Data publikacji:

Wiata garażowa. Przepisy i sposób montażu

Wiaty garażowe są względnie tanim rozwiązaniem, jeżeli szukamy sposobu na uchronienie parkującego auta przed niesprzyjającą aurą oraz wszelkiego rodzaju zabrudzeniami. Na jej postawienie decydują się właściciele domów jednorodzinnych, którzy z różnych przyczyn nie mogą sobie pozwolić na zbudowanie garażu. Wiaty chętnie stawiane są również przez różnego typu przedsiębiorców z powodu minimalnych formalności, które pozwalają na ich instalację. W artykule przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące wiat garażowych. 
wiata garażowa
Wiata garażowa nie jest ściśle zdefiniowana w prawie budowlanym, ale intuicyjnie większość z nas wie, czym się charakteryzuje i różni od typowego garażu. Zadaniem wiaty jest ochrona jednego lub kilku pojazdów (poza samochodami mogą to być np. motocykle, skutery, rowery, a nawet łodzie) przed deszczem, wiatrem, śniegiem, a także promieniami słońca. Dobrze osłonięte przez wiatę auto nie pokryje się opadającymi liśćmi z drzewa, kurzem i pyłem, ani odchodami ptaków.
Wiata składa się ze słupów podtrzymujących zadaszenie, najczęściej ze spadzistym dachem, który ułatwia spływanie z niego wody. Wiaty mogą być postawione jako samodzielne konstrukcje, a także być ustawione przy ścianie domu lub budynku gospodarczego.

Wiata garażowa a przepisy budowlane

Osoby zastanawiające się nad postawieniem wiaty garażowej zawsze w pierwszej kolejności rozważają, czy jej postawienie wymaga formalnego pozwolenia na budowę. Przepisy są tutaj dość jasne – wiata nie wymaga zgłoszenia, jeżeli zajmowana przez nią powierzchnia nie przekracza 50 m2. W praktyce oznacza to, że nawet przydomową konstrukcję przeznaczoną dla dwóch samochodów można postawić samodzielnie bez łamania prawa. 
Prawodawca przewiduje jednak, że na działce z budynkiem mieszkalnym nie można ustawić więcej niż dwóch wiaty do 50 m2 na powierzchni do 1000 m2. Dodajmy, iż w przypadku działek bez budynków mieszkalnych limit wielkości wiaty bez pozwolenia jest nieco mniejszy i wynosi 35 m2. Można go podnieść do 50 m2 tylko wtedy, gdy w lokalnym planie zagospodarowania przestrzennego zmienimy przeznaczenie działki na mieszkalne.
Wiaty garażowe muszą stać co najmniej 3 metry od granicy działki. Poza tym muszą znajdować się w odległości minimalnie 7 metrów od najbliższego budynku mieszkalnego stojącego na sąsiedniej działce. Niespełnienie tych wymogów może skutkować nakazem rozbiórki konstrukcji oraz karami pieniężnymi. 
Podkreślmy na koniec jeszcze, że według rozumienia ustawodawcy wiaty nie są budynkami, nie muszą więc posiadać zatwierdzonego projektu budowlanego. Prawo nie reguluje także tego, z jakich materiałów można zbudować wiatę.

Jaką wiatę garażową warto postawić?

Wiaty garażowe można oczywiście zaprojektować i zbudować samodzielnie, jednak na takie rozwiązanie decyduje się coraz mniej osób, chyba że konstrukcja powstaje przy ścianie budynku lub przyjmuje nietypowy kształt wynikający z charakteru działki.
Obecnie wybiera się przede wszystkim gotowe konstrukcje przeznaczone do szybkiego montażu. Usługa ta jest nieraz wliczona w cenę, nie musimy więc martwić się o to, że nie poradzimy sobie z elektronarzędziami oraz materiałami budowlanymi. Zestawy wiat garażowych do złożenia znajdziemy w marketach budowlanych lub w ofercie specjalistycznych firm.
Gotowe wiaty, które są w sprzedaży, to przede wszystkim konstrukcje wykonane z drewna. Odznaczają się względnie lekką budową i składają się z odpowiednio spreparowanych belek łączonych za pomocą metalowych kątowników i śrub. Dla wydłużenia ich żywotności niezbędne jest zabezpieczenie farbami lub lakierami do drewna, a w zależności od położenia wiaty (np. stoi w bardzo wietrznym lub osłoniętym miejscu) belki trzeba będzie malować na nowo co kilka lat. 
Często stawia się też wiaty stalowe – ich zalety to większa odporność i niższe koszty konserwacji. Bardzo często łączy się je jednak z drewnem, używanym w więzi dachowej lub do postawienia jednej czy dwóch ścian stanowiących dodatkowe zabezpieczenie pojazdu. Ściany mogą służyć również za miejsce do instalacji półek narzędziowych lub szafek do przechowywania. 

Montaż wiaty garażowej

Wiaty garażowe koniecznie muszą być ustawione na równym i dobrze zabezpieczonym terenie. Najprościej ustawić je na podjeździe, dzięki czemu nie musimy przejmować się wypoziomowaniem miejsca parkingowego. Jeżeli wiatę stawiamy w nowym miejscu, eksperci zalecają wykonanie fundamentów i betonowej wylewki na całej powierzchni przykrytej dachem. W takim wypadku słupy nośne konstrukcji montujemy do utwardzonego podłoża za pomocą kotew. 
Alternatywnie fundamenty możemy wylać tylko w miejscu ustawienia belek, a resztę podjazdu wyrównać i wysypać żwirem. Konstrukcja tego typu może jednak z czasem osiadać, zwłaszcza jeżeli przygotowaliśmy ją na grząskim i piaszczystym gruncie. 
W przypadku dachu najprostszym rozwiązaniem jest płaskie zadaszenie, wymaga ono jednak dodatkowej uwagi podczas śnieżnych zim i regularnego czyszczenie. Dachy nawet z minimalnym, kilkuprocentowym spadkiem ułatwią odprowadzanie wody, dlatego przydatne może być zainstalowanie prostej rynny. 
Dobrym rozwiązaniem dla właścicieli wiat garażowych jest także doprowadzenie do nich linii energetycznej z domu i zainstalowanie gniazdka. Okaże się ono niezastąpione, zwłaszcza gdy posiadamy lub planujemy zakup auta z silnikiem elektrycznym. Warto również zadbać o to, aby kabel był dobrze zabezpieczony.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski