Data modyfikacji:

Vredestein Snowtrac 5

Autor: Łukasz Wulkanista

Opony marki Vredestein są określane mianem najbardziej designerskich na świecie. To niewątpliwie jedna z zalet tych produktów, ale nie jest to oczywiście cecha decydująca o bezpieczeństwie w zimowych warunkach. Czy omawiany poniżej zimowy model Snowtrac 5 może pochwalić się czymś więcej niż tylko atrakcyjnym wyglądem? Przekonajmy się sami. Na początku warto wspomnieć, że zaliczana do klasy premium marka Vredestein pochodzi z Holandii, a dokładnie miasta Enschede. Obecnie jest częścią indyjskiego koncernu Apollo Tyres, ale jej tradycje zostały zachowane i w dalszym ciągu opony są produkowane we wspomnianej wyżej miejscowości. Od wielu lat za doskonały wygląd opon Vredestein odpowiada światowej sławy studio projektowe Italdesign-Giugiaro - jego założyciel Giorgetto Giugiaro został w 1999 roku uznany najlepszym projektantem samochodów w XX wieku. A co z rozwiązaniami technologicznymi zastosowanymi w przypadku opon holenderskiej marki, a konkretnie modelu Snowtrac 5? Sprawdźmy.

Vredestein Snowtrac 5 - wzór bieżnika

Spis treści

  1. Technologia
  2. Oferta (Lista produktów)
  3. Wyniki testów opon
  4. Porównanie
  5. Etykieta EU
  6. Gwarancja
  7. Opinie kierowców
  8. Ocena parametrów
  9. Podsumowanie
  10. Dane techniczne

Zastosowane rozwiązania

Omawiany model został wyposażony w kierunkową rzeźbę bieżnika, która doskonale sprawdza się w zimowych warunkach (wspominałem o tym już wielokrotnie w innych artykułach). Tego typu rozwiązanie umożliwia szybkie odprowadzanie wody i błota pośniegowego sprzed czoła opony. Wspomagają to dodatkowo rowki boczne w kształcie schodów i towarzyszące im dwa wąskie rowki wzdłużne. Efektem jest stabilna jazda na mokrej nawierzchni nawet przy wyższej prędkości. Z kolei gęsta sieć lameli ułożonych w różnych kierunkach ułatwia ruszanie i hamowanie na zaśnieżonej i oblodzonej drodze. Pozwala to uniknąć nieprzyjemnych sytuacji podczas wyjazdu zasypanej śniegiem bocznej uliczki czy przydomowego podjazdu oraz sprawnie zatrzymać się przed skrzyżowaniem lub przejściem dla pieszych. Wymienione wyżej elementy tworzą kształt, który sprawdza się w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych i doskonale przylega do nawierzchni. Podczas projektowania opon Vredestein Snowtrac 5 nie zapomniano także o mieszance gumowej. Zastosowano tutaj specjalny zestaw polimerów (szczegóły nie są niestety znane - skład gumy stosowanej do produkcji to najpilniej strzeżona tajemnica każdego producenta opon), który poprawia trzymanie się drogi zarówno podczas siarczystego mrozu, jak i nagłego ocieplenia. Vredestein Snowtrac 5 to nie tylko bezpieczne, ale i komfortowe opony. Zastosowano w nich technologię Stealth Design. Na czym polega to rozwiązanie? Duża powierzchnia rowków znajdujących się na powierzchni bieżnika umożliwia tłumienie dźwięków powstających w wyniku toczenia się opony. Dzięki temu nie odczujemy nieprzyjemnych wibracji czy męczących hałasów nawet podczas jazdy z wyższą prędkością, np. na autostradzie.

Testy modelu Snowtrac 5

Omawiane opony w ciągu ostatnich lat wzięły udział w kilku testach przeprowadzonych przez różnego rodzaju organizacje i czasopisma motoryzacyjne. Najstarszym sprawdzianem, do którego wyników udało mi się dotrzeć, jest test z 2014 roku przeprowadzony przez "Auto Zeitung" w rozmiarze 205/55 R16. Vredestein Snowtrac 5 zajął wówczas zadowalające 7. miejsce na 11 możliwych. Na takiej samej pozycji model uplasował się rok później w teście ADAC (ten sam rozmiar, 19 sprawdzonych opon). W 2016 roku w teście tej samej organizacji zajął 4. miejsce (rozmiar 185/65 R15). Wówczas pod lupę wziął go także magazyn "Auto Bild" - rozmiar 205/55 R16, 18. pozycja na 20 możliwych. W tym roku Vredestein Snowtrac 5 został ponownie przetestowany przez ADAC - sprawdzian został przeprowadzony w rozmiarze 195/65 R15 i prezentowana opona zajęła w nim 7. miejsce na 16 możliwych. Warto wspomnieć, że w testach bardzo często podkreślano dobre zachowanie tego modelu nie tylko w zimowych warunkach, ale też na suchej nawierzchni. Poza tym przyglądając się ich wynikom można dojść do wniosku, że Vredestein Snowtrac 5 najlepiej sprawdza się w przypadku rozmiarów opon montowanych w średnich autach.
Miejsce Organizator Nazwa testu Rok
4 miejsce ADAC Test opon zimowych ADAC 185/65 R15 2016
7 miejsce ADAC Ranking opon zimowych ADAC 205/55 R16 2015
7 miejsce ADAC Test opon zimowych ADAC 195/65 R15 2017
7 miejsce Auto Zeitung Ranking opon zimowych 205/55 R16 2014
18 miejsce AutoBild Test opon zimowych AutoBild 205/55 R16 2016
19 miejsce W.T.M.O. Najlepsze opony zimowe 205/55 R16 2016
30 miejsce W.T.M.O. Najlepsze opony zimowe 185/60 R14 2015

Porównanie do poprzednika

Vredestein Snowtrac 5 pojawił się na rynku jako następca modelu oznaczonego numerem "3". "Czwórkę" zapewne zdecydowano się pominąć dla lepszego efektu marketingowego, ale nowsza opona może faktycznie pochwalić się zdecydowanie poprawionymi osiągami. Szczególnie warte uwagi jest zwiększenie całkowitej długości głębokich lameli o prawie 1/3. W efekcie jest ich po prostu więcej, a to przekłada się bezpośrednio na bardziej stabilne zachowanie samochodu podczas jazdy w typowo zimowych warunkach. Na oponach Snowtrac 5 można bez problemu zapanować nad pojazdem nawet na mocno oblodzonej drodze czy podczas nagłej śnieżycy.
Vredestein Snowtrac 3 czyli poprzedni model

Etykieta na oponach Vredestein Snowtrac 5

Europejski system etykietowania opon na dobre zagościł w świadomości kierowców i bardzo często jego wskazania są brane pod uwagę podczas wyboru opon (nawet zimowych, mimo braku informacji o osiągach w typowych dla tej pory roku warunkach). W przypadku popularnego rozmiaru 205/55 R16 91 H opory toczenia modelu Snowtrac pozwoliły na uzyskanie noty "E" (dość przeciętnej), zachowanie na mokrej nawierzchni zostało ocenione na dobrą klasę "C" (najwyższa to oczywiście "A"). W kategorii hałasu jest doskonale - 1 fala i 69 dB potwierdzają deklaracje producenta o cichej pracy modelu. W nieco mniejszym rozmiarze 185/65 R15 opona otrzymała takie same noty.

Gwarancja na prezentowany model

Jak już wspomniałem na wstępie, Vredestein Snowtrac 3 jest zaliczany do klasy premium. Porównując warunki gwarancyjne tej marki z konkurencyjnymi producentami, szybko zauważymy, że nie dostajemy tu niczego ekstra. Są to dość standardowe zapisy i przeciętny czas trwania gwarancji. Wynosi on 3 lata i jest liczony od daty zakupu. Gwarancja obejmuje różnego rodzaju wady konstrukcyjne, materiałowe i związane z wykonaniem produktu. O wymianę opony na nową możemy ubiegać się, gdy wada zostanie ujawniona w pierwszym roku użytkowania produktu. W późniejszym okresie przysługuje rekompensata w wysokości uzależnionej od stopnia zużycia reklamowanych opon.

Opinie o oponach Vredestein Snowtrac 5

Czytając opinie na temat omawianego modelu możemy utwierdzić się w przekonaniu, że jest to naprawdę bezpieczna i komfortowa opona. Marcin B. napisał:
"Podczas jazdy na oponach Snowtrac 5 czuję się zupełnie jak na letnich gumach. Bardzo cicho, dobre tłumienie nierówności - jednym słowem rewelacja w kwestii komfortu. Do przyczepności też nie mogę się przyczepić - opony robią to, co do nich należy. Bez problemu jeździ się po lodzie i z drugiej strony po suchym.
W podobnym tonie wypowiedziała się Ewelina:
"Opony Vredestein polecił mi sprzedawca - dotychczas nie znałam tej marki, ale myślę, że następne opony również będą tej samej firmy. Samochód prowadzi się bezpiecznie, dobrze pokonuje podjazdy, nie wpada w poślizgi w zakrętach. Mam nadzieję, że w następnych sezonach sprawdzą się równie dobrze. Generalnie polecam!!!".

Ocena parametrów

Do najlepiej ocenionych własciwości opon Vredestein Snowtrac 5 zaliczone zostały: dobra przyczepność na mokrej oraz suchej nawierzchni, wysoki komfort użytkowania, oszczędność paliwa oraz gotowość do ponownego zakupu. Po drugiej stronie znalazła się niska trwałość bieżnika, czyli jego odporność na ścieranie się.

Podsumowanie

Powyższa sylwetka modelu Vredestein Snowtrac 5 pokazuje, że jest to bardzo dobra opona zimowa klasy premium do samochodów segmentów kompaktowego i średniego. Świetnie sprawdzi się nawet w trudniejszych zimowych warunkach, a przy tym zapewni wysoki komfort podróżowania. Potwierdzają to testy i etykiety. Jeśli zatem poszukujemy połączenia bezpieczeństwa i wygody, to ten model będzie idealnym wyborem na okres od późnej jesieni do wczesnej wiosny.

Snowtrac 5 po teście w warunkach zimowych, źródło: auto-bild.de

Dane techniczne:

  • Klasa – średnia
  • Producent – Vredestein
  • Koncern – Vredestein
  • Kraj produkcji – Holandia, UE
  • Bieżnik – Snowtrac 5
  • Poprzednia wersja – Snowtrac 3
  • Następna wersja – brak
  • Rodzaj bieżnika – kierunkowy
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – 3 lata od daty produkcji
  • Średnica felgi – od 13 do 17 cali
  • Ilość wariantów – 58
  • Sezon – opony zimowe
  • Produkcja od 2014 roku
  • Cena – od 159 zł za sztukę (rozmiar 145/70 R13)
  • Pełna nazwa – Vredestein Snowtrac 5

Inne nazwy:

  • Vredestein Snow 5 (pominięcie słowa "trac" w nazwie modelu)
  • Vredestein Snowtrak 5 (wyraz "Snowtrac" pisany przez "k" na końcu)
  • Vredenstein Snowtrac 5 (nazwy producenta zawiera literę "n")
  • Vredenstain Snowtrac 5 (producent zakończony przyrostkiem "tain")
  • Wredestein Snowtrac 5 (polska pisownia nazwy producenta przez "W")
Zobacz również:

1 komentarz
  1. Kamil | 10.12.2019 08:30
    Miałem poprzednio Snowtrac 3 i byłem bardzo zadowolony, auto pewnie się prowadziło nawet na śniegu. Teraz jeżdżę na innych i trochę żałuję zakupu. Jeśli snowtrac 5 jest jeszcze lepsza jak 3, to następne moje opony znowu będą marki vredestein