Podczas sezonowej wymiany opon niewielu kierowców zwraca uwagę na ich indeks prędkości. Zazwyczaj skupiamy się głównie na rozmiarze, nie analizując zbyt szczegółowo pozostałych oznaczeń umieszczonych na ścianie bocznej opony. Dlaczego odpowiedni dobór indeksu prędkości jest równie ważny? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w poniższym artykule.
Na początku artykułu, w ramach przestrogi warto wspomnieć, że nieodpowiedni dobór indeksu prędkości może mieć poważne konsekwencje związane z bezpieczeństwem. Użytkowanie opon nieodpowiednio dobranych do pojazdu lub niezgodnie z ich przeznaczeniem najczęściej prowadzi do pęknięcia w czasie jazdy i utraty panowania nad samochodem. Dlatego tak ważna jest odpowiednia wiedza, między innymi na temat indeksu prędkości opon.
W dalszej części artykułu dowiemy się co wspólnego ze sobą mają indeks prędkości oraz budowa opony Następnie odpowiemy sobie na pytanie czy dopuszczalna prędkość opony wpływa na ewentualną wypłatę ubezpieczenie w razie kolizji oraz czy indeks "szybkości" ma wpływ na komfort jazdy (twardość) czy ścieralność (zużycie) bieżnika.
Oznaczenie | Przykład | Max. prędkość |
---|---|---|
Indeks prędkości T | 75T, 79T, 82T, 84T, 88T, 91T | 190 km/h |
Indeks prędkości H | 88H, 91H, 92H, 94H, 99H | 210 km/h |
Indeks prędkości V | 91V, 94V, 95V, 98V, 100V | 240 km/h |
Indeks prędkości W | 91W, 94W, 95W, 98W | 270 km/h |
Indeks prędkości Y | 91Y, 94Y, 97Y, 100Y | 300 km/h |
Indeks prędkości H czy T? W pewnych sytuacjach warto zdecydować się na zakup opon z większym indeksem prędkości niż zalecany. Do zalet takiego rozwiązania należy lepsze panowanie nad samochodem podczas pokonywania zakrętów i przy jeździe pod wiatr. Auto na oponach z wyższym indeksem prędkości lepiej się prowadzi, bardziej precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą. Samochód sprawia wrażenie bardziej stabilnego, co pozwala na dynamiczną, a czasami wręcz sportową jazdę. Z drugiej strony opony z wyższym indeksem (przekroczenie homologowanej prędkości) są mniej komfortowe (przez swoją sztywność), mają większe opory toczenia (większa masa opony przekłada się na wzrost poziomu spalania paliwa). Trzeba pamiętać, że zmiana indeksu prędkości oznacza również zmianę właściwości jezdnych pojazdu. Takie opony są także droższe - wynika to z faktu, że sztywniejszą konstrukcję uzyskuje się poprzez użycie do produkcji opony większej ilości materiałów.
Oznaczenie na oponie | Dopuszczalna prędkość |
---|---|
A1 | 5 km/h |
A2 | 10 km/h |
A3 | 15 km/h |
A4 | 20 km/h |
A5 | 25 km/h |
A6 | 30 km/h |
A7 | 35 km/h |
A8 | 40 km/h |
b) Indeksy opon motocyklowych / ciężarowych
Oznaczenie na oponie | Dopuszczalna prędkość |
---|---|
B | 50 km/h |
C | 60 km/h |
D | 65 km/h |
E | 70 km/h |
F | 80 km/h |
G | 90 km/h |
J | 100 km/h |
K | 110 km/h |
L | 120 km/h |
M | 130 km/h |
N | 140 km/h |
c) Indeksy opon osobowych / terenowych / dostawczych
Oznaczenie na oponie | Dopuszczalna prędkość |
---|---|
P | 150 km/h |
Q | 160 km/h |
R | 170 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
U | 200 km/h |
H | 210 km/h |
V (VB) | 240 km/h |
ZR | powyżej 240 km/h |
W | 270 km/h |
Y | 300 km/h |
Oznaczenie | Dopuszczalna prędkość przy pełnym obciążeniu |
---|---|
ZR | 210 km/h |
VR | 240 km/h |
Umieszczony na końcu rozmiaru, za indeksem nośności, indeks "W" w przedstawionym przykładzie oznacza, że prędkość maksymalna dla danej opony wynosi 270 km/h i czytamy go normalnie jak kazdy inny indeks prędkości.
Dla rozmiaru 225/45 VR17 94Y prędkość maksymalna wynosi Y = 300 km/h (standardowo) oraz VR = 240 km/h (przy pełnym obciążeniu).Mamy więc informację jaką maksymalną prędkość możemy się poruszać przy pełnym obciążeniu, ale jak to jest, gdy auto nie jest maksymalnie dociążone? Sprawdźmy to! W tabeli kolejno: indeks, dopuszczalna prędkość, procent maksymalnego obciążenia dla indeksów "V", "W" oraz "Y".
V - 210 km/h - 100% | W - 240 km/h - 100% | Y - 270 km/h - 100% |
V - 220 km/h - 97% | W - 250 km/h - 95% | Y - 280 km/h - 95% |
V - 230 km/h - 94% | W - 260 km/h - 90% | Y - 290 km/h - 90% |
V - 240 km/h - 91% | W - 270 km/h - 85% | Y - 300 km/h - 85% |