Data publikacji:

Zepsute sprzęgło – objawy. Jak je naprawić? Ile kosztuje naprawa sprzęgła?

Każda część samochodu z czasem ulega eksploatacji. Tak samo dzieje się w przypadku sprzęgła. Na nowym sprzęgle można przejechać bez problemu 100 tysięcy kilometrów bądź nawet więcej, jednak należy pamiętać, że żadna część samochodowa nie jest niezniszczalna i w przypadku pojawienia się pierwszych objaw zużycia czy zepsucia sprzęgła należy niezwłocznie udać się do mechanika. Czym zatem objawia się zepsute sprzęgło? Ile kosztuje naprawa danej części? Radzimy, co zrobić w przypadku zepsutego sprzęgła.
zepsute sprzęgło

Czym objawia się zużyte sprzęgło?

Zepsute czy zużyte sprzęgło powoduje zatrzymanie się pojazdu, jednak zazwyczaj dana część samochodowa nie psuje się nagle. Jest to najczęściej proces długoterminowy, który objawia się wieloma czynnikami. Dlatego też nie należy bagatelizować niepokojących oznak, które wskazuje nam samochód, co pozwoli uniknąć całkowitego unieruchomienia pojazdu. Jak zatem poznać zepsute bądź już zużyte sprzęgło? Do typowych objawów zużywającego się sprzęgła należy brak reakcji samochodu podczas gwałtownego ruszenia z miejsca oraz ślizganie się tarczy sprzęgła podczas zmiany biegu, zwłaszcza podczas jazdy po wzniesieniu lub pod górę. W danym przypadku nietrudno rozpoznać efekt ślizgania się tarczy, gdyż mimo dodawania gazu i spuszczania sprzęgła obroty rosną, a samochód nie zwiększa swojej prędkości i jedzie „ociężale”. Następnymi objawami zużytego sprzęgła są znacznie twardniejący pedał sprzęgła, charakterystyczny zapach tarcia tarcz unoszący się w kabinie pojazdu podczas ruszania bądź zmiany biegów oraz nienaturalne odgłosy dochodzące z wnętrza samochodu podczas wciskania pedału sprzęgła. Brak możliwości zmiany biegów, nadmierne szarpanie podczas zmiany biegów, a także możliwość ruszenia pojazdu dopiero po prawie całkowitym puszczeniu sprzęgła również wskazują na znaczną eksploatację sprzęgła i jego tarcz, które kwalifikują daną część do zmiany.

Co wpływa na szybsze zużywanie się sprzęgła?

Każde sprzęgło pochodzące od różnych producentów ma inną żywotność. Niektóre pozwalają na przejechanie 80–100 tysięcy kilometrów, a inne 100–200 tysięcy. Jednak styl jazdy prowadzącego ma również duże znaczenie w eksploatacji danej części samochodowej. Każdy kierowca posiadający auto z automatyczną skrzynią biegów używa jej niemalże odruchowo, jednak niepoprawne nawyki mogą znacznie zmniejszyć żywotność sprzęgła. Przede wszystkim do takich zachowań należy jazda na półsprzęgle w sytuacjach, które tego nie wymagają, gwałtowna zmiana biegów, nadmierne dodawanie gazu na sprzęgle oraz zbyt energiczne puszczanie pedału sprzęgła. Wymienione nawyki kierowcy, czyli nieumiejętna jazda, znacznie wpływają na szybsze ścieranie się sprzęgła i konieczność jego częstszej wymiany. Dlatego też kluczową czynnością pozwalającą uniknąć danych błędów podczas jazdy jest odpowiednia nauka przyszłych kierowców, jak poprawnie jeździć, aby nie „niszczyć” przedwcześnie samochodu i jego części.

Ile kosztuje wymiana sprzęgła?

Koszt wymiany bądź naprawy sprzęgła jest zróżnicowany. Zazwyczaj te różnice cenowe wynikają z wysokich kosztach robocizny u mechanika, gdyż koszt części samochodowych jest zazwyczaj wszędzie taki sam. Wiadomym jest, że w większych miastach, bądź u renomowanych mechaników cennik wymiany sprzęgła oraz innych części jest znacznie wyższy niż w przypadku warsztatów w mniejszych miastach. Dodatkowo koszty związane ze sprzęgłem uzależnione są także od konkretnego układu sprzęgła w danym aucie oraz usterki, jaką musi naprawić mechanik, ponieważ oczywistym jest, że wymiana całego układu sprzęgła jest znacznie kosztowniejsza, niż konieczność wymiany jedynie elementu układu, w którym doszło do usterki. Jednak chcąc wskazać konkretne ceny, na jakie musi przygotować się właściciel auta, można wskazać dane kwoty:
  • Wymiana sprzęgła w samochodzie z segmentu B, czyli pojeździe osobowym małowymiarowym i miejskim wiąże się z kosztem około 400–550 zł.
  • Pojazdy z klasy średniej i kompaktowej cechują się wyższą ceną wymiany sprzęgła, gdyż wynosi ona około powyżej 1000 zł.
  • Samochody sportowe i wyczynowe będąc pojazdami wysokiej klasy, charakteryzują się lepszymi, bardziej profesjonalnymi częściami montowanymi w układzie, zatem wymiana sprzęgła może wynosić nawet ponad 3000 zł.
  • Wśród pojazdów można wyróżnić także samochody ze sprzęgłem hydrokinetycznym, które ze względu na skomplikowaną budowę układu wymagają użycia dodatkowych narzędzi i większego nakładu pracy i czasu, co wiąże się z wyższą kwotą jego wymiany. Im więcej elementów musi wymienić i rozmontować mechanik, tym oczywiście więcej pieniędzy należy zapłacić za robociznę.

    Jak naprawić zepsute sprzęgło?

    Naprawa sprzęgła nie jest prosta, gdyż wiąże się z koniecznością demontażu wielu części, dlatego polecamy oddanie samochodu w ręce specjalisty, który w odpowiedni sposób zdemontuje, wymieni i zamontuje na nowo każdą część samochodową po kolei. Naprawa sprzęgła w dużym uproszczeniu rozpoczyna się od podniesienia pojazdu, odkręcenia przednich kół oraz odłączenia półosi napędowych od skrzyni biegów. Następnie należy odpiąć linki, przewody hydrauliczne i kable połączone ze skrzynią biegów. W kolejnych krokach trzeba podwiesić silnik, odkręcić poduszki skrzyni biegów i inne mocowania, a następnie opuścić skrzynię biegów. Na tym etapie można już wyjąć sprzęgło, oczyścić je z wszelkich zabrudzeń i odnaleźć zużyty element bądź wymienić cały układ sprzęgła. Na koniec trzeba oczywiście po kolei zamontować na nowo sprzęgło, skrzynię biegów, każdy kabel, śrubkę itd., aby auto poprawnie działało. Cała wymiana jest trudna i nie poleca się wykonywania jej amatorom, dlatego też, jak zostało wspomniane powyżej, lepszym pomysłem będzie oddanie samochodu w ręce mechanika, który należycie zadba o każdy szczegół wymiany czy naprawy zepsutego sprzęgła.
    Zdjęcie: Envato Elements