Michelin Primacy 3

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 2, Średnia: 5,00 na 5)
Loading...

michelin-primacy-3-lead

Są takie modele opon, które od dobrych kilku lat cieszą się uznaniem wśród kierowców. Jednym z nich jest Michelin Primacy 3, przeznaczony na sezon letni do samochodów osobowych. Opony te zostały zaprezentowane pod koniec 2011 roku i do dziś oferują znakomite osiągi. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Opony marki Michelin zaliczane są do klasy premium, co oznacza, że do ich produkcji wykorzystuje się najbardziej nowoczesne rozwiązania technologiczne i najlepsze jakościowo składniki. Konstrukcja opon Michelin to owoc pracy najlepszych i najbardziej doświadczonych specjalistów.

Modele oferowane przez francuski koncern zdobywają wyróżnienia w testach, są wykorzystywane w różnego rodzaju dyscyplinach sportów motorowych, a na ich zakup decydują się najbardziej wymagający kierowcy.

 

Bieżnik opony Michelin Primacy 3
Bieżnik opony Michelin Primacy 3

 

Spis treści:

  1. Technologia
  2. Oferta (Lista produktów)
  3. Wyniki w testach opon
  4. Wady i zalety
  5. Etykieta
  6. Gwarancja
  7. Opinie kierowców
  8. Ocena parametrów
  9. Podsumowanie
  10. Dane techniczne

 

Zastosowane technologie

Omawiany model został wyposażony w asymetryczną rzeźbę bieżnika. Dzieli się ją na część zewnętrzną i wewnętrzną. Pierwsza odpowiada za utrzymanie stabilności na zakrętach oraz szeroko pojęte prowadzenie na suchej nawierzchni. Zadaniem części wewnętrznej jest z kolei odprowadzanie wody i utrzymanie prawidłowego toru jazdy podczas poruszania się po prostej.

Michelin Primacy 3 może pochwalić się bardzo krótką drogą hamowania na mokrej nawierzchni oraz bardzo dobrym prowadzeniem podczas pokonywania zakrętów. W rzeźbie bieżnika omawianego modelu zostały zastosowane samoblokujące się lamele. Dzięki temu podczas intensywnego hamowania cała powierzchnia klocków przylega do drogi, co znacznie skraca jego drogę.

Do produkcji modelu Primacy 3 została wykorzystana mieszanka gumowa o specjalnej strukturze cząsteczek. Dzięki temu możliwe jest zachowanie doskonałej przyczepności na mokrej drodze i w szerokim zakresie temperatur.

 

Oferta / Lista produktów

Zestawienie dostępnych rozmiarów opisywanego modelu opon letnich Michelin. Oznaczenie „ZP” to opona wykonana w technologii run flat, XL – to opona wzmacniana, AO – homologowana do Audi, * – homologowana do BMW, natomiast MO i MOE to ogumienie zalecane do Mercedesów.

Skrót DT1 to oznaczenie harakterystyczne do ogumienia posiadającego zwiększoną przyczepność bieżnika do drogi (tylko w oponach Michelin). Na koniec mamy „Green X” czyli zielone energooszczędne opony, cokolwiek producent miał na myśli.

Rozmiar Etykieta
205/55 R16 91H ZP
205/55 R16 91H C A 69dB
205/55 R16 91V C A 69dB
205/55 R16 91V ZP E A 71dB
205/55 R16 94V XL C A 69dB
205/55 R16 91W C A 69dB
205/55 R16 91W ZP E A 71dB
205/60 R16 92V
205/60 R16 96V GRNX C A 69dB
205/60 R16 96W XL C A 69dB
215/50 R17 95V XL C A 69dB
215/50 R17 91W C A 69dB
215/50 R17 95W XL C A 69dB
215/55 R16 93H C A 69dB
215/55 R16 97H XL C A 69dB
215/55 R16 93V C A 69dB
215/55 R16 97V XL C A 69dB
215/55 R16 93W C A 69dB
215/55 R16 97W XL C A 69dB
215/55 R16 93Y C A 69dB
215/55 R17 94V Selfseal
215/55 R17 94V C A 69dB
215/55 R17 94W Selfseal
215/55 R17 94W C A 69dB
215/55 R17 94W GRNX AO C A 68dB
215/55 R17 98W XL C A 69dB
215/60 R16 99H XL
215/60 R16 95V GRNX C A 69dB
215/60 R16 99V XL C A 69dB
225/45 R17 91V C A 69dB
225/45 R17 91V ZP E A 71dB
225/45 R17 94V XL C A 69dB
225/45 R17 91W C A 69dB
225/45 R17 91W ZP E A 71dB
225/45 R17 94W XL C A 69dB
225/45 R17 91Y AO B A 68dB
225/45 R17 91Y C A 69dB
225/50 R17 94H GRNX AO C A 68dB
225/50 R17 94H ZP C A 71dB
225/50 R17 94V C A 69dB
225/50 R17 98V XL C A 69dB
225/50 R17 94W GRNX C A 69dB
225/50 R17 94W ZP MOE MO C A 71dB
225/50 R17 94W C A 69dB
225/50 R17 94W C A 69dB
225/50 R17 94W MO B A 69dB
225/50 R17 98W XL C A 69dB
225/50 R17 94Y DT1 AO C A 69dB
225/50 R17 94Y AO C A 69dB
225/50 R17 98Y XL C A 69dB
225/55 R17 97V C A 69dB
225/55 R17 101W XL C A 69dB
225/55 R17 97W ZP C A 71dB
225/55 R17 97W ZP GRNX *
225/55 R17 97W C A 69dB
225/55 R17 97Y * MO B A 68dB
225/55 R17 97Y C B 69dB
225/55 R17 97Y
225/55 R17 97Y AO C A 69dB
225/55 R17 97Y C A 69dB
225/55 R17 97Y ZP MOE MO

 

Test Michelin Primacy 3

W ciągu kilku lat obecności na rynku omawiany model został wielokrotnie przetestowany przez różne organizacje i czasopisma motoryzacyjne. Od 2012 roku udało mi się znaleźć 22 wyniki różnych testów, w których Michelin Primacy 3 wziął udział. Postanowiłem skupić się na wynikach testów z 3 ostatnich lat, bo starsze nie oddają już tak dobrze obecnej sytuacji na rynku opon (wiele modeli zostało zastąpionych przez nowsze itd.).

W 2017 roku model zajął pierwsze miejsce w teście „AutoZeitung” w rozmiarze 215/55 R17, 4. miejsce w sprawdzianie „Auto Bild” w rozmiarze 235/50 R18, 9. miejsce w rozmiarze 225/50 R17 oraz 10. pozycję w teście hamowania w rozmiarze 225/50 R17 (ostatnie dwa testy również zostały zorganizowane przez „Auto Bild”).

W 2016 w teście hamowania „Auto Bild” model także zajął 10. miejsce, ale w nieco mniejszym rozmiarze – 205/55 R16. Oprócz tego został przetestowany przez GTU zajmując 8. miejsce wśród opon o rozmiarze 225/45 R17, dostał się do drugiego etapu testu „Auto Bild” w rozmiarze 205/55 R16 i zajął tam 7. miejsce, a także uplasował się na drugiej pozycji w sprawdzianie „Auto, Motor und Sport” (rozmiar 215/60 R17 SUV).

Z kolei w roku 2015 Michelin Primacy 3 zajął 1. miejsce w teście ADAC (rozmiar 205/55 R16), 3. miejsce w sprawdzianie „Auto Bild” (rozmiar 215/55 R16) oraz teście „Auto Review” (225/45 R17). Z kolei w rankingu „Test World” w rozmiarze 205/55 R16 Michelin Primacy 3 znalazł się na 9. miejscu.

 

Miejsce Organizator Rozmiar testowanych opon Rok
1 miejsce Auto Bild TOP 15 opon letnich 225/50 R17 2014
1 miejsce ADAC Test opon letnich 205/55 R16 2015
1 miejsce Auto Zeitung Ranking opon letnich 215/55 R17 2017
2 miejsce AMS Test opon letnich do SUV-ów 2016
3 miejsce Auto Bild 50 najlepszych opon letnich 225/50 R17 2014
3 miejsce Auto Bild Test opon letnich 215/55 R16 2015
3 miejsce Auto Review Najlepsze opony letnie 225/45 R17 2015
4 miejsce Auto Bild Test opon letnich 235/50 R18 2017
5 miejsce Auto Review Test opon letnich 205/55 R16 2014
5 miejsce Auto Zeitung Ranking opon letnich 225/50 R17 2014
5 miejsce Test World Najlepsze opony letnie 205/55 R16 2014
7 miejsce Auto Express Test opon letnich 205/55 R16 2014
7 miejsce AutoBild Test opon letnich 205/55 R16 2016
8 miejsce Auto Bild Najlepsze opony letnie 225/45 R17 2012
8 miejsce Auto Zeitung Test opon letnich 215/55 R16 2013
8 miejsce GTU Test opon letnich 225/45 R17 2016
9 miejsce Test World Ranking opon letnich 205/55 R16 2013
9 miejsce Test World Test opon letnich 205/55 R16 2015
9 miejsce Auto Bild Ranking opon letnich 225/50 R17 2017
10 miejsce Market Overview Test opon letnich 205/55 R16 2016
10 miejsce Auto Bild Test opon letnich 225/50 R17 2017
14 miejsce Auto Bild TOP 50 opon letnich 225/45 R17 2012

 

Wady i zalety bieżnika asymetrycznego

Rzeźba bieżnika opon Primacy 3 ma szereg zalet, szczególnie w przypadku omawianego tutaj modelu letniego. Taka rzeźba bardzo dobrze przenosi wysoki moment obrotowy, dlatego jest szczególnie polecana do mocniejszych aut (w słabszych nie pokaże pełni swoich możliwości).

Opony asymetryczne bardziej równomiernie przylegają do nawierzchni, dlatego są bardziej odporne na zużycie i różnego rodzaju uszkodzenia. Bardzo dobrze tłumią one także wszelkie wibracje powstające podczas jazdy, co przekłada się na komfort podróżowania. Asymetryczna rzeźba bieżnika bardzo dobrze sprawdza się w samochodach wyposażonych w zawieszenie wielowahaczowe i elektroniczne systemy wspomagające jazdę, np. układ kontroli trakcji.

Opony asymetryczne są najbardziej zaawansowane technologiczne i z tego wynika ich podstawowa wada: stosunkowo wysoka cena – są średnio droższe niż opony kierunkowe, a tym bardziej symetryczne. Kłopotliwe może być też przekładanie krzyżowe kół z takimi oponami – bardzo często konieczne będzie przełożenie opony na feldze, aby jej zewnętrzna strona po przełożeniu nadal znajdowała się na zewnątrz pojazdu.

 

Etykieta unijna

etykieta-ca69-1Klasy na etykietach poszczególnych opon mogą się różnić w zależności od ich rozmiaru. W najbardziej popularnym wariancie 205/55 R16 Michelin Primacy 3 może pochwalić się klasą A w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni, klasą C pod kątem oporów toczenia oraz dwiema falami i 69dB, jeśli chodzi o hałas zewnętrzny.

W pozostałych rozmiarach jest podobnie, z nielicznymi wyjątkami, gdzie przyczepność została oceniona na B, opory toczenia na B lub E, a hałas na 71dB (szczególnie przy większych rozmiarach).

 

Gwarancja na opony Michelin

Michelin na swoje opony udziela gwarancji, która obowiązuje przez 10 lat lub do czasu całkowitego ich zużycia (w zależności od tego, co nastąpi szybciej). Jednocześnie musimy pamiętać, że czas trwania gwarancji jest liczony od daty produkcji opony.

Warto także wiedzieć, że jeśli wada opony ujawni się w okresie 2 lat od daty zakupu, to produkt zostanie wymieniony na nowy. W późniejszym okresie producent udziela rekompensaty, której wysokość uzależniona jest od stopnia zużycia opony.

gwarancja-10-lat-od-daty-produkcji

 

Opinie o modelu Primacy 3

Przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie warto przyjrzeć się także przykładowym opiniom zamieszczonym w Internecie na temat opon Michelin Primacy 3.

„Model Primacy 3 zamontowałem w swoim Passacie z nadzieją, że posłużą przez kilka sezonów intensywnego użytkowania. Ostatecznie przejechałem na nich nieco ponad 100 tys. km i mogę z czystym sumieniem polecić ten model.

Bardzo dobrze sprawdza się na trasach (dużo jazdy po niemieckich autostradach i naszych DK). W upale, na suchej drodze sprawują się idealnie, na mokrej nawierzchni zawsze czuć panowanie nad samochodem” – napisał Marcin.

„Opony dostałem razem z samochodem (Seat Leon), więc sam ich nie wybrałem, ale nie mogę się do nich przyczepić i nie zamierzam ich zmienić w najbliższym czasie. Dobre ruszanie i manewrowanie na mokrym, na suchej nawierzchni można poczuć się pewnie nawet przy większej prędkości.

Po dwóch latach użytkowania przez poprzedniego właściciela nie widzę, żeby opony były jakoś mocno zużyte czy wyząbkowane. Naprawdę dobre opony, które polecam każdemu, kto ceni sobie bezproblemową, komfortową jazdę każdego dnia” – ocenił Sebastian.

 

Ocena parametrów

Poniżej ocena kilku moim zdaniem kluczowych cech, charakteryzujących ogumienie letnie. Wśród ocenionych parametrów znalazły się m.in. zachowanie opony na mokrej oraz suchej nawierzchni, komfort użytkowania, chęć ponownego zakupu czy atrakcyjność cenowa.

 

Podsumowanie

Michelin Primacy 3 to bez wątpienia jedna z ciekawszych propozycji opon na sezon letni. Mimo faktu, że na rynku pojawił się już jej następca (Primacy 4), to nadal jest ona chętnie kupowana przez kierowców w całej Europie.

Michelin Primacy 3 to idealne połączenie bezpieczeństwa, komfortu i ekonomii jazdy. Nic dziwnego, że opona została wybrana już 120 razy przez głównych producentów aut, jako wyposażenie montowane fabrycznie, a w testach bez problemu konkuruje z nowszymi konstrukcjami.

 

 

Dane techniczne:

  • Klasa – premium
  • Producent – Michelin
  • Koncern – Michelin
  • Kraj produkcji – UE, Francja, Polska
  • Bieżnik – Primacy 3
  • Poprzednia wersja – brak
  • Następna wersja – Primacy 4
  • Rodzaj bieżnika – asymetryczny
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – do 10 lat od daty produkcji
  • Średnica felgi – od 16 do 20 cali
  • Ilość wariantów – 160
  • Sezon – opony letnie
  • Produkcja od 2012 roku
  • Cena – od 296 zł za sztukę (rozmiar 205/55 R16)
  • Pełna nazwa – Michelin Primacy 3

 

Primacy 3 na boku opony
Napis „Primacy 3” na boku opony

 

Inne nazwy:

  • Michelin Primacy3 (łączna pisownia „Primacy” oraz „3”)
  • Michelin Primacy III (rzymski zapis numeru wersji)
  • Michelin Primasy 3 („Primacy” pisane przez „sy” na końcu)

 

Zobacz również:


2 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *