Data publikacji:

Za dużo oleju w silniku – czy to źle?

Zdarzają się sytuacje, kiedy to poziom oleju w naszym silniku przekracza dopuszczalny limit. Jest to bardzo często efekt przeoczenia podczas okresowej wymiany olejów, podczas tak zwanych dolewek, ale może też świadczyć o nieprawidłowej pracy niektórych podzespołów i elementów. Filtr cząstek stałych jest jedną z takich sytuacji, kiedy poziom oleju w silniku może być wyższy, w przypadku nieprawidłowego jego działania. Czy nadmiar oleju w silniku jest zły?
Sprawdź również: Jak nabić klimatyzację?
za dużo oleju w silniku

Olej silnikowy

Olej silnikowy odgrywa w naszym silniku bardzo ważne zadanie. Nie jest to tylko środek smarujący współpracujące elementy i chroniący je przed zatarciem. Pełni on również rolę oczyszczającą i chłodzącą. Olej silnikowy oczyszcza komorę silnika z nagromadzających się zabrudzeń, nagaru i popiołu, które są pozostałościami po procesie spalania. Chłodzi również elementy silnika i zapobiega jego przegrzaniu. Z racji tego, jak ważny jest olej w silniku, warto regularnie kontrolować jego poziom. W przypadku wątpliwości, czy dolewać olej, czy jednak nie, warto kilkukrotnie w ciągu dnia sprawdzić poziom oleju i ocenić, czy jego poziom jest faktycznie za mały. Dolewanie oleju może poskutkować przelaniem ponad dopuszczalny limit. W nowoczesnych samochodach to komputer pokładowy za pomocą licznych sensorów informuje nas o poziomie oleju silnikowego, jednak warto zawsze samodzielnie kontrolować jego poziom, aby mieć stuprocentową pewność.

Czy nadmiar oleju w silniku jest niebezpieczny?

Zbyt wysoki poziom oleju może prowadzić do uszkodzeń jednostki sterującej. Warto mieć jednak na uwadze, że silniki spalinowe nie są obiegiem zamkniętym i olej zużywa się i ubywa. Delikatny nadmiar na wskaźniku nie jest powodem do niepokoju. Dopiero wyraźne, bardzo duże przelanie jest niebezpieczne. Nadmiar oleju w silniku może prowadzić do jego rozszczelnienia i wycieków z silnika. Dzieje się tak, ponieważ rozgrzany olej pracuje pod bardzo dużym ciśnieniem, stąd jego nadmiar będzie powodować bardzo duży nacisk na ścianki silnika, w efekcie dążąc do jego rozszczelnienia.
W silnikach wysokoprężnych wyposażonych w filtr cząstek stałych nadmiar oleju może się przedostawać do miski olejowej wraz z niespalonym paliwem. Tak rozcieńczony olej silnikowy traci swoje właściwości chłodzące, uszczelniające i smarujące, w efekcie czego silnik będzie pracować w większej temperaturze oraz może ulec zatarciu.
W silnikach wysokoprężnych nadmiar oleju może doprowadzić do tak zwanego rozbiegania silnika. Jest to niekontrolowany wzrost obrotów spowodowany przedostaniem się nadmiaru oleju do komory spalania. Jest to bardzo niebezpieczne i niepożądane zjawisko. W tej sytuacji może doprowadzić do unieruchomienia pojazdu i całkowitego zniszczenia silnia, a w skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do pożaru.

Jak pozbyć się nadmiaru oleju w silniku?

Sposobów na spuszczenie nadmiernej ilości oleju z silnika jest kilka. Spuszczenie nadmiaru oleju może odbyć się poprzez odkręcenie korka w misce olejowej i upuszczeniu nadmiaru płynu. Do tego potrzebujemy podnośnika, najazdu lub kanału samochodowego. W przypadku wyraźnie przelanego oleju w zbiorniku olejowym można spróbować spuścić jego nadmiar wężykiem i strzykawką. Należy jednak pamiętać, że olej silnikowy nie może zostać wylany lub wyrzucony do kontenera na śmieci. Oleje smarne podlegają specjalnym zasadom utylizacji, których należy przestrzegać, aby nie zanieczyszczać środowiska.
Zdjęcie: Envato Elements