Data publikacji:

Jak wymienić progi w samochodzie? Co jest potrzebne?

Progi samochodowe to elementy podwozia najbardziej narażone na korozję. Najczęściej powodem rdzewienia progów mogą być wgniecenia powstałe przy podnoszeniu pojazdu, uderzenia w czasie jazdy, na przykład odpryskujące kamienie, zahaczenie o progi spowalniające czy krawężniki. Na progi samochodowe oddziałują również szkodliwe dla nich substancje, takie jak sól, którą posypywane są drogi w czasie zimy. Każdy ubytek lakieru po zimie może okazać się ogniskiem korozji i być powodem roznoszenia się rdzy po powierzchni. Wymiana progów może być konieczna nie tylko w przypadku pojawienia się dużego obszaru rdzy, ale także w przypadku uszkodzeń spowodowanych uderzeniami, dziurami, czy wżerami. Uszkodzenia progów samochodowych to osłabienie konstrukcji pojazdu, dlatego ważne jest, aby zachowywać je w jak najlepszej kondycji przez cały okres użytkowania i reagować na niepokojące objawy i uszkodzenia. Jak wymienić progi samochodowe?
Przeczytaj również: Jakie świece do LPG wybrać?
jak wymienić progi w samochodzie

Wymiana progów w samochodzie

Wymiana progów w samochodzie to nie tylko kwestia estetyki. Uszkodzone, dziurawe czy pordzewiałe progi spowodować mogą, że pojazd nie przejdzie przeglądu technicznego i nie zostanie dopuszczony do ruchu. Mogą również pojawić się utrudnienia związane z wymianą koła. Osłabione progi uniemożliwią również uniesienie pojazdu. Przy próbie uniesienia samochodu przy pomocy podnośnika, może się on dosłownie schować w progi samochodowe i wpaść do wewnątrz pojazdu pogłębiając szkodę, a nie przynosząc efektu podnoszenia samochodu. Pordzewiałe i uszkodzone progi mogą się też zwyczajnie kruszyć i łamać co osłabi konstrukcje całego pojazdu oraz może być powodem rozwoju kolejnych, pogłębiających się usterek.

Jak wymienić progi w samochodzie?

Niektóre uszkodzenia progów w samochodzie naprawiać można miejscowo. Lokalna wymiana polega na wycięciu uszkodzonego lub pordzewiałego elementu i wspawaniu nowej, zdrowej części blachy. Taka naprawa jest bardzo często spotykana ze względu na niskie koszty i prostotę wykonania. Nie jest ona jednak zbyt trwała i bardzo często generuje ponowne zabiegi w niedługim odstępie czasu. Bardzo często domowi mechanicy uzupełniają wymienione progi pianką montażową. Nie jest to dobry pomysł na naprawę naszych progów i z perspektywy czasu naraża nas na większe szkody, niż korzyści z takiego rozwiązania. Najlepszym sposobem na wymianę progów samochodowych jest użycie tak zwanej reperaturki progu. Jest to nic innego jak dopasowany do modelu arkusz progu, który należy wspawać we wcześniej przygotowane miejsce. Cały zabieg wymiany progów można wykonać samodzielnie. Wymagać to będzie niezbędnych narzędzi, odrobiny umiejętności i wolnego czasu. Wymiana progów w samochodzie wymaga bardzo dużej precyzji, dlatego w razie wątpliwości lepiej skorzystać z pomocy doświadczonych mechaników i oddać samochód do autoryzowanego serwisu.
Jak jednak postępować, kiedy chcemy progi wymienić samodzielnie? Na samym początku usunąć trzeba elementy karoserii, które mogą przeszkadzać lub uniemożliwiać wymianę. Najczęściej zdemontować należy fotel, wykładzinę podłogową, odkręcić i wyjąć drzwi oraz sąsiadujący błotnik. Po demontażu należy dokładnie zabezpieczyć karoserię auta, po czym można przystąpić do wycinania uszkodzonej części progu. Wybrany element należy bardzo precyzyjnie wyciąć tak, aby idealnie dopasować przygotowaną reperaturkę, a miejsca zgrzewania karoserii rozwiercić przy pomocy wiertarki. Pozwoli to uniknąć nierówności oraz naprężeń, które mogą negatywnie wpływać na konstrukcję i deformować progi. Po precyzyjnym wycięciu wpasowujemy przygotowaną reperaturkę, którą trzeba bardzo dokładnie wspawać. Spoina powinna być jak najbardziej równomierna i mała, tak, by dała się w łatwy sposób wyszlifować. Zbyt wysokie i nierówne spoiny spowodują, że miejsce spawania będzie widoczne i popsuje wizualnie całą operację. Po prawidłowym wspawaniu reperaturki, progi należy zabezpieczyć środkiem antykorozyjnym, nanieść na nie odpowiedni kolor i odcień lakieru oraz zabezpieczyć zewnętrznie lakierem bezbarwnym. Tak przeprowadzony zabieg wymiany progów można uznać za zakończony z sukcesem. Samodzielna wymiana progów wymaga od mechanika umiejętności spawania migomatem oraz obsługi podstawowych narzędzi warsztatowych.
Zdjęcie: Envato Elements