Data publikacji:

Czym jest system start-stop w samochodzie i jak wpływa na oszczędność paliwa?

Nowe, coraz bardziej rygorystyczne wytyczne w Europie dotyczące emisji spalin sprawiają, że producenci samochodów tworzą nowoczesne rozwiązania, które pomagają nadążać za stawianymi wymaganiami. Jednym z takich rozwiązań, które w założeniu powinno redukować emisję spalin, jest system start-stop, który montowany jest w prawie wszystkich nowych pojazdach. Czym jest, jak działa i czy faktycznie wpływa na oszczędność paliwa?
Przeczytaj również: Jak sprawdzić stan akumulatora?
system start stop

Jak działa system start-stop?

Czym jest wspomniany system start-stop? Jest to elektroniczny układ, który ma za zadanie wyłączyć silnik samochodu w momencie jego wyhamowania oraz ponownie go uruchomić, gdy kierowca chce ruszyć. Ma to na celu ograniczenie emisji szkodliwych cząstek w miastach, gdzie ruch pojazdów jest większy. Pojazd na postoju również spala paliwo i emituje niebezpieczne związki, dlatego system start-stop wyłącza silnik w celu oszczędności paliwowej oraz ochrony środowiska. W zależności od rodzaju skrzyni biegów, trochę różni się sposób jego uruchomienia. W obu sytuacjach jest on w pełni zautomatyzowany. W przypadku manualnej skrzyni biegów system start-stop wygasza silnik samochodu po pełnym wyhamowaniu pojazdu, w momencie kiedy kierowca włączy tak zwany luz i puści sprzęgło. Ponowne wciśnięcie pedału sprzęgła spowoduje automatyczne włączenie silnika i pozwoli na kontynuowanie jazdy. W przypadku automatycznej skrzyni biegów silnik samochodu wyłącza się jeszcze w trakcie hamowania. System start-stop włącza się przy minimalnej prędkości i wciśniętym hamulcu. Zdjęcie nogi z hamulca powoduje ponowne uruchomienie się silnika i kontynuowanie jazdy.
W praktyce system start-stop jest prosty i wydaje się bardzo przydatny. Jak jest w teorii? W tej kwestii sprawy trochę się komplikują. Wprowadzenie systemu start-stop wymusza modyfikację wielu podzespołów auta, które muszą być dostosowane i przygotowane na częste wygaszanie i uruchamianie silnika. Z tym faktem wiąże się wyższa kwota przy zakupie auta, a przede wszystkim podczas naprawy i regeneracji uszkodzonych podzespołów. Samochód wyposażony w system start-stop powinien mieć mocniejszy rozrusznik. Wymaga tego zwiększony moment obrotowy silnika, który uruchamia silnik pojazdu nawet dwukrotnie szybciej niż ten bez wbudowanego systemu. Do kompletu wymagany jest mocniejszy akumulator o większej pojemności i większym prądzie rozruchowym. Nie jest to jedyne wymaganie wobec baterii pojazdu. Musi ona wytrzymać znacznie więcej cykli uruchamiania pojazdu. Nowe pojazdy wyposażone w system start-stop bardzo często posiadają nowoczesne, zmodyfikowane alternatory, które pozwalają na odzysk energii podczas hamowania i jej magazynowanie, aby jak najbardziej odciążyć akumulator przy ponownym rozruchu silnika spowodowanym włączeniem się systemu start-stop.

Kiedy system start-stop zadziała?

Samochód wyposażony w system start-stop nie zawsze wyłączy silnik w momencie zatrzymania. Spowodowane może być to kilkoma czynnikami, które muszą być spełnione, aby mógł on prawidłowo działać. Jeżeli wymagania do jego uruchomienia są spełnione, a silnik nie wyłączył się, może to świadczyć o awariach samego systemu lub podzespołów z nim współpracujących. System start-stop nie zadziała w takich sytuacjach:
  • gdy poziom naładowania akumulatora samochodu spadnie poniżej dopuszczalnej, określonej dla systemu normy naładowania;
  • kiedy silnik nie osiągnie odpowiedniej temperatury pracy;
  • kiedy system wykryje zakłócenia w działaniu klimatyzacji lub ogrzewania, co wynika ze zbyt wysokiej lub zbyt niskiej temperatury zewnętrznej;
  • kiedy samochód stoi na pochyleniu i wyłączenie silnika spowodować może jego stoczenie;
  • kiedy temperatura mieszanki paliwowej nie jest odpowiednia;
  • kiedy system chłodzenia i turbosprężarka wymagają dodatkowego chłodzenia.
  • System start-stop można wyłączyć samodzielnie, wtedy nie będzie on się uruchamiał, co może być również powodem, że nie działa. Jeżeli samodzielnie nie odłączyliśmy systemu, a powyższe wymagania zostały spełnione, należy poddać auto obserwacji i usunąć ewentualne usterki.

    Zalety i wady systemu start-stop – efektywność paliwowa

    W teorii zaletami systemu start-stop są przede wszystkim ekonomia jazdy i ochrona środowiska. W praktyce wszystko zależy od warunków na drodze i samego kierowcy. Patrząc realistycznie, ochrona środowiska i oszczędność paliwowa są możliwe, jednak nie tak wysokie, jak zapewnia producent. Stosowanie systemu start-stop w połączeniu z ekonomiczną jazdą średnio pozwala zaoszczędzić do 3% paliwa, jednak bardzo przykładając się do oszczędności i ekonomii, w najlepszych przypadkach zdarza się nawet 10%. Innymi zaletami jest przede wszystkim redukcja hałasu i poziomu emisji spalin podczas postoju, co jest niezwykle ważne podczas jazdy w mieście. Jeżeli chodzi o wady, największą są przeciążenia podzespołów i samego silnika. Wprawdzie auta wyposażone w ten system posiadają wzmocnione, przystosowane do częstego uruchamiania i wyłączania silnika elementy, jednak narażone są na szybsze wyeksploatowanie, a ich regeneracja i naprawa są droższe, niż typowych części. Są to główne wady stosowania systemu start-stop. Patrząc z perspektywy ochrony środowiska i ekologii, system ten jest doskonałym rozwiązaniem, jednak oszczędność paliwa, w stosunku do cen benzyny czy oleju napędowego, jest znikoma, do czego należy dodać wydatki związane z eksploatacją lepszych i droższych akumulatorów, alternatorów i podobnych podzespołów. Trzeba się z tym liczyć, gdyż nowe auta z reguły posiadają system start-stop w standardzie wyposażenia.
    Zdjęcie: Envato Elements