Data publikacji:

Zapieczone hamulce – jak je naprawić? Jak rozruszać zapieczony tłoczek?

Sprawny i prawidłowo działający układ hamulcowy to podstawa bezpiecznej jazdy. Najważniejszym elementem hamulców w samochodzie są ich zaciski, które bardzo często pracują w trudnych i niesprzyjających warunkach. Jedną z występujących awarii układu hamulcowego jest ich zapieczenie. Jest to bardzo często wynik zanieczyszczeń przedostających się do hamulców, takich jak na przykład wyciekający płyn hamulcowy, nagar czy inne zabrudzenia eksploatacyjne. Zapieczeniu najczęściej ulegają tłoczki hamulcowe. Powodują one zablokowanie się klocków hamulcowych, co przekłada się na coraz większe blokowanie koła oraz mniejszą reakcję pedału hamulca.
zapieczone hamulce

Objawy zapieczonych hamulców

Najczęstszym objawem zapieczonych hamulców jest drastyczne obniżenie skuteczności hamowania. Zapieczone hamulce mogą również objawiać się spadkiem osiągów czy zwiększonym spalaniem paliwa. Pojawiać się mogą również takie sygnały jak czarny nalot na kołach, co spowodowane jest nadmiernym wycieraniem się klocków hamulcowych. Zapieczone, nieprawidłowo działające hamulce można rozpoznać również po nadmiernie rozgrzanych felgach oraz wydobywającym się, specyficznym zapachu spalenizny pochodzącym z okolic koła. Zapieczone hamulce mogą się objawiać na wiele innych sposobów. Podczas zablokowania tłoczków można zaobserwować wyciek płynu hamulcowego. Zapieczenie układu hamowania może się też objawiać wydobywającym się z okolicy koła piskiem podczas hamowania. Po zdjęciu koła na tarczy zaobserwować można zaśniedzenie lub rdzę, co informuje nas o tym, że klocki hamulcowe nie mają bezpośredniego kontaktu z tarczą koła.

Najczęstsze przyczyny zapiekania się hamulców

Kiedy pojazd nie jest zbyt często eksploatowany, hamulce mogę się powoli zapiekać. Zapiekające się hamulce warto po dłuższej przerwie od jeżdżenia rozruszać poprzez kilkukrotne gwałtowne i kontrolowane wciśnięcie pedału hamulca podczas jazdy. Pozwoli to na rozruszanie szczęk hamulców i usunie zbierający się nagar, który prowadzić może do zapieczenia.
Zapiekaniu ulegać może również hamulec ręczny. Poznać to można w sytuacji, kiedy po zwolnieniu dźwigni hamulec dalej jest zaciągnięty. Ciągłe tarcia tym spowodowane mogą generować nadmierne ciepło, które w konsekwencji doprowadzić może do przegrzania całego układu hamowania.
Poszukując przyczyn zapieczonych hamulców, najlepiej zacząć od tłoczków. Pod lupę należy wziąć ich gniazda i sprawdzić pod kątem szczelności i korozji. Zabrudzone lub nieszczelne tłoczki po zwolnieniu pedału hamulca będą z trudem wracać do swojej pierwotnej pozycji. Tłoczek można spróbować oczyścić, jednak przy braku oczekiwanego rezultatu należy go wymienić na nowy.
Zapiekające się, blokujące hamulce mogą być powodem zacierania się prowadnic zacisków hamulcowych. W tej sytuacji zaciski nie utrzymują swojej pozycji, w efekcie czego uszkodzić się może uszczelka osłonowa, co spowoduje zablokowanie układu hamulcowego. Najprostszym sposobem na samodzielną regenerację jest wstrzyknięcie odrobiny smaru do prowadnic, a jeżeli to nie pomoże, konieczna będzie wymiana elementu na nowy.
Zapiekające się hamulce mogą być również spowodowane nadmiernym zużywaniem się klocków hamulcowych. Aby tego uniknąć, należy regularnie kontrolować stan klocków i ich zacisków. Jedynym sposobem na walkę z nadmiernie zużytymi klockami jest ich wymiana.
Zapieczone hamulce mogą być efektem szlamu i innych zabrudzeń w płynie hamulcowym. Spowodowane może być to długim postojem, rzadkim użytkowaniem pojazdu lub wynikać z przyczyn eksploatacyjnych. Gumowe elementy uszczelniające czy nagar powstały w wyniku wycierania się klocków hamulcowych to niektóre z powodów występowania zabrudzeń w układzie płynu hamulcowego. Doprowadza to do spadków ciśnienia płynu w całym układzie, w efekcie czego tłok pompy hamulcowej nie pracuje w pełnym jego zakresie, co w konsekwencji wpływa na spadek siły hamowania. Szlam w płynie hamulcowym czy uszkodzenie pompy hamowania to usterki, które niosą ze sobą znaczne koszty naprawy, dlatego warto regularnie kontrolować stan i dbać o ich prawidłową kondycję.
Przeczytaj również: Jak odpowietrzyć hamulce?

Jak poradzić sobie z zapieczonymi hamulcami?

Najskuteczniejszym rozwiązaniem jest zdjęcie koła i oczyszczenie lub ewentualna wymiana zardzewiałych bądź zaśniedziałych elementów układu hamulcowego. Każdorazowo przy takim zabiegu warto jest wymienić płyn hamulcowy, który może być zużyty lub zabrudzony i spowoduje szybki nawrót usterki. Do usuwania rdzy najlepiej sprawdzą się chemiczne preparaty, które z łatwością można nabyć w sklepach motoryzacyjnych czy internetowych. Najczęściej preparaty takie składają się z dwóch środków. Pierwszy ma za zadanie skutecznie usunąć rdzę z powierzchni i oczyścić ją, drugi odpowiada za usunięcie z układu pierwszego ze środków oraz pokrycie elementów ochronną warstwą konserwującą. Jeżeli nie jesteśmy w posiadaniu takich środków chemicznych lub z jakiegoś powodu nie chcemy ich używać, rdzę można usunąć za pomocą drobnoziarnistego papieru ściernego. Metoda ta jest szczególnie polecana w starszych modelach samochodów, gdzie linka hamulcowa wykonana była ze stalowego splotu. Aktualnie linki hamulcowe wykonuje się z odpornych na korozję materiałów. Aby uniknąć problemów z zapiekającymi się hamulcami, wystarczy dbać o dobrą kondycję układu hamulcowego. Wystarczy regularnie kontrolować stan i jakość klocków hamulcowych, płynu oraz tłoczków. Kiedy wiemy, że przez znacznie dłuższy czas auto nie będzie użytkowane, elementy układu hamulcowego, takie jak tarcze, klocki czy tłoczki, warto zabezpieczyć specjalnym preparatem antykorozyjnym i zakonserwować je. Dobrej jakości środek jest w stanie zabezpieczyć przed korozją elementy układu hamulcowego nawet na kilka miesięcy.
Zdjęcie: Envato Elements