcie: Envato Elements
Karolina Grad
Karolina Grad

Książki, muzyka i nowinki technologiczne – to jest to, co daje mi energię bardziej niż poranna kawa! Oprócz tego lubię rysować i tworzyć, a jeśli wystarczy mi dnia, wychodzę na spacer i zabieram ze sobą aparat!