Data publikacji:

Uszczelka pod głowicą – objawy oraz przyczyny awarii. Jak wygląda uszkodzenie uszczelki

Uszkodzenia uszczelki pod głowicą silnika to awarie, których obawia się każdy kierowca. Powstało wiele mitów i żartów związanych z tym rodzajem uszkodzeń. Sama w sobie uszczelka pod głowicę jest mała i tania, tak jej wymiana to poważne wyzwanie, które niejednokrotnie uszczupliło portfel kierowcy. Jej uszkodzenia zwiastują awarie jednostki napędowej. Jakie są przyczyny oraz objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą silnika?
Sprawdź również: O co pytać przy zakupie auta?
uszczelka pod głowicą

Uszkodzenie uszczelki pod głowicą

Zanim przejdziemy do uszkodzeń i awarii związanych z uszczelką pod głowicą, zacznijmy od tego, czym tak właściwie jest i jaką pełni rolę. Uszczelka pod głowicą często nazywana jest uszczelką głowicy lub w skrócie UPG. Jest to element budowy silnika samochodowego, który odpowiada za prawidłowe uszczelnienie cylindrów, kanałów olejowych i chłodzących i elementów współpracujących, które znajdują się na styku kadłuba silnika z jego głowicą. Jej wysoka plastyczność wyrównuje powierzchnię styku tych dwóch elementów korpusu silnika. Jej uszkodzenie to po prostu przerwanie lub rozszczelnienie. Awarii może ulegać w różnych miejscach, przez co objawy jej uszkodzenia mogą być różne od siebie. Uszkodzenia uszczelki pod głowicą są zmorą wielu kierowców. Drobne uszkodzenia uszczelki mogą powodować przeciekanie płynów między kanałami, pomiędzy płynem chłodzącym a cylindrami, a w najbardziej skrajnych i niebezpiecznych sytuacjach – całkowite rozszczelnienie silnika, co powoduje przedmuchy z cylindrów i uciekanie powietrza poza jednostkę sterującą.
Czy można kontynuować jazdę z podejrzeniem uszkodzenia uszczelki pod głowicą? Jeżeli występuje kilka objawów na raz, które dość jasno świadczą o awarii, należy natychmiast zatrzymać pojazd. Jeżeli uszkodzenie wykryte zostało przed rozpoczęciem jazdy, zdecydowanie odradza się podejmowanie podróży. Jazda z uszkodzoną uszczelką pod głowicą prowadzi to trwałych, bardzo obszernych zniszczeń silnika, którego dalsza naprawa i wymiana elementów jest bardzo kosztowna, a sama awaria prowadzi do unieruchomienia pojazdu. Lekceważenie objawów uszkodzonej uszczelki pod głowicą bardzo często powoduje, że auto nie nadaje się już do dalszej eksploatacji, gdyż jego naprawa i wymiana elementów silnika jest niemożliwa lub znacznie przerasta możliwości kierowcy czy wartość auta, co daje się szczególnie odczuć przy starszych pojazdach.

Przyczyny uszkodzenia uszczelki pod głowicą

Zakłada się, że uszczelka pod głowicą powinna wytrzymać tyle, ile cały silnik. W rzeczywistości nie jest jednak tak kolorowo. Ze względu na bardzo trudne warunki pracy uszczelka głowicy jest narażona znacznie bardziej na uszkodzenia. Najczęściej ulega awarii w konsekwencji nieodpowiedniej eksploatacji pojazdu oraz przez zaniedbanie kierowcy. Pytając o najczęstsze przyczyny uszkodzenia uszczelki pod głowicą, spotyka się takie sytuacje:
  • częste przeciążenia silnika bez odpowiedniego dogrzania;
  • podwyższona temperatura silnika ze względu na uszkodzenie wtryskiwaczy w silnikach wysokoprężnych;
  • uszkodzenia termostatu, który przy częściowym lub całkowitym zamknięciu może doprowadzić do zagotowania silnika;
  • zbyt uboga mieszanka paliwowa spowodowana nieprawidłowym działaniem lub zamontowaniem instalacji gazowej LPG;
  • nieprawidłowości działania układu chłodzenia spowodowane jego rozszczelnieniem, wyciekiem cieczy chłodzącej, zużyciem płynu chłodniczego lub zagotowanie się zastępczej cieczy chłodzącej (np. wody).
  • Objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą

    Objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą są różne i często mylnie interpretowane. Pojedyncze mogą świadczyć o zupełnie innych awariach. W przypadku małych rozszczelnień uszczelki może być podobnie, jednak najczęściej objawy te występują jednocześnie, co jest dość jednoznacznym sygnałem alarmującym nas o uszkodzeniach. Najczęstszymi objawami awarii są:
  • intensywny biały dym z układu wydechowego;
  • wyraźny spadek mocy silnika;
  • ubytek płynu chłodniczego często bez śladów wycieku;
  • zbyt duża ilość oleju i charakterystyczne bulgotanie w zbiorniku wyrównawczym;
  • pojawienie się białego nalotu pod korkiem oleju;
  • przegrzewanie się silnika;
  • nierówna praca silnika, szczególnie na niskich obrotach i biegu jałowym;
  • problemy z uruchomieniem silnika.
  • Jak sprawdzić uszkodzenia uszczelki głowicy?

    Sposobów na sprawdzenie szczelności uszczelki pod głowicą jest kilka. Chociaż czynności te nie należą do najprostszych, na szczęście można przeprowadzić je bez demontażu jednostki sterującej. Pierwszą, najprostszą czynnością jest sprawdzenie poziomu cieczy chłodzącej w zbiorniku. Jeżeli nie widać znacznego i gwałtownego spadku poziomu płynu, wszystko jest w porządku. Problem pojawia się, kiedy ciecz chłodząca ucieka z układu, a nie widać miejsca jej wycieku. Może to świadczyć o rozszczelnieniu uszczelki i przeciekaniu płynu do cylindrów silnika. Innym sposobem jest sprawdzenie ciśnienia w cylindrach i próba szczelności silnika. Aby tego dokonać, należy sprawdzić ciśnienie panujące w silniku. Jeżeli zmierzone wartości w cylindrach są podobne i zgodne z normą, nie ma powodu do obaw. Jeżeli jednak na którymś z cylindrów widać wyraźne spadki ciśnienia, może to sygnalizować nieszczelność układu. Aby to sprawdzić, należy dodać około 10 ml oleju za pomocą strzykawki, przekręcić kilkukrotnie wałem korbowym i obserwować, co się dzieje. Po chwili należy ponownie sprawdzić ciśnienie panujące w silniku. Jeżeli wraca ono do normy, spadki spowodowane są prawdopodobnie uszkodzeniem lub wyszczerbieniem cylindra. Jeżeli jednak spadki są dalej wyraźne, prawdopodobnie powietrze ucieka przez uszkodzoną uszczelkę pod głowicą. Czynności te nie są proste i nie każdy da radę je przeprowadzić, dlatego w przypadku podejrzeń uszkodzenia uszczelki warto zwrócić się o pomoc do autoryzowanego serwisu, gdzie doświadczeni specjaliści pomogą w zdiagnozowaniu problemu, co bez wątpienia pozwoli zapobiec ewentualnym, poważniejszym konsekwencjom.
    Zdjęcie: Envato Elements