Data publikacji:

Uszkodzony czujnik ESP – objawy. Czym jest czujnik ESP?

ESP to system, który dba o nasze bezpieczeństwo na drogach, zapobiegając wpadaniu w poślizg oraz umożliwiając odzyskanie kontroli nad kierownicą. Jak rozpoznać uszkodzony czujnik ESP? Objawy, które mogą być z tym związane, przedstawimy w niniejszym artykule. Omówimy także kwestie powiązań tego elementu z czujnikiem stopu, nazewnictwem systemu czy jego sposobu działania. Dowiedz się, czym dokładnie jest czujnik ESP.
Przeczytaj również: Jakie wybrać felgi?
uszkodzony czujnik ESP objawy

Co to znaczy „czujnik ESP”?

Ogromna liczba systemów w samochodzie działa automatycznie podczas jazdy, a my nawet nie zdajemy sobie sprawy z ich istnienia. Jednym z takich sprzętów jest właśnie ESP. Żeby rzucić jakiekolwiek światło na to, do czego może on służyć, warto rozwinąć jego nazwę. ESP to skrót od „Electronic Stability Program”. Jego celem jest stabilizacja toru jazdy samochodu w razie wystąpienia poślizgu. Wyposażenie samochodu w ESP od kilkunastu lat jest traktowane jako standard, a także wymagane przepisami unijnymi.

Co warto wiedzieć o czujniku ESP?

Czujnik ESP w samochodach różnych marek może nosić różne nazwy. Nierzadko nazywany bywa też:
  • DSTC, czyli „Dynamic Stability and Traction Control”,
  • ESC od zwrotu „Electronic Stability Control”,
  • VDC – „Vehicle Dynamic Control”,
  • VSA/VSC „Vehicle Stability Assist” lub odpowiednio „Vehicle Stability Control”.
  • Dzięki niemu mamy lepszą kontrolę nad samochodem, poczucie bezpieczeństwa oraz możemy korzystać z bardziej zaawansowanych systemów wspomagania jazdy.
    Czujnik ESP oraz cały system chroni nas przed wpadnięciem w poślizg, umożliwia odzyskanie kontroli nad kierownicą, automatycznie zmniejsza prędkość jednego z kół w czasie jazdy, pośrednio zapobiega blokowaniu się kół i innym nieciekawym wypadkom. Jeżeli kontrolka podczas jazdy miga, to znaczy, że ESP właśnie uruchomił odpowiednie procedury. Jeśli nie jest zaświecona, to sygnał, że układ jest w gotowości, natomiast jeżeli pali się w sposób ciągły, to znak, że system jest wyłączony.

    Jak działa czujnik ESP?

    Podstawowym zadaniem ESP jest stabilizowanie toru jazdy po to, aby do poślizgu w ogóle nie doszło, a także ułatwianie kontroli w razie pojawienia się go. To właśnie czujnik ESP koordynuje pracę systemu ABS oraz ASR w samochodzie. ESP stale kontroluje to, w jakiej pozycji znajduje się kierownica. Sprawdza też prędkość i tor jazdy pojazdu, mierzy przyspieszenie boczne oraz prędkość obrotową koła.
    Kiedy ESP zaczyna działać, na desce rozdzielczej zaczyna migać kontrolka z samochodem w poślizgu. Co robi czujnik ESP, kiedy wykryje nieprawidłowości? W sytuacji, w której ESP zdiagnozuje problem w czasie jazdy, obniża prędkość odpowiedniego koła. Robi to, regulując wtrysk paliwa, i dzięki temu pozwala łatwiej opanować samochód.

    Czujnik stopu a ESP

    Często po naprawie lub wymianie czujnika stopu zapalają się kontrolki związane z ESP i ABS. Mogą palić się ciągle lub migać bez przyczyny co, tak czy inaczej, jest nieprawidłowym objawem, który należy skonsultować z mechanikiem. W pierwszej kolejności z tym, który dokonał wymiany, a w następnej – z innym. Jeżdżenie samochodem z zapalonymi kontrolkami ESP i ABS jest ryzykowne. Chociaż czasami pomocne okazuje się wypięcie i ponowne wpięcie czujnika, zdecydowanie lepiej skonsultować to ze specjalistą. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być również zwarcie.

    Przyczyny uszkodzonego czujnika ESP

    Wśród podstawowych przyczyn uszkodzenia czujnika ESP należałoby wymienić przede wszystkim wypadki związane z uszkodzeniem samochodu i komputera głównego. Czasami pojawiają się także problemy w obrębie nieprawidłowego napięcia w aucie – w takim przypadku należy sprawdzić alternator lub akumulator.
    Zdarza się również tak, że mechanicy wymieniają czujnik na taki, który jest niekompatybilny z elektroniką danego samochodu. Wówczas dochodzi do nieprawidłowości w jego działaniu. Wśród innych przyczyn uszkodzeń tych czujników można wymienić:
  • problemy z komunikacją komputera z poszczególnymi czujnikami spowodowane kwestiami technicznymi lub fizycznymi – do zakłóceń może dojść w wyniku zapieczenia się styków czy zalania ich wodą, a także korozji;
  • błędy związane z odczytami parametrów z innych czujników, z których informacji korzysta system ESP;
  • zużycie czujników czy ich uszkodzenia mechaniczne lub przesunięcia powstałe nawet podczas drobnych stłuczek;
  • problemy ze sterownikami, które objawiają się nieprawidłowym działaniem systemu. W takim przypadku należy wgrać nowe oprogramowanie w komputer pokładowy. Kluczowe jest to, by było ono oryginalne, uzyskane od producenta.
  • Uszkodzony czujnik ESP – objawy

    Podstawowym objawem uszkodzonego czujnika ESP jest oczywiście świecąca się światłem ciągłym kontrolka na desce rozdzielczej. Alternatywnie samochód może poinformować nas o problemie, zapalając kontrolkę check engine. Właściwie są to jedyne sposoby, które informują nas w sposób bezpieczny o awarii. Innym oczywistym objawem uszkodzonego czujnika będzie moment, w którym kontrolka nie zacznie migać w czasie poślizgu, a my utracimy kontrolę nad pojazdem.

    Co się składa na system ESP?

    „Czujnik ESP” to bardzo ogólna nazwa, pod którą może się kryć kilka różnych czujników, działających w obrębie systemu ESP. Wśród nich wymienić można między innymi czujnik:
  • momentu obrotowego,
  • prędkości pojazdu oraz skrętu kierownicy,
  • prędkości obrotowej wokół osi pionowej,
  • przyspieszenia poprzecznego.
  • Oprócz tego w ciągłym użyciu w systemie ESP znajduje się czujnik skrzyni biegów i płynu hamulcowego. Na cały system oprócz czujników składa się oczywiście także pompa hydrauliczna i sterowniki.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Karolina Grad
    Karolina Grad

    Książki, muzyka i nowinki technologiczne – to jest to, co daje mi energię bardziej niż poranna kawa! Oprócz tego lubię rysować i tworzyć, a jeśli wystarczy mi dnia, wychodzę na spacer i zabieram ze sobą aparat!