Opona jest niezwykle ważnym elementem pojazdu – to ona odpowiada za przyczepność i wpływa na komfort jazdy. Czym charakteryzuje się budowa opony? Z czego zbudowana jest konstrukcja nośna opony? Sprawdź, jakie funkcje pełnią poszczególne części ogumienia.
Autor: Michał LisiakOpony są jedną z najważniejszych części każdego samochodu, autobusu, samochodu ciężarowego, pojazdu użytkowego, pojazdu rolniczego, pojazdu specjalistycznego (np. wózka widłowego) i przyczepy. Opony są jedyną częścią samochodu (przyczepy, pojazdu specjalistycznego), która styka się z nawierzchnią drogi. W dodatku – tylko niewielka część opony styka się z nawierzchnią w trakcie jazdy.
Opony samochodowe pełnią szereg bardzo ważnych funkcji. Mają one kluczowy wpływ na komfort, bezpieczeństwo, dynamikę jazdy i wiele innych.
Zobacz, co oznacza indeks nośności oraz indeks prędkości opon
Opona samochodowa składa się z wielu elementów. Wymienimy je w dalszej części artykułu. Ale zaczniemy od najprostszego podziału opony. Opona samochodowa składa się z dwóch zasadniczych części:
Współcześnie produkuje się opony bezdętkowe.
Wymienimy teraz wszystkie elementy, które wchodzą w skład opony samochodowej.
Wewnętrzne okręgi opony. To elementy gumowe, w środku których znajduje się drut stalowy (drutówka – o niej piszemy dalej). Stopki opony przylegają do felgi, na której opona jest zamontowana (osadzona, w języku specjalistów). Stopki mają za zadanie pewny montaż (osadzenie) opony na feldze i jej stabilizację. Poza tym dbają także o szczelność opony (jak pamiętamy, współczesne opony są bezdętkowe) i muszą szczelnie przylegać do obręczy koła.
Stopki mają wpływ na to, czy z opony nie ucieka powietrze (co może być powodowane na przykład przez zardzewiałą felgę). W niektórych modelach opon stosuje się specjalne ranty ochronne, montowane do zewnętrznej stopki opony. To specjalny element ochronny z warstwy gumy, który ma za zadanie chronić boki felgi aluminiowej przed otarciami bocznymi.
Kolejny przystanek w naszym rozkładzie omawiania części budowy opony. Boki znajdują się po stronie wewnętrznej i zewnętrznej, pomiędzy stopkami a barkami opony. Boki opony mają za zadanie utrzymanie ciężaru pojazdu, gdy opona zostanie napompowana do odpowiedniego ciśnienia. Wyjątkiem są opony typu run – flat (większość modeli). W ich przypadku boki opony są wzmocnione tak, aby nawet po całkowitej utracie ciśnienia powietrza, móc unieść ciężar auta (na ograniczonym dystansie, do kilkudziesięciu kilometrów i przy ograniczonej prędkości).
Boki opony muszą być mocne, a równocześnie elastyczne, ma to bowiem wpływ na komfort jazdy. Na zewnętrznej części boków opony umieszcza się wszystkie informacje dotyczące parametrów opony (rozmiar opony, przeznaczenie, data produkcji, kierunek obrotu w przypadku opon kierunkowych/asymetrycznych itp.)
Część w budowie opony pomiędzy bokiem a czołem opony. Barki są bardziej sztywne w górnej części i elastyczniejsze w dolnej, stykającej się z bokami. Na barkach opony najczęściej umieszcza się grube klocki bieżnika, które wpływają między innymi na prowadzenie podczas jazdy po zakrętach.
Część opony, która styka się z nawierzchnią drogi. Na zewnętrznej części czoła opony znajduje się bieżnik, który styka się z nawierzchnią drogi. Pod bieżnikiem znajdują się warstwy wzmacniające oponę.
W konstrukcji nośnej opony znaleźć można następujące elementy.
Drut stalowy, pokryty warstwą kordu, który jest umieszczony w stopkach opony. Kord to włókno, produkowane z wiskozy, włókna szklanego, poliamidu albo z dodatkiem stali.
Wykonana z kilku warstw nici kordowych, pokrytych gumą. Do produkcji osnowy stosuje się nici nylonowe, wiskozowe, aramidowe, rayonowe itd. Mają one grubość do 1,5 mm. W przypadku opon przeznaczonych do stosowania w bardzo ciężkich pojazdach (auta ciężarowe, dostawcze, autobusy) albo w pojazdach narażonych na duże przeciążenia (auta terenowe) stosuje się kord stalowy.
W oponach radialnych osnowa tekstylna ułożona jest promieniście, a w oponach diagonalnych w formie linii śrubowej. Zadaniem osnowy jest utrzymanie kształtu opony.
Wzmocnienie konstrukcji opony, produkowane z metalowych cienkich drutów (do 1 mm średnicy), które są zatopione w mieszance gumowej. Zadaniem opasania stalowego jest wzmocnienie konstrukcji opony i stabilizacja profilu. Stalowe opasanie najczęściej umieszcza się na czole opony, pod bieżnikiem.
Pokrywa całe wnętrze opony. To warstwa specjalnej gumy syntetycznej, która uszczelnia oponę i utrzymuje ciśnienie powietrza. Warstwa butylowa zastępuję dętkę.
Bieżnik opony to specjalna warstwa gumy, umieszczona na czole opony i na jej barkach. To właśnie bieżnik opony styka się z nawierzchnią i to on najszybciej ulega zużyciu, na skutek ścierania się.
Bieżnik produkowany jest ze specjalnych mieszanek gumowych, które nadają mu odpowiednie właściwości (np. miękkość w niskich temperaturach, charakterystyczną dla opon zimowych). Mieszanka gumowa, użyta do produkcji bieżnika, musi zapewnić właściwą przyczepność do nawierzchni, musi być odporna na ścieranie i na nagrzewanie się.
Bieżnik zawiera szereg elementów, które są określane jako rzeźba bieżnika. To one mają decydujący wpływ na przyczepność, drogę hamowania, odprowadzanie wody i śniegu, odporność na poślizg itd. Stosuje się takie elementy, jak: rowki wzdłużne, rowki poprzeczne, klocki, żebra z nacięciami, żebra gładkie, lamele, mostki i nacięcia. Elementy wchodzące w skład bieżnika mogą mieć układ symetryczny, asymetryczny i kierunkowy. Determinuje to między innymi sposób montażu opony.
Opony samochodowe to skomplikowane części pojazdu, mające ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy i na komfort.