Data publikacji:

Uszkodzony przegub – objawy

Bezpieczeństwo podróży ostatnimi laty jest jednym z najważniejszych aspektów. Producenci nowych samochodów przykładają do niego jeszcze większą uwagę i stale starają się je poprawiać. Poprzez bezpieczeństwo rozumie się rozmaite systemy bezpieczeństwa i wspomagania, pasy bezpieczeństwa, kontrolowane strefy zgniotu czy liczne poduszki i kurtyny powietrzne. Nie można jednak zapomnieć, że bezpieczeństwo w dużej mierze zależy przede wszystkim od jakości i stanu technicznego pojazdu. Prawidłowo działający układ napędowy to gwarancja wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Jednym z jego elementów jest przegub. Jaka jest jego rola w pojeździe i jak rozpoznać ewentualne uszkodzenia?
Sprawdź również: Jak wymienić świece zapłonowe?
uszkodzony przegub

Przegub napędowy w samochodzie

Przegub napędowy jest elementem konstrukcyjnym układu napędowego. Umożliwia on przenoszenie momentu obrotowego ze skrzyni biegów na koła pod odpowiednim kątem. Często ulega uszkodzeniu z powodu dużych obciążeń, z którymi musi się mierzyć. Dzięki przegubom możliwe jest skręcanie i manewrowanie pojazdem bez utraty dotychczasowej prędkości jazdy. Jest to najpopularniejszy sposób przeniesienia napędu stosowany we wszystkich samochodach, zarówno osobowych, jak i dostawczych. Nowoczesne rozwiązania stosowane w samochodach pozwalają na niezależność układu zawieszenia, dzięki czemu oba koła na jednej osi nie są ze sobą w żaden sposób połączone. Zawieszenie każdego z nich może pracować niezależnie, nie wpływając tym samym na pracę drugiego. Przeguby napędowe umożliwiają kołom wykonywanie ruchów pionowych i skrętnych. Z tego względu dzielą się na wewnętrzne i zewnętrzne.
Do awarii przegubów przyczyniają się najczęściej bardzo duże obciążenia spowodowane przede wszystkim gwałtownym ruszaniem na skręconych kołach, nierównościami drogi czy nawet przez stosowanie nieodpowiedniego rodzaju ogumienia. Najczęściej psującym się elementem przegubu jest jego osłona. W momencie jej uszkodzenia pozostałe elementy przegubu zużywają się bardzo szybko, dlatego ważne jest, aby po wykryciu pierwszych objawów jak najszybciej usunąć usterkę.

Objawy uszkodzenia przegubów

Ignorowanie objawów uszkodzonych przegubów napędowych to szybka droga do poważnych uszkodzeń pojazdu, a nawet do wypadków. Analizując występujące objawy, warto zwrócić uwagę na różnice wynikające z pracy i awarii elementów zewnętrznych oraz wewnętrznych. Typowym symptomem sugerującym o uszkodzeniu tego pierwszego rodzaju są metaliczne stuki o nasilającej się częstotliwości. Szczególnie dają się odczuć podczas skrętu kół oraz podczas pokonywania nierówności. Przeguby wewnętrzne dają więcej objawów, które mogą sugerować ich uszkodzenia. Najczęściej pojawiającym się sygnałem jest drżenie kierownicy, szczególnie odczuwalne podczas przyspieszania. Są to podstawowe, najczęściej spotykane objawy, które bardzo często świadczą o pogłębiającej się już wadzie układu napędowego. Objawów sugerujących diagnostykę przegubów jest więcej. Spotkać się można z takimi jak:
  • charakterystyczne stukanie podczas ruszania samochodem;
  • narastające szumy i dźwięki podczas przyspieszania, szczególnie przy skręconych kołach;
  • utrudnione sterowanie pojazdem, na przykład opór podczas kręcenia kierownicą w jedną ze stron.
  • Występowanie jednego z powyższych objawów powinno zapalić lampkę ostrzegawczą w głowie kierowcy. Niepokojące dźwięki z okolic kół, utrudnione manewrowanie czy drżenia kierownicy dość jasno sugerują problemy z układem napędowym lub kierowniczym. Nie warto ignorować pierwszych sygnałów, gdyż przeoczenie pewnej granicy doprowadzi do poważniejszych uszkodzeń, nie tylko przegubów napędowych, ale też układu sterowania.

    Uszkodzony przegub napędowy – przyczyny

    Przeguby napędowe, jak wszystkie elementy pojazdu, zużywają się wraz z czasem eksploatacji. Duże przeciążenia i nierówności tylko przyspieszają cały proces i powodują, że nasze przeguby ulegają zniszczeniom. Zdarza się, że przegub psuje się zaraz po zakupie nowego samochodu albo chwilę po wymianie na nowy. Może to oznaczać poważne uszkodzenia układu zawieszenia albo nieprawidłowy montaż elementu. Nie można wykluczyć osłabienia przegubu spowodowanego wadą fabryczną. Jak widać, proces wymiany przegubów jest nieunikniony i nie zawsze zależny od sposobu eksploatacji. Jednak to właśnie ona ma największy wpływ na szybkość zużywania się tego elementu. Gwałtowne ruszanie, nierówności nawierzchni i niewłaściwe ogumienie to główne powody szybszego zużywania się przegubów, co prowadzi do ich uszkodzenia. W pierwszej fazie nie jest to mocno odczuwalne, nie występują większe problemy z kierowaniem, a wydobywający się hałas jest prawie niesłyszalny. Bez problemu można pokonywać zakręty i trzymać określony tor ruchu. Z czasem jednak manewry staną się utrudnione, a stukanie w kole coraz bardziej da się odczuć. Pojawią się również problemy ze skręcaniem kierownicy oraz jej drżenia. Oznacza to, że poziom zużycia przegubów napędowych jest bardzo duży i w każdej chwili może on ulec całkowitemu zniszczeniu. Prowadzi to do zagrożenia w ruchu drogowym oraz sporych nakładów finansowych na naprawę współpracujących z nimi podzespołów i elementów zawieszenia.
    Kluczowym aspektem, który wpływa na wydłużenie żywotności przegubów napędowych, jest przede wszystkim spokojna jazda. Gwałtowne przyspieszanie znacznie przyspiesza zużywanie się gumowych elementów przegubów. Warto, w miarę możliwości, unikać nierównych i mocno dziurawych dróg, gdyż jazda po takich powierzchniach również znacznie przyspiesza pojawianie się uszkodzeń. W celu maksymalnego wydłużenia żywotności przegubów napędowych zaleca się regularnie dokonywać ich przeglądów. Można ich dokonać samodzielnie, oceniając wizualnie ich stan zewnętrzny oraz kontrolując ruchy układu kierowniczego. W sytuacji, kiedy mamy podejrzenie uszkodzeń przegubów, warto udać się do autoryzowanego serwisu czy specjalisty w warsztacie samochodowym, który pomoże ocenić i zdiagnozować ewentualne uszkodzenia. Warto wiedzieć, że przeguby nie zawsze warto wymieniać na nowe. Jest tak w przypadku przegubu wewnętrznego, który bardzo często wystarczy poddać regeneracji. Oczyszczenie przegubu i wymiana jego gumowych elementów często wystarcza, aby przywrócić optymalną jakość przegubu napędowego.
    Warto dbać o zawieszenie swojego samochodu i regularnie kontrolować jego stan. Wymiana przegubów jest nieunikniona, szczególnie w przypadku starszych, używanych pojazdów, które mają już na koncie znaczny czas eksploatacji. Pojazdy takie przeszły przez ręce kilku właścicieli, co również znacząco wpływa na stan elementów zawieszenia, w tym przegubów napędowych. Wystarczy reagować na pojawiające się sygnały, a regeneracja czy ewentualne wymiany będą mało kosztowne i nie pociągną za sobą większych strat.
    Zdjęcie: Envato Elements