Data publikacji:

Uniroyal WinterExpert. Charakterystyka, opinie, testy

Uniroyal WinterExpert to następca modelu produkowanego od 2012 roku, czyli Uniroyal MS Plus 77. Nowe opony zimowe amerykańskiego producenta pojawiły się na rynku w 2021 roku, budząc ciekawość wśród nabywców. Jaka jest charakterystyka opon Uniroyal WinterExpert i jakie są jej najmocniejsze strony? Oto garść najważniejszych informacji o nowym produkcie marki Uniroyal.
uniroyal winter expert

O marce Uniroyal

Założone 1868 roku przedsiębiorstwo oponiarskie posługuje się nazwą Uniroyal dopiero od 1961 roku. Wcześniej znane było pod nazwą United States Rubber Company i zajmowało się produkcją również innych gumowych elementów. Obecnie Uniroyal jest częścią koncernu Continental i w taki sposób funkcjonuje na rynku europejskim. Marka plasuje się w segmencie klasy średniej, co oznacza, że łączy najnowocześniejsze technologie z przystępną ceną.
Największy rozgłos marce Uniroyal zapewniają właściwości opon na deszczu, dlatego i od modelu WinterExpert można oczekiwać dobrego prowadzenia na mokrej nawierzchni. Amerykański producent jako pierwszy zaprojektował oponę deszczową, której kierunkowy bieżnik ułatwiał odprowadzanie wody. Opony letnie RainExpert oraz RainSport cieszą się ogromną popularnością wśród osób podróżujących po drogach szybkiego ruchu, gdzie ryzyko aquaplaningu jest największe.

Opony Uniroyal WinterExpert – charakterystyka

Już pierwszy rzut oka na bieżnik opon zimowych Uniroyal WinterExpert wystarczy, by ocenić ich potencjał. Szerokie kanały odprowadzające oraz kierunkowy bieżnik niewątpliwie pomagają w odprowadzaniu wody, a zatem zapobiegają ślizganiu się opony na wodzie czy pośniegowym błocie. Znajduje to potwierdzenie w parametrach opony, bowiem właściwości na mokrym asfalcie uzyskały ocenę B. Jak na tę kategorię cenową jest to bardzo dobry wynik. Należy jednak podkreślić, że w zależności od rozmiaru, wartości oznaczone na etykiecie UE mogą się różnić.
Wysokie zdolności na deszczu to w dużej mierze zasługa technologii Shark Skin, z której słynie marka Uniroyal. Motyw skóry rekina znajdujący się na bieżniku opon to biomimikra, czyli rozwiązanie techniczne zaczerpnięte z natury. Według producenta ma on usprawniać odprowadzanie wody i zapobiegać aquaplaningowi.

Właściwości zimowe Uniroyal WinterExpert

Pamiętajmy jednak, że jest to opona zimowa, o czym świadczy symbol płatka śniegu na tle trzech szczytów (3PMSF). O właściwości zimowej opony dbają bardzo gęste lamele z zygzakowatym rowkiem. Są jednocześnie elastyczne i ostre, dzięki czemu skutecznie wgryzają się w śnieg i poprawiają przyczepność. Dzięki dobremu odprowadzaniu błota i zastosowaniu szerokich kanałów nowemu modelowi ogumienia nie straszne są także zmienne warunki, pełne pośniegowej pluchy.
Następca modelu MS Plus 77 wyróżnia się także nietypowym kształtem bieżnika. Choć w pierwszym kontakcie nie przypomina on jodełki, to w rzeczywistości nią jest. Opony Uniroyal WinterExpert są więc kierunkowe, o czym trzeba pamiętać podczas montażu. Opony te muszą być założone zgodnie z kierunkiem toczenia – w innym przypadku nie odprowadzą wody skutecznie. Kierunek rotacji oznaczony jest na boku opony strzałką i napisem „rotation”. Skoro o bokach opony mowa, warto wyjaśnić, że ścianki należą raczej do tych miękkich. Oznacza to, że opony będą dość miękkie i komfortowe, jednak mniej precyzyjne w zakrętach.
Na uwagę zasługuje też innowacyjna mieszanka krzemionkowa opon. Dodatki wpływające na twardość i elastyczność opon pozwoliły zmniejszyć opory toczenia modelu WinterExpert. Efektem jest zmniejszenie strat energetycznych, a zatem i spalania paliwa, oraz redukcja głośności opon. Jednocześnie przekłada się to na większą trwałość opon i wolniejsze ścieranie bieżnika. Nie odbija się to jednak negatywnie na właściwościach zimowych modelu czy drodze hamowania.

Uniroyal WinterExpert w testach opon

Opony zimowe Uniroyal WinterExpert to nowość na rynku, dlatego nie znalazły się jeszcze w żadnym teście opon, np. ADAC, AutoBild, ACE/GTÜ, Auto Motor und Sport czy AutoZeitung. Można jednak spodziewać się, że są lepsze niż poprzednik, czyli opony Uniroyal MS Plus 77. Tamte natomiast słynęły z doskonałego stosunku ceny do jakości, świetnych właściwości na deszczu, bieżnika klejącego do asfaltu nawet na śliskiej nawierzchni oraz dobrego zachowania na śniegu.
Jeśli natomiast chodzi o model Uniroyal WinterExpert, opinie użytkowników potwierdzają te cechy. Choć ogumienie ma za sobą dopiero jeden sezon zimowy, był on na tyle wymagający, że łatwo ocenić charakterystykę oraz potencjał ogumienia. Użytkownicy zwracają uwagę m.in. na dużą pewność, z jaką samochód prowadzi się na śniegu, a także na cichą pracę opon. Niektórzy twierdzą wręcz, że opony zimowe WinterExpert są cichsze od letniego modelu amerykańskiego producenta. To w dużej mierze potwierdzenie obietnic producenta, który zapewnia, że nowy skład mieszanki doskonale radzi sobie zarówno podczas mroźnych, jak i ciepłych zimowych dni.

Rozmiary opon Uniroyal WinterExpert

Dużą zaletą modelu plasującego się w segmencie średnim stanowi szeroki wybór rozmiarów opon. Dostępne są nawet egzemplarze 13-calowe, o wymiarach 165/70 R13. To rozmiar, który niegdyś był standardem, a dziś stosowany jest jedynie w najmniejszych modelach samochodów. Wciąż jednak spotykany jest w takich autach jak Renault Megane I, Ford Escort Mk VII czy Opel Astra F, dlatego na pewno znajdzie zapotrzebowanie na rynku.
Na drugim biegunie są 20-calowe wersje opon Uniroyal WinterExpert, przeznaczone do limuzyn, crossoverów czy SUV-ów. Największe z nich mają bagatela 275 mm szerokości i profil 55, a cena jednej sztuki to około 900 zł.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Szymon Sonik