Data modyfikacji:

Goodyear UltraGrip Performance Gen-1

Autor: Łukasz Wulkanista

Marki Goodyear nikomu nie trzeba chyba przedstawiać. Opony sygnowane tym logo mają bardzo duże grono lojalnych sympatyków i od dawna stanowią swoisty symbol dobrej jakości i ciekawych rozwiązań technologicznych. Koncern Goodyear znany jest głównie z produkcji bardzo interesujących opon zimowych klasy premium. Jednym z często polecanych i wspominanych modeli jest opona Goodyear UltraGrip Performance Gen-1. Czy jednak jej faktyczne parametry są na tyle wysokie, aby zdecydować się na zakup? Warto to sprawdzić. Dla miłośników opon tej firmy ciekawostką może być fakt, że Goodyear to nazwisko amerykańskiego twórcy nowoczesnych technik produkcji gumy i wulkanizacji kauczuku. Zaskoczeniem może być jednak informacja, że nie miał on absolutnie nic wspólnego z działającym do dziś koncernem. Goodyear zmarł w 1860 roku, a firma powstała w roku 1989. Jej założyciel – Frank Seiberling – postanowił w ten sposób uczcić pamięć człowieka, który faktycznie zrewolucjonizował przemysł gumowy i oponiarski. Od tamtej pory wiele się zmieniło – marka ma na koncie dziesiątki sukcesów i bogate portfolio produktów, z których wiele uznawane są za prawdziwe ikony innowacyjności. Czy jednak opona zimowa Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 również zalicza się do takich unikalnych produktów? Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 to model zimowy klasy premium. Wyposażono go w kierunkowy bieżnik, który według zapewnień producenta w znaczący sposób może poprawić bezpieczeństwo w każdych warunkach. Czy jednak praktyka potwierdza ten fakt?

Goodyear UltraGrip Performance Gen-1

Spis treści

  1. Technologia
  2. Oferta (Lista produktów)
  3. Wyniki testów opon
  4. Porównanie do innych opon
  5. Wady i zalety
  6. Etykieta EU
  7. Gwarancja
  8. Opinie kierowców
  9. Ocena parametrów
  10. Podsumowanie
  11. Dane techniczne

Nowoczesne technologie w oponach Goodyear

Opona zimowa Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 to bezpośredni następca modelu Goodyear UltraGrip 8 Performance, który cieszył się bardzo dobrymi opiniami użytkowników. Ów sukces sprawił, że inżynierowie i projektanci marki postanowili na tej bazie stworzyć jeszcze lepszą zimówkę. Zastosowano w tym celu szereg poprawek. Nowa opona posiada głębokie rowki obwodowe, które doskonale radzą sobie z odprowadzaniem wody. Optymalna rzeźba sprawia, że opona może pochwalić się bardzo dobrą przyczepnością nawet w błocie pośniegowym, czy podczas ulewnych deszczów. Krótka droga hamowania w trudnych warunkach jest bardzo ważna dla bezpieczeństwa kierowcy. Jak rozwiązali ten problem specjaliści Goodyear? W konstrukcji zwiększyła się liczba lameli, a bieżnik otrzymał dodatkowe nacięcia, co pozytywnie wpłynęło zarówno na przyczepność, jak i skrócenie ścieżki hamowania. Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 to również idealny model dla kierowców, którzy obawiają się niekontrolowanych poślizgów na błocie pośniegowym czy mokrej nawierzchni. W rzeźbie bieżnika pojawiły się specjalnie zaprojektowane rowki hydrodynamiczne. Dzięki tej technologii opona jest praktycznie niewrażliwa na zjawisko aquaplaningu i zachowuje kontakt z powierzchnią drogi. Warto dodać, że producent zadbał także o środowisko naturalne. Nowa mieszanka gumowa zastosowana w modelu Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 jest znacznie bardziej ekologiczna, a dodatkowo cechuje się niższą masą własną. To zaś wpływa pozytywnie również na opory toczenia. Dzięki nowoczesnej budowie bieżnika udało się także w optymalny sposób rozłożyć siły działające na oponę w czasie jazdy. Co daje to w praktyce? Idealne wyważenie dodatnio wpływa na komfort prowadzenia, przyczepność i równomierne zużycie. Ciekawostką jest też specjalne przetłoczenie w formie kryształka śniegu. Pełni ono rolę wskaźnika zużycia – gdy śniegowy płatek zniknie, oznacza to, że oponę należy wymienić.

UltraGrip Performance Gen-1 okiem specjalistów czyli wyniki testów

Wyniki profesjonalnych testów to dla wielu kierowców najbardziej miarodajna ocena faktycznych osiągów konkretnego modelu. Sprawdźmy zatem jak opona zimowa Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 radziła sobie w różnego rodzaju konfrontacjach. W roku 2015 bieżnik Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 w rozmiarze 225/50 R17 zajął wysokie, drugie miejsce w testach ACE/GTÜ. W tym samym roku sprawdził go także prestiżowy magazyn Auto, Motor und Sport, przyznając mu tytuł opony „szczególnie polecanej”. Rok później model wrócił pod ostrzał specjalistycznych badań i również pokazał klasę. Test miesięcznika Sport Auto zaowocował przyznaniem modelowi Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 drugiego miejsca w klasie zimowych opon o rozmiarze 235/40 R18. Wtedy też pojawiły się wyniki testów ADAC – wśród modeli o rozmiarze 225/45 R17 Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 uzyskał notę zadowalającą.
Miejsce Organizator Nazwa testu Rok
Zwycięzca AutoBild Test opon zimowych 245/40 R18 2016
Zwycięzca Auto Express Ranking opon zimowych 225/45 R17 2015
Zwycięzca AMS Najlepsze opony zimowe UHP 225/50 R17 2015
2 miejsce ACE/GTU Test 17-calowych opon zimowych 2015
2 miejsce Sport Cars Test opon zimowych 235/40 R18 2016
4 miejsce ADAC Ranking opon zimowych 225/45 R17 2016
4 miejsce Auto Express Test opon zimowych 205/55 R16 2016

Goodyear UltraGrip 8 Performance

Wspomniałem już, że model Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 to ulepszona wersja cenionej i lubianej opony Goodyear UltraGrip 8 Performance. Warto zatem sprawdzić, czy ten technologiczny „lifting” przyniósł oczekiwany efekt. W nowej wersji udało się znacznie obniżyć opory toczenia, co przekłada się automatycznie na niższe spalanie. Skróceniu uległa także droga hamowania – nowocześniejszy bieżnik daje zatem wyższy poziom bezpieczeństwa. Jak zwykle bywa w takich wypadkach, podwyższeniu uległ za to poziom hałasu zewnętrznego. W ocenie kierowców Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 to opona lepsza od poprzedniczki pod względem właściwości jezdnych i trwałości.

Największe atuty Goodyear UltraGrip Performance Gen-1

Czy opona zimowa Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 jest warta swojej ceny? W odpowiedzi na to pytanie pomoże krótkie zestawienie atutów modelu. Do najważniejszych z nich zaliczyć można:
  • Spory wybór rozmiarów (od 15 do 19 cali);
  • Ekologiczna mieszanka gumowa o niedużej masie;
  • Bieżnik kierunkowy z dużą liczbą lameli;
  • Głębokie rowki obwodowe i dodatkowe nacięcia poprawiające przyczepność;
  • Doskonałe zachowanie na suchej i mokrej nawierzchni;
  • Świetna trakcja w śniegu i błocie pośniegowym;
  • Duża trwałość i wskaźnik sygnalizujący zużycie.
Pokaźna lista zalet to zawsze znak, że do czynienia mamy z przemyślanym i dobrze wykonanym produktem. Gdyby szukać wad, to ostatecznie wymienić można by tutaj wyższy poziom hałasu od poprzednika oraz – jak twierdzą nieliczni kierowcy – stosunkowo dużą twardość. To jednak jedynie dość rzadko poruszana kwestia subiektywnych odczuć i nie ma większego wpływu na ostateczną ocenę tego modelu.

Etykieta unijna (215/50 R17 95V XL)

Etykieta unijna to niezmiennie jedno z najbardziej podstawowych źródeł informacji o każdej oponie. W przypadku modelu Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 widać, że główny nacisk postawiono na bezpieczeństwo i doskonałe zachowanie bieżnika na mokrej nawierzchni. Starania projektantów zaowocowały wysoką notą B. Ocena C pod względem oporów toczenia to również doskonały wynik. Szczególnie, biorąc pod uwagę, że modele z serii Goodyear UltraGrip 8 Performance zwykle charakteryzowały się oporami toczenia ocenianymi zaledwie na ocenę E. Poziom hałasu w normie – 70 dB dla opony zimowej to standardowy wynik. W porównaniu do poprzedniczki różnica wynosi jednak zaledwie 3 dB, co nie robi właściwie pasażerom dużej różnicy. Prezentowana etykieta dotyczy parametrów opony wzmacnianej. Dzięki specjalnej konstrukcji zasłużyła na indeks nośności 95 i jest w stanie wytrzymać nacisk do 690 kilogramów. Indeks prędkości V oznacza, że opona Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 215/50 R17 95V XL nadaje się do jazdy z maksymalną prędkości aż 240 km/h.

Jakość gwarantowana!

Jasnym jest, że dobrej jakości opona zimowa opatrzona jest odpowiednio długą gwarancją producenta. Pod tym względem koncern Goodyear zawsze podchodził do sprawy bardzo poważnie. Również w przypadku modelu Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 liczyć można na dobre warunki. Opony zimowe z tej kolekcji otrzymują 5-letnią gwarancję od daty zakupu lub produkcji. Reklamacje obejmować mogą zarówno wady konstrukcyjne, jak i problemy z jakością wykonania czy użytych materiałów. W przypadku uznania reklamacji, producent zabiera uszkodzoną oponę i wypłaca rekompensatę w wysokości zależnej od zużycia produktu.

Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 okiem kierowców - opinie z for dyskusyjnych

Zapewnienia producentów i testy na torach badawczych to jedno – podstawą oceny jest jednak praktyka i oceny osób, które w realnych warunkach testowały dany model. Dlatego też sięgamy po komentarze i oceny zamieszczane w sieci. Okazuje się, że Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 to zdecydowanie chętnie polecany produkt. Uśredniona nota wystawiona przez kierowców to 5 z plusem, co wiele mówi o jakości i parametrach. Czego dowiadujemy się z samych komentarzy?
„Doskonale sprawdzają się na każdej nawierzchni. Odprowadzenie wody rewelacyjne. Polecam!”
W tej krótkiej opinii można zawrzeć kwintesencję tego, co mówi większość kierowców – Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 to opona o doskonałej przyczepności. Co jeszcze zdradzą komentarze?
„Na suchej nawierzchni są bardzo ciche. Trochę głośniej pracują na śniegu i w błocie, ale to nie problem. Nie ma kłopotów z ruszaniem i hamowaniem. Zasłużone pięć gwiazdek.”
Jak widać, nieco wyższy (w porównaniu do poprzedniego modelu) poziom halsu nie jest problemem. Potwierdza to też ten komentarze:
„Opona po prostu perfekt! Cicha jak letnia, trwała i idealna na zimowe drogi w mieście i na trasie. Bardzo dobry stosunek jakości do ceny.”
Potwierdzeniem tych opinii może być też fakt, że na brytyjskich stronach oponiarskich, chęć ponownego zakupienia tego modelu wyraziło ponad 90% użytkowników.

Ocena parametrów

Porównajmy najważniejsze parametry Goodyeara UG Preformance G1. Jak widać w tabeli poniżej, najlepiej ocenione zostały takie cechy jak: przyczepność na mokrej nawierzchni, trwałość bieżnika, ponowny zakup oraz przyczepność na suchym asfalcie. Najmniej atrakcyjna okazała się cena zakupu.

Podsumowanie

Model Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 jest niezwykle przyjemny do recenzowania, gdyż nie pozostawia żadnych wątpliwości. Czy zatem cena, jaką trzeba zapłacić za ten model jest dobrze wyważona w stosunku do oferowanych zalet? Zdecydowanie tak. Opony zimowe Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 to bardzo ciekawy produkt, który doskonale sprawdzi się zarówno na śniegu, błocie oraz suchej i mokrej nawierzchni. Kierowcy podkreślają także bardzo dobry komfort jazdy i wytrzymałość. Można zatem spokojnie powiedzieć, że Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 ma wszystkie cechy, które powinna mieć opona premium. Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że czasami ten model figuruje w testach i recenzjach pod skróconą nazwą Goodyear UG Performance G1.

Model UG Performance G1 - bieżnik z bliska

Dane techniczne:

  • Klasa – premium
  • Producent – Goodyear
  • Koncern – Goodyear
  • Kraj produkcji – Unia Europejska
  • Bieżnik – UltraGrip Performance Gen-1
  • Poprzednia wersja – UltraGrip 8 Performance
  • Następna wersja – brak
  • Rodzaj bieżnika – kierunkowy
  • Przeznaczenie – samochody osobowe / SUV
  • Gwarancja – 5 lat od daty produkcji
  • Średnica felgi – od 15 do 19 cali
  • Ilość wariantów – 59
  • Sezon – opony zimowe
  • Produkcja od 2015 roku
  • Cena – od 270 zł za sztukę (rozmiar 195/50 R 15)
  • Pełna nazwa – Goodyear UltraGrip Performance Gen-1

Inne nazwy:

Model UltraGrip Performance Gen-1 spokać można w sieci "WWW" zapisany na dziesiątki różnych sposobów. Poniżej lista najpopularniejszych skrótów oraz "zamienników". Jak widać najczęściej pojawiające się warianty dotyczą akronimu słów Ultra/Grip oraz zapisu generacji pierwszej jako G1 czy G-1.
  • Goodyear UG Performance G1
  • Goodyear UG Performance G-1
  • Goodyear UG Performance Gen-1
  • Goodyear UltraGrip Performance
  • Goodyear UltraGrip Performence Gen-1
  • Goodyear Performence Gen-1
  • Goodyear UG Perf. G1

Zobacz również:

7 komentarzy
  1. Ja | 19.01.2020 13:29
    Przejeździłem na tych oponach 3 sezony i nie podzielam entuzjastycznych opinii na jej temat. Trakcja na mokrym czy lekko zmrożonym asfalcie to jakiś dramat, ruszanie czy przyspieszanie z obrotami pow. 2000/min kończy się bezradnym mieleniem kołami, każde szybkie włączanie się do ruchu robi się problematyczne, bo zaraz koła buksują, a ASR odcina moc. A i na śniegu jakoś bez rewelacji, w Austrii byłem jadąc pod górę wolniejszy od autobusu ma miejskiego na zaśnieżonej nawierzchni...
  2. Zbyszek | 12.01.2019 14:59
    Czy ktoś wie jaka jest różnica pomiędzy: Goodyear UltraGrip Performance VAN Gen-1 Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 W ofercie Goodyear jest tylko opona z dopiskiem VAN i taki napis jest wytłoczony na oponie. Natomiast w sprzedaży jest sporo opon bez słowa VAN i bez napisu na samej oponie. Nigdzie w necie nie znalazłem wyjaśnienia tej różnicy. Czy ktoś, coś, w temacie
    1. Łukasz Wulkanista | 15.01.2019 14:12
      Poproszę o zdjęcie tego napisu VAN na oponie, razem z pełną nazwą modelu i rozmiarem. Sprawdzę, ewentualnie skontaktuje się w producentem w celu wyjaśnienia sprawy.
  3. DARc | 02.12.2017 12:55
    Szanowny autorze - zamieszczając stwierdzenie tego typu jak "Poziom hałasu w normie – 70 dB dla opony zimowej to standardowy wynik. W porównaniu do poprzedniczki różnica wynosi jednak zaledwie 3 dB, co nie robi właściwie pasażerom dużej różnicy." należało by trochę się jednak doszkolić by amatorska opinia nie była odbierana przez czytelników jak ekspercka porada. Całość artykułu wygląda na rzetelne omówienie właściwości tej opony, ale co do poziomu hałasu to wykazał się autor niekompetencją. Otóż skala głośności podawana w dB NIE JEST skalą liniową (gdyż nasz słuch nie ma takiej charakterystyki) i różnica 3dB oznacza praktycznie PODWOJENIE poziomu hałasu (dźwięku ogólniej). W praktyce obniżenie czy podwyższenie poziomu hałasu opony o 3dB oznacza zmniejszenie/zwiększenie go prawie o POŁOWĘ w stosunku do poprzedniej wartości (o 3dB mniejszej/większej)!
    1. Di | 26.11.2018 12:09
      Wspaniałą masz wiedze ale to Ty powinieneś się doszkolić bo ludzki słuch też nie jest liniowy i skala w dniu oddaje to co słyszy człowiek. To że energia fali jest dwa razy większa nie oznacza, że człowiek słyszy to dwa razy głośniej.
  4. marekpili | 05.10.2017 20:53
    Ciekawe jaka jest różnica pomiędzy G1 i G2
    1. Łukasz Wulkanista | 06.10.2017 10:18
      Nie ma opony Goodyear UltraGrip Performance Gen-2 (G2). Jest albo zimowy UltraGrip Performance 2 albo całoroczny Goodyear Vector 4Seasons gen-2. Jak już kiedyś wspomniałem nazewnictwo modeli GY w tym jakaś spójna konwencja dają wiele do myślenia.
Nokian WR Snowproof

Nokian WR Snowproof. Opona zimowa na sezon 2022/2023

2022-09-25
Nokian WR Snowproof to opona zimowa klasy premium od najbardziej wysuniętego na północ producenta ogumienia. Z tym modelem można cieszyć się bezpieczną i spokojną jazdą nawet w ekstremalnych warunkach. Zobacz, jak prezentuje się bieżnik opony oraz jak model wypada w testach.
vredestein wintrac pro

Vredestein Wintrac PRO. Testy i opinie

2022-09-24
Vredestein Wintrac PRO to produkt holenderskiej marki opon, która bardzo dobrze spisuje się w produkcji specjalistycznych opon. Wspomniany model jest godnym reprezentantem zimowego ogumienia marki premium. Najnowsze opony Vredestein Wintrac PRO to zaprojektowane zostały z myślą o zapewnieniu doskonałej przyczepności na oblodzonych i zaśnieżonych drogach. Do produkcji wykorzystano najnowsze technologie, które przyniosły sukces opisywanemu modelowi opon czyniąc je niezwykle polecanymi oponami zimowymi. Dostępne są w rozmiarach od 17 do 22 cali, czyli najczęściej spotykanymi średnicami kół samochodowych, dzięki czemu uznać można je za bardzo uniwersalne.
pirelli sottozero 3

Pirelli SottoZero 3. Znakomita opona zimowa

2022-09-18
Pirelli SottoZero 3 to zimowa opona przeznaczona do najlepszych, najbardziej ekskluzywnych samochodów premium. Zaprojektowana i skonstruowana została tak, aby zapewniać najwyższy poziom bezpieczeństwa, kontroli i przyczepności w każdych, nawet najtrudniejszych zimowych warunkach. Model ten powstał w wyniku zestawienia prac projektowych, zebranego doświadczenia i opinii producenta wraz z najlepszymi, najbardziej renomowanymi producentami samochodów osobowych marki premium. Sprawdźmy, czym model Pirelli SottoZero 3 zasłużył na taką renomę.
Pirelli Scorpion Winter

Pirelli Scorpion Winter. Opona zimowa klasy premium

2022-09-17
Pirelli Scorpion Winter to opona zimowa klasy premium, która nie zawodzi niezmiennie już od wielu lat. Przeznaczona jest do samochodów o większej mocy i pojemności. Najlepiej sprawdzi się w SUV-ach i Crossoverach, które na pewno odwdzięczą się wysoką precyzją prowadzenia i bezpieczeństwem w trakcie zimy. Model ten jest z roku na rok udoskonalany, a używane technologie coraz nowsze i bardziej zaawansowane. Sam model istnieje od 2012 roku i cały czas cieszy się wielkim zainteresowaniem, utrzymując niezmiennie wysokie lokaty w niezależnych testach.
dunlop winter sport 5 suv

Dunlop Winter Sport 5 SUV. Opona zimowa premium

2022-09-16
Dunlop Winter Sport 5 SUV zbudowana została na sportowym modelu, z tą różnicą, że ta przeznaczona jest głównie do większych samochodów typu SUV. Jaki efekt uzyskano? Podobnie jak w sportowym egzemplarzu opona wykazuje się ponadprzeciętnym trzymaniem trakcji, manewrami o bardzo wysokiej precyzji oraz bardzo dokładną i szybką reakcją na polecenia kierowcy. Dodatkowo konstrukcja, jak na opony do SUV-ów, została dostosowana do większej wagi i mocniejszej jednostki silnikowej. Czym charakteryzuje się model Dunlop Winter Sport 5 SUV?
Dunlop Winter Sport 5

Dunlop Winter Sport 5. Opony zimowe klasy premium na sezon 2022/2023

2022-09-14
Dunlop jest czołową marką opon w cyklicznej imprezie 24h Le Mans, a także w wielu wyścigach długodystansowych. Wyniki testów największych, niezależnych magazynów i organizacji konsumenckich, a także morze pozytywnych opinii samych użytkowników mówią same za siebie: Dunlop Winter Sport 5 to prawdopodobnie jedna z najlepszych opon zimowych dekady.