Test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 2, Średnia: 4,50 na 5)
Loading...

zima-2016-620-200

Kierowcy, którzy zdążyli już przyzwyczaić się do pewnych marek opon, rzadko ryzykują zmianę i nie eksperymentują z ogumieniem innych producentów. Jednak powodem nie jest tylko przywiązanie i rutyna, ale często po prostu brak znajomości alternatywnych propozycji. W morzu dostępnych na rynku modeli ogumienia wybór okazuje się bowiem trudniejszy, niż gdybyśmy cierpieli na ich niedobór.

W odpowiedzi na ten przesyt towarów powstały liczne stowarzyszenia kierowców oraz magazyny motoryzacyjne. Wzięły one na siebie odpowiedzialność za dostarczanie rzetelnych informacji o oponach. W ten sposób zrodziła się idea testów badających szereg właściwości ogumienia w odmiennych okolicznościach. Jedne dotyczą zachowania na różnych typach nawierzchni, inne choćby reakcji na nagłe hamowanie.

Aby pomóc dotrzeć do tych informacji i móc porównać ze sobą często rozbieżne wyniki, prezentujemy artykuł dotyczący czterech niezależnych testów. W każdym z nich badaniu poddano opony zimowe w stosunkowo popularnym rozmiarze 205/55 R16. W kolejnych akapitach omówimy ich wyniki, by następnie dokonać ogólnego podsumowania i wytypować najlepsze modele. Mimo naszych starań, będzie to zawsze wybór nieco subiektywny, dlatego liczymy na komentarze. Dzielcie się w nich własnymi doświadczeniami z zimówkami o wymiarach 205/55 R16 i zadawajcie pytania.

 

Spis treści

  1. Specyfikacja rozmiaru
  2. Test drogi hamowania opon zimowych 205/55 R16 – Auto Bild 2016
  3. Test opon zimowych 205/55 R16 – Auto Express 2016
  4. Test opon zimowych 205/55 R16 – Autoklub ČR 2016
  5. Test opon zimowych 205/55 R16 – GTÜ 2016
  6. Jakie opony w rozmiarze 205/55 R16 kupić?
  7. Do jakiego samochodu pasują 205-tki?
  8. Podsumowanie testów

 

Opony 205/55 R16

Opony w rozmiarze 205/55 R16 to dobre rozwiązanie dla kierowców ceniących sobie dynamiczną i stabilną jazdę. Rozstaw ścianek bocznych o szerokości 205 mm gwarantuje wysoką przyczepność, co jest szczególnie istotne w okresie zimowym. Klasycznie, szerokim oponom odpowiadają dość niskie ścianki boczne (tutaj stanowią one 55% szerokości, czyli 112,75 mm). Takie połączenie nie jest przypadkowe – pozwala ono na lepszą współpracę kół z nawierzchnią.

Zupełnie naturalnym jest również montowanie takich opon na 16-calowych felgach. Daje to dodatkowo znacznie lepszy efekt wizualny, niż szerokie i wysokie „obwarzanki”. Ostatecznie jazda z kompletem takich opon jest „sztywniejsza”, co szczególnie docenia się na ostrych zakrętach i w trudnych, zimowych warunkach.

Jednak różne modele opon, nawet posiadające ten sam rozmiar, mogą dawać zupełnie różne wyniki na drogach. Dowodem tego są choćby testy Auto Bild, Auto Express, Autoklub ČR czy GTÜ. Pokazują one kolosalne różnice między oponami zimowymi 205/55 R16 pochodzącymi od różnych producentów.

Wyniki testu drogi hamowania dla opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 – Auto Bild 2016

  1. Continental WinterContact TS 860
  2. Goodyear UltraGrip 9
  3. Michelin Alpin 5
  4. Dunlop Winter Sport 5
  5. Semperit Speed-Grip 2
  6. Pirelli Cinturato Winter
  7. Nokian WR D4
  8. Barum Polaris 3
  9. Cooper WeatherMaster SA2
  10. Bridgestone Blizzak LM-001
  11. Uniroyal MS plus 77
  12. Falken Eurowinter HS449
  13. Dębica Frigo HP2
  14. Fulda Kristall Control
  15. Hankook Winter i*cept RS2 W452
  16. Kleber Krisalp HP2
  17. General Altimax Winter Plus
  18. Sava eskimo hp
  19. Vredestein Snowtrac 5
  20. BF Goodrich g-force Winter
  21. Yokohama W.drive V905
  22. Achilles Winter 101
  23. Matador MP92 Sibir Snow
  24. Firestone Winterhawk 3
  25. Maxxis WP-05 Arctictrekker
  26. Goodride SW601
  27. Torque TQ022
  28. Kumho WinterCraft WP51
  29. Debica Frigo HP
  30. Viking Snow Tech II
  31. Nankang NK Snow SV-2
  32. Starfire W200
  33. Nexen Winguard Snow G WH2
  34. Petlas Snowmaster W651
  35. Aplus A502
  36. Imperial Snowdragon 2

Auto Bild to niemiecki tygodnik motoryzacyjny, który w lutym 2016 roku obchodził swoje 30-lecie. W przeprowadzonym przez niego badaniu drogi hamowania ogumienia zimowego o wymiarach 205/55/R16 przetestowanych zostało aż 50 modeli. Wynik ogólny był uśrednieniem długości osiągniętej na śniegu oraz mokrej nawierzchni. Zwycięskim zimówkom Continental WinterContact TS 860 jako jedynym w rankingu udało się osiągnąć w pierwszym badaniu drogę hamowania krótszą niż 35 m (34,2).

Na ośnieżonej drodze lepiej wypadły jedynie plasujące się na drugim miejscu opony Goodyear UltraGrip 9. Natomiast o trzecim miejscu Michelin Alpin 5 zadecydował 30-centrymetrowy dystans do zimówek amerykańskiego producenta. Warto jednak dodać, że w pierwszej konkurencji osiągnęły one od nich korzystniejszy wynik. Dla sprawiedliwości należy też wspomnieć o piątej generacji serii Dunlop Winter Sport, którym do miejsca na podium zabrakło tylko 10 centymetrów.

Szansę na wyższą pozycję końcową miałby Uniroyal MS plus 77 (11 miejsce), który mimo nie najdłuższej drogi hamowania na śniegu (25,7 m), potrzebował aż 39,1 m na mokrej drodze. Zaskoczeniem jest też duża rozbieżność między wynikami opon Matador MP92 Sibir Snow (23 miejsce). Rezultaty na śniegu mogły dać im miejsce w pierwszej piętnastce, gdyby nie aż 40,6-metrowa droga hamowania w drugiej próbie.

Test opon zimowych 205/55 R16 – Auto Express 2016

  1. Continental WinterContact TS 860
  2. Nokian WR D4
  3. Pirelli Cinturato Winter
  4. Goodyear UltraGrip Performance Gen-1
  5. Michelin Alpin 5
  6. Bridgestone Blizzak LM-001
  7. Dunlop Winter Sport 5
  8. Hankook Winter i*cept RS2 W452

Auto Express to brytyjska edycja magazynu Auto Bild, powołanego do życia dwa lata po oryginalnym, niemieckim tygodniku. Wśród testów, które tutaj zestawiamy, jest on jednym z dwóch, któremu nadajemy największą wartość. Dlaczego? Ponieważ wyniki w nim zawarte najbliższe są rankingowi GTÜ, dzięki czemu wzajemnie uprawdopodabniają swoje wyniki.

W tym (tak jak w każdym z czterech prezentowanych tutaj) teście niekwestionowanym zwycięzcą są opony zimowe Continental WinterContact TS 860. Najwyższe wyniki zdobyły w aż trzech z pięciu badanych parametrów: zachowaniu na mokrej, suchej oraz ośnieżonej nawierzchni, a także oporów toczenia i hałasu. Zaskoczeniem może być wysoka pozycja Nokian WR D4, które (biorąc dla porównania poprzedni ranking) wyprzedziły opony Pirelli Cinturato Winter, Michelin Alpin 5 oraz Dunlop Winter Sport 5.

Nie wolno jednak zapomnieć, iż badanie Auto Bildu dotyczyło wyłącznie drogi hamowania na dwóch typach nawierzchni. Na uwagę zasługują opony Goodyear UltraGrip Performance Gen-1, które nie znalazły się w pozostałych rankingach, tu zaś były bardzo bliskie trzeciego miejsca.

Test opon zimowych 205/55 R16 – Autoklub ČR 2016

  1. Continental WinterContact TS 860
  2. Michelin Alpin 5
  3. Dunlop Winter Sport 5
  4. Nokian WR D4
  5. Goodyear UltraGrip 9
  6. Bridgestone Blizzak LM-001
  7. Hankook Winter i*cept RS2 W452
  8. Pirelli Winter Sottozero 3

Autoklub ČR (Autoklub České republiky ) jest największym niezależnym klubem motoryzacyjnym Republiki Czeskiej. Test opon zimowych w rozmiarze 205/55/16 przeprowadzony na jego zlecenie w 2016 roku, nie przyniósł dużego zaskoczenia. Przeciwnie, kolejny triumf opon Continentala, które wykazały lepszą współpracę z suchą i ośnieżoną nawierzchnią niż pozostałe badane modele. Wyjątkiem było zachowanie na mokrej drodze, gdzie niewiele lepiej wypadły opony zimowe francuskiego koncernu.

Rozczarowani mogą czuć się jednak inżynierowie Pirelli. Ich dzieło, mimo że zanotowało 3 wynik na suchej drodze, zajęło ostateczne ostatnią pozycję. Wynik ten trudno jednak traktować jako rozstrzygający, ponieważ model nie został przebadany w żadnym z pozostałych testów, które tu publikujemy. Warto dodać, że wszystkie badane modele otrzymały oceny pozytywne. Trzy pierwsze bardzo dobrą, kolejne trzy dobrą, a dwa ostatnie zadowalającą.

Test opon zimowych 205/55 R16 – GTÜ 2016

  1. Continental WinterContact TS 860
  2. Nokian WR D4
  3. Pirelli Cinturato Winter
  4. Goodyear UltraGrip 9
  5. Michelin Alpin 5
  6. Dunlop Winter Sport 5
  7. Hankook Winter i*cept RS2 W452
  8. Bridgestone Blizzak LM-001
  9. Nexen Winguard Snow G WH2
  10. Kumho WinterCraft WP71
  11. Vredestein Wintrac Xtreme S
  12. GT Radial Champiro WinterPro
  13. Westlake SW618

Ostatni test został przeprowadzony przez GTÜ (Die Gesellschaft für Technische Überwachung mbH), czyli jedną z największych niemieckich organizacji nadzoru technicznego. Chociaż Auto Express 2016 oraz GTÜ to organizacje o różnym zakresie działalności, ich badania opon zimowych dały bardzo zbliżone wyniki. Ostatnie 4 pozycje nie znalazły się w żadnym innym teście, które tu przyrównujemy. Z kolei Nexen Winguard Snow G WH2 zajął w badaniu Auto Bildu dopiero 37 pozycję.

Między pierwszą siódemką, a pozostałymi czterema jest więc ogromna różnica klasowa. Świadczą o tym najlepiej ostateczne oceny przyznane oponom przez GTÜ. Zimówki Continentala, Nokiana, Pirelli, Goodyeara, Michelina, Dunlopu, Hankooka zostały określone jako polecane, Bridgestone’a oraz Nexena polecane, a trzy kolejne zaledwie polecane warunkowo. Opony Westlake SW618 jako jedyne nie otrzymały rekomendacji niemieckiej organizacji.

Jakie opony w rozmiarze 205/55 R16 kupić?

Wytypowanie trzech bieżników nadal nie daje odpowiedzi na pytanie, które opony zimowe wybrać w sezonie 2016/2017. Zdrowy rozsądek podpowiada, by wybór padł na opony Continentala, które okazały się lepsze w każdym z czterech omawianych rankingów. Trzeba jednak pamiętać, że wyniki te są uśrednieniem składowych punktacji. Zagłębiając się w nie zobaczymy np., że w teście Auto Express oponom Nokian WR D4 udało się uzyskać lepsze rezultaty na śniegu i mokrej nawierzchni.

Nic dziwnego, to pierwsze zimówki z oceną „A” na etykiecie unijnej właśnie za jazdę w podeszczowej scenerii. Za ogumieniem zimowym Pirelli przemawia natomiast ich długa żywotność oraz stosunkowo niska cena (w porównaniu do dwóch pozostałych bieżników). Ostateczny wybór powinien zatem uwzględniać warunki, w jakich prowadzimy auto, a także zasobność naszego portfela. Bez wątpienia jednak wszystkie trzy modele zapewnią tej zimy stabilną, przyjemną i dynamiczną jazdę.

Do jakiego samochodu opony 205/55 R16?

  • Alfa Romeo 147, Giulietta, MiTo
  • Audi A3, A4
  • BMW Serii 1, serii 2, serii 3, Z3, Z4
  • Cadillac BLS
  • Chevrolet Aveo
  • Chrysler PT Cruiser
  • Citroen C4
  • Dacia Sandero
  • Fiat 500L, Bravo, Croma
  • Ford Focus, C-Max, Mondeo
  • Honda Civic, FR-V, Accord
  • Hyundai Coupé, i30, ix20
  • Jaguar X-Type
  • Kia Carens, C’eed, Soul, Venga
  • Lancia Delta
  • Lexus CT 200h, IS
  • Mazda 3, 5, 6
  • Mercedes-Benz Citan, klasy A, B, C, CLA, CLC, CLK, SLK
  • Opel Astra, Meriva B, Zafira
  • Peugeot 2008, 207, 307, 308
  • Renault Fluence, Kangoo, Megane, Scenic
  • Saab 9-3
  • Seat Altea, Exeo, Leon, Toledo
  • Skoda Oktavia, Superb, Yeti
  • Subaru BRZ, Impreza, Legacy
  • Toyota Auris, Avensis, Corolla
  • Volvo C30, S40, V40, V50
  • VW Caddy, CC, EOS, Golf, Jetta, New Beetle, Passat, Scirocco, Touran

Podsumowanie testów

Na podstawie czterech przeanalizowanych wyżej testów, można jednoznacznie wytypować najlepsze bieżniki w rozmiarze 205/55 R16. Jeżeli planujesz zakup opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16 zwróć uwagę na drogę hamowania poszczególnych opon w warunkach zimowych. Pełne zestawienie (w kolejności od najkrótszej drogi hamowania na śniegu) znajdziesz na początku tego wpisu.

 

ts-860-widok-z-goryI. Continental WinterContact TS 860

Kolejny niezwykle udany model z serii WinterContact, który króluje w rankingach. W porównaniu do modelu TS 850 inżynierom Continentala udało się osiągnąć 5% krótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni i 4% na oblodzonej. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie pozbawiony rowków obwodowych bieżnik. Zamiast tego, został on wyposażony w technologię SnowCurve z trójwymiarowymi rowkami na całej powierzchni. Mocną stroną opon jest również ulepszona mieszanka „Cool Chili” z udziałem krzemionki.

 

nokian-wr-d4-bieznikII. Nokian WR D4

Nokian WR D4 opony stworzone z myślą o zróżnicowanych warunkach na drogach Europy Środkowej. Pewnie dlatego tak ciepło został przyjęty przez polskich kierowców. Ale powodów jest więcej. To pierwsza opona zimowa z najwyższą oceną „A” za jazdę po mokrej nawierzchni. Poza zoptymalizowanym wzorem bieżnika pod kątem osiągów, bezpieczeństwa oraz komfortu, zadbano także o większą żywotność fińskich opon. Głębokość bieżnika wynosi tutaj aż 8,80 mm.

 

pirelli-cinturato-winterIII. Pirelli Cinturato Winter

Wytypowanie trzeciego bieżnika nie było proste. Opony Michelin Alpin 5 oraz Dunlop Winter Sport 5, które w testach depczą zimówkom Pirelli po piętach, trudno nazwać „gorszymi”. Sztywne bloki, aktywne lamele 4D, elastyczna mieszanka gumowa oraz głęboki bieżnik (ponad 8,50mm) zaważyły jednak o wyborze tych ostatnich. Atutem, o którym nie wolno zapomnieć, jest również wysoki komfort akustyczny.

 

Zobacz również:


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *