Data publikacji:

Zapowietrzona pompa CO – objawy. Co zrobić?

Problemem, który czasami pojawia się całkowicie z zaskoczenia, jest zapowietrzona pompa CO. Objawy takiego stanu rzeczy to między innymi miękki pedał hamulca czy ograniczona skuteczność hamowania. W dzisiejszym artykule opowiemy o tym, jakie są inne objawy zapowietrzonej pompy hamulcowej w aucie. Podpowiemy też, co należy zrobić, gdy mamy do czynienia z takimi symptomami, a dokładniej, jak skontrolować stan pompy, zregenerować ją i odpowietrzyć układ. Dowiedz się, co zrobić z zapowietrzoną pompą CO.
Przeczytaj również: Jak odpowietrzyć hamulce?
zapowietrzona pompa co objawy

Czym jest pompa hamulcowa i jak jest zbudowana?

Podstawowym zadaniem pompy hamulcowej jest pompowanie płynu hamulcowego do hamulców. Ma ona też utrzymać odpowiednie ciśnienie w układzie i dbać o skuteczność hamowania. Najczęściej są to pompy tłokowe, które zbudowane są między innymi z korpusu, podpórki i podkładki korektora hamowania, cylindra, sprężyn dociskowych, uszczelniaczy, tłoków oraz wlotu płynu hamulcowego wraz z uszczelką.
Ich budowa nie jest nadmiernie skomplikowana. Pompa uruchamia się za każdym razem, gdy kierowca wciska pedał hamulca. Ma to związek z wbudowaną tam dźwignią, która przenosi siłę nacisku w kierunku pompy. Żeby zapewnić prawidłowe działanie pompie oraz układowi hamulcowemu, płyn hamulcowy należy regularnie wymieniać.

Zapowietrzona pompa hamulcowa – objawy

Do zapowietrzenia pompy może dojść przykładowo w wyniku nieszczelności lub zaniedbania układu hamulcowego. Należy regularnie wymieniać płyn i sprawdzać stan pompy. Oprócz tego często pojawia się po wymianach elementów układu hamulcowego czy w wyniku gotowania się płynu. Skąd jednak mamy wiedzieć, że doszło do zapowietrzenia pompy hamulcowej? Objawy, które na to wskazują, to przykładowo:
  • wzrost skoku rezerwowego po kolejnych naciśnięciach pedału hamulca,
  • wpadający w podłogę pedał hamulca i nieadekwatne reagowanie na nacisk,
  • ściąganie auta i poczucie braku pełnej kontroli nad pojazdem w trakcie hamowania,
  • wycieki płynu hamulcowego,
  • brak oporu podczas naciskania hamulca lub zbyt silny opór.
  • Zapowietrzona pompa CO – objawy i co zrobić?

    Przed przystąpieniem do czynności naprawczych związanych z zapowietrzoną pompą, najpierw warto skontrolować obecność wycieków i nieszczelności. Czasami problemy, które dają identyczne objawy, co zapowietrzenie, mogą być związane też z wżerami na pompie lub uszkodzeniem jej uszczelnienia. Żeby to sprawdzić, najpierw należy się dostać do pompy, a następnie ją zdemontować (żeby naprawić lub wymienić). Tylko dzięki temu możliwe będzie skontrolowanie, czy na pompie obecne są wżery (jeżeli tak, pompę wymieniamy na nową). Wcześniej trzeba odessać płyn hamulcowy, odkręcić rurki hamulcowe i śruby mocujące od pompy.
    Pompę wkładamy w imadło i ściągamy zabezpieczenie, podważając je delikatnie. Sprawdzamy, czy nie ma wżerów na powierzchni pompy, a jeżeli nie są obecne – wymieniamy uszczelnienie tłoczka, które prawdopodobnie jest winowajcą kłopotliwych objawów. Uszczelkę zakładamy bardzo delikatnie, a całość smarujemy płynem hamulcowym, żeby podczas montażu jej nie uszkodzić.
    Zabezpieczenie, które wyjęliśmy na początku, również najlepiej wymienić – często jest ono sprzedawane wraz z uszczelką w zestawie. Warto wymienić też pozostałe o-ringi i elementy gumowe, które trzymają zbiornik. Pompę wkręcamy z powrotem w taki sam sposób, w jaki ją odłączyliśmy. Z rurkami hamulcowymi należy uważać, by ich nie uszkodzić. Kiedy te znajdą się już na swoim miejscu, przechodzimy do odpowietrzenia układu.

    Odpowietrzanie pompy hamulcowej CO – jak to zrobić?

    Samodzielne odpowietrzanie pompy jest możliwe, jednak wygląda inaczej w autach z ABS i bez. Obecnie do czynienia mamy praktycznie wyłącznie z autami z ABS. Pamiętaj jednak o tym, że:
  • jeżeli mamy ABS, odpowietrzamy najpierw pompę, przednie koło tuż koło pompy, drugie i koła z tyłu;
  • bez ABS zaczynamy od koła najdalej od pompy i stopniowo przechodzimy w jej kierunku.
  • Podczas odpowietrzania zbiorniczek z płynem hamulcowym musi być pełny. Wcześniej należy sobie przygotować przewód oraz pojemnik na wyciekający płyn hamulcowy. Alternatywnie można się zaopatrzyć też w specjalną pompkę do odpowietrzania, która ułatwi i przyspieszy całą procedurę. Po przykręceniu przewodu do odpowietrznika należy kilkakrotnie nacisnąć pedał hamulca, a następnie go zablokować. Sam odpowietrznik można dowolnie przykręcać i odkręcać. Ten na czas naciskania pedału musi być zakręcony, a po poruszaniu hamulcem, odkręcamy go i spuszczamy płyn wraz z powietrzem.
    Uchodzące z układu powietrze widoczne jest we wcześniej przygotowanym zbiorniczku na płyn – obserwujemy je w postaci bąbelków. Kiedy płyn płynie bez nich, znaczy to, że odpowietrzyliśmy układ. Jeżeli na którymś etapie coś pójdzie nie tak, ryzykujemy własnym bezpieczeństwem – niezależnie od tego, czy chodzi o wymianę uszczelki, czy odpowietrzenie, muszą być one wykonane poprawnie. Jeśli nie masz pewności co do tego, jak to wykonać, udaj się do mechanika.

    Dlaczego odpowietrzanie układu hamulcowego jest tak ważne?

    W momencie, w którym naciskamy pedał hamulca, na cylinder i tłoczek działa ciśnienie. Te z kolei zaciskają tarcze i klocki. Jeżeli powietrze znajdzie się w układzie, będzie się ono sprężać, w przeciwieństwie do płynu hamulcowego. Tym samym zmniejsza ono skuteczność hamowania i ogranicza jego siłę. Układ odpowietrza się nie tylko, gdy doszło do przypadkowego zapowietrzenia pompy w związku z uszkodzoną uszczelką tłoczka, ale też za każdym razem, gdy wymieniamy klocki i tarcze czy przeprowadzamy inne czynności związane z konserwacją i naprawami układu hamulcowego.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Patrycja Wojas
    Patrycja Wojas

    Medycyna, lotnictwo, motoryzacja – to moje największe pasje. W wolnych chwilach maluję obrazy i wypoczywam z najbliższymi osobami w różnych krajach. Kocham podróże!