Data modyfikacji:

Ile waży felga stalowa? Masa felgi stalowej z oponą oraz bez niej.

Autor: Łukasz Wulkanista
Masa felgi stalowej podobnie zresztą jak aluminiowej uzależniona jest od 3 głównych parametrów. Należą do nich średnica felgi, jej szerokość wyrażona zazwyczaj w calach oraz wzór felgi (np. felga pełna, kilkuramienna czy szprychowa). Mniejsze znaczenia mają średnica otworu centralnego oraz ilość otworów na szpilki (nakrętki). Waga obręczy stalowych może się również nieznacznie różnić w zależności od producenta oraz klasy produktu (ekonomiczna, premium) - ze względu na rodzaj mieszanki stalowej użytej do wykonania felgi.

Spis treści:

  1. Metodologia
  2. Ile waży opona?
  3. Ile waży powietrze w oponie?
  4. Waga felgi 13 cali
  5. Waga felgi 14 cali
  6. Waga felgi 15 cali
  7. Waga felgi 16 cali
  8. Waga felgi 17 cali
  9. Podsumowanie

Metodologia pomiaru

W celu dokładnego określenia mas felg, uwzględniłem ciężar prawie 7000 różnych produktów, 5 czołowych producentów felg stalowych w Europie. W tabelach poniżej podałem wartości uśrednione dla danej średnicy oraz szerokości. Przykładowo jeżeli producent X podaje dla felgi masę - 8 kg, producent Y - 8,20 kg, a producent Z - 8.30 kg to ja podaję średnia z tych trzech wartości czyli w tym przypadku 8,16 kilograma.

Ile waży opona?

Masa opony podobnie jak felgi uzależniona jest do swojego rozmiaru. Zazwyczaj większy rozmiar idzie w parze w większą wagą i odwrotnie. Mała opona 13 calowa waży ok 5 kg, duże ogumienie 17 calowe to już ciężar rzędu 12-13 kg.

Ile waży powietrze w oponie?

A co z wagą powietrza? W jednym z najpopularniejszych rozmiarów opon czyli 205/55 R16 mieści się około 20 dm3 powietrza. Jeden taki decymentr waży "aż" 2,55 grama. Tak więc ciężar powietrza znajdującego się w napompowanej oponie (2.2 bar) wynosi ok 50 gram. Dla dalszych obliczeń będziemy zaokrąglać tę wartość do 0,1 kg.

Ile waży felga stalowa 13 cali?

Średnia waga samej felgi stalowej o średnicy 13 cali wynosi 5,87 kilograma (niecałe 6 kg). Poniżej w tabeli szczegółowe rozbicie mas obręczy stalowych w zależności od szerokości felgi 13 calowej. Zobacz również ofertę na opony o średnicy 13 cali dostępne na rynku.
Szerokość felgi (cale) Szerokość felgi (mm) Waga
4 cale 101,6 mm 5,27 kg
4,5 cala 114,3 mm 5,67 kg
5 cali 127,0 mm 5,96 kg
5,5 cala 139,7 mm 6,60 kg
Ile waży felga stalowa 13 razem z oponą? Aby obliczyć szukaną wielkość, musimy dodać do siebie trzy wartości: masę felgi (5,9 kg) + masę opony (5,5 kg) + masę  powietrza wewnątrz (0,1 kg) co daje nam łącznie wynik = 11,5 kg. Tak więc ciężar felgi 13 calowej z oponą wynosi około 11,5 kg.

Ile waży felga stalowa 14 cali?

Średnia waga samej felgi stalowej o średnicy 14 cali wynosi 7,02 kilograma (można zatem z czystym sumieniem przyjąć 7 kg). Poniżej w tabeli szczegółowe rozbicie mas obręczy stalowych w zależności od szerokości felgi 14 calowej. Zobacz również ofertę na opony o średnicy 14 cali dostępne na rynku.
Szerokość felgi (cale) Szerokość felgi (mm) Waga
4,5 cala 114,3 mm 6,10 kg
5 cali 127,0 mm 6,89 kg
5,5 cala 139,7 mm 7,35 kg
6 cali 152,4 mm 7,72 kg
Ile waży felga stalowa 14 razem z oponą? Aby obliczyć szukaną wielkość, musimy dodać do siebie trzy wartości: masę felgi (7 kg) + masę opony (6,5 kg) + masę  powietrza wewnątrz (0,1 kg) co daje nam łącznie wynik = 13,6 kg. Tak więc ciężar felgi 14 calowej z oponą wynosi około 13,5 kg.

Ile waży felga stalowa 15 cali?

Średnia waga samej felgi stalowej o średnicy 15 cali wynosi 7,55 kilograma (około 7,5 kg). Poniżej w tabeli szczegółowe rozbicie mas obręczy stalowych w zależności od szerokości felgi 15 calowej. Zobacz również ofertę na opony o średnicy 15 cali dostępne na rynku.
Szerokość felgi (cale) Szerokość felgi (mm) Waga
3,5 cala 88,9 mm 6,27 kg
4 cale 101,6 mm 6,45 kg
4,5 cala 114,3 mm 6,77 kg
5 cali 127,0 mm 7,08 kg
5,5 cala 139,7 mm 7,78 kg
6 cali 152,4 mm 8,40 kg
6,5 cala 165,1 mm 8,71 kg
7 cali 177,8 mm 9,00 kg
Ile waży felga stalowa 15 razem z oponą? Aby obliczyć szukaną wielkość, musimy dodać do siebie trzy wartości: masę felgi (7,5 kg) + masę opony (7,5 kg) + masę  powietrza wewnątrz (0,1 kg) co daje nam łącznie wynik = 15,1 kg. Tak więc ciężar felgi 15 calowej z oponą wynosi około 15 kg.

Ile waży felga stalowa 16 cali?

Średnia waga samej felgi stalowej o średnicy 16 cali wynosi 8,91 kilograma (niecałe 9 kg). Różnica w stosunku do felg 15 calowych jest już zauważalna i wynosi prawie półtora kilograma. Poniżej w tabeli szczegółowe rozbicie mas obręczy stalowych w zależności od szerokości przysłowiowej "szesnastki". Zobacz również ofertę na opony o średnicy 16 cali dostępne na rynku.
Szerokość felgi (cale) Szerokość felgi (mm) Waga
5 cali 127,0 mm 7,58 kg
5,5 cala 139,7 mm 8,24 kg
6 cali 152,4 mm 8,80 kg
6,5 cala 165,1 mm 9,21 kg
7 cali 177,8 mm 9,62 kg
7.5 cala 190,5 mm 10,03 kg
Ile waży felga stalowa 16 razem z oponą? Aby obliczyć szukaną wielkość, musimy dodać do siebie trzy wartości: masę felgi (9 kg) + masę opony (8,5 kg) + masę  powietrza wewnątrz (0,1 kg) co daje nam łącznie wynik = 17,6 kg. Tak więc ciężar felgi 16 calowej z oponą wynosi około 17,5 kg.

Ile waży felga stalowa 17 cali?

Średnia waga samej felgi stalowej o średnicy 17 cali wynosi 11,24 kilograma. Tym razem różnica w stosunku do mniejszej o rozmiar felgi 16 calowej jest już spora i wynosi ponad 2 kilogramy. Poniżej w tabeli szczegółowe rozbicie mas obręczy stalowych w zależności od szerokości felgi 17 calowej. Zobacz również ofertę na opony o średnicy 17 cali dostępne na rynku.
Szerokość felgi (cale) Szerokość felgi (mm) Waga
6,5 cala 165,1 mm 10,15 kg
7 cali 177,8 mm 11,41 kg
7.5 cala 190,5 mm 12,17 kg
Ile waży felga stalowa 17 razem z oponą? Aby obliczyć szukaną wielkość, musimy dodać do siebie trzy wartości: masę felgi (11,2 kg) + masę opony (9,5 kg) + masę  powietrza wewnątrz (0,1 kg) co daje nam łącznie wynik = 20,8 kg. Tak więc ciężar felgi 17 calowej z oponą wynosi około 21 kg.


Podsumowanie
Felga o konstrukcji stalowej waży od 6 do 12 kilogramów w zależności od jej wymiarów oraz budowy. Razem z zamontowaną oponą, masa zwiększa się z 11,5kg dla felgi 13 calowej do 21 kg dla felgi 17 calowej z oponą. Na koniec mam jeszcze do Was pytanie: Jak myśleliście przed zapoznaniem się z treścią tego artykułu, ile waży taka felga? Na wasze odpowiedzi czekam w komentarzach.
5 komentarzy
  1. Tak jest | 22.04.2019 15:10
    Koło alu 17" z oponą 235/45 waży około 28,5 kg. Koło oryginalne grupy VAG.
  2. Czarny Kocur | 31.12.2018 18:52
    Na początku chciałbym podziękować za zgromadzenie tak obszernego materiału na stronie. Jest to bardzo przydatne. W moim przypadku zakładałem że felga stalowa będzie lżejsza od aluminiowej. W przypadku naprawdę ciężkich OEMowskich alufelg widzę dwa rozwiązania, albo 17" stalowa lub wysokiej jakości lekka felga Alu, waga rzędu 8,5-9kg.
  3. Artur | 17.10.2018 16:44
    Alu 16" /6.5 z oponą 205 waży 18.2 zaś 18" 7.5 oponą 225 to już 22.7 kg Cztery kapcie i 18 kg więcej
  4. niemiec | 22.05.2018 20:22
    to teraz analogicznie dla aluminiowych
  5. Jan Nowakj | 12.11.2017 08:20
    troche bez sensu - bo KFZ ma 16 calowe feli które waza miedzy 6,5 a 16 kg wiec rozpietosc jest ogromn
Felgi skoda octavia

Jakie felgi do Skody Octavia?

2023-02-03
Jakie felgi do Skody Octavia? Skoda Octavia jest samochodem osobowym produkowanym od ponad 25 lat. Uznaje się ją za pojazd z segmentu C, a więc należący do klasy niższej i średniej. Model Octavia cieszy się opinią auta przestronnego, niezawodnego i stosunkowo niedrogiego w eksploatacji. Z tego względu Skody często są wybierane jako samochody rodzinne, a także firmowe. Na przestrzeni czasu pojawiały się kolejne wersje i generacje. Różnią się między sobą nie tylko wyposażeniem, napędem czy mocą silnika, ale też rozstawem śrub w felgach. Jak wybrać felgi do Skody Octavii?
citroen jumper

Citroen Jumper. Jaki silnik wybrać?

2023-02-02
Citroen jest francuskim producentem samochodów osobowych, dostawczych oraz sportowych. Marka powstała w 1919 roku w Paryżu i od tamtej pory stale się rozwija produkując coraz to nowsze modele samochodów. Cieszą się bardzo dużym powodzeniem w rodzimym kraju, ale także poza granicami Francji nie można powiedzieć o nich złego słowa. Zła passa i stereotypy z początki XXI wieku zostały dawno zatarte i wymienione na nowe, niezawodne egzemplarze Citroena.
Jak zarejestrować samochód

Jak zarejestrować samochód?

2023-01-31
Rejestracja samochodu to procedura, której musimy dopełnić po nabyciu nowego pojazdu. Niektórym wydaje się dość skomplikowana ze względu na fakt, że do jej realizacji konieczne jest skompletowanie całego zestawu dokumentów. Dodatkowo kroki, jakie musimy wykonać, są zależne od charakteru i historii pojazdu. W dzisiejszym artykule omówimy różne procedury rejestrowania samochodów – standardowe, zagraniczne, firmowe oraz zabytkowe i specjalne. Dowiedz się, jak zarejestrować samochód.
Gąsienicę do samochodu

Gąsienice do samochodu: co trzeba wiedzieć?

2023-01-30
Gąsienice do samochodu to marzenie wielu osób, które przynajmniej raz utknęły w trudnym, wiejskim terenie lub na śniegu. Dzięki nim właściwości jezdne pojazdu ulegają znacznej poprawie, a ten może się swobodnie przemieszczać w praktycznie każdych warunkach. W dzisiejszym artykule wyjaśnimy, do czego służą gąsienice, kiedy się je stosuje i jakie są dla nich alternatywy.
koło zapasowe w sprayu

Co to jest koło zapasowe w sprayu i jak używać

2023-01-27
Co zamiast zapasowego koła pełnowymiarowego, gdy w trakcie jazdy autem ujrzysz sflaczałą oponę? Ta zaś – jeśli chcesz gdziekolwiek bezpiecznie dojechać – powinna zostać jak najszybszej wymieniona na nowa, oddana do wulkanizacji. Powinno się założyć koło dojazdowe lub… posłużyć się kołem zapasowym w piance. Co to jest koło zapasowe w sprayu i jak używać? Zalety, wady i… czy koło zapasowe w sprayu może być użyte z alufelgami? 
łożyska c3

Gdzie stosować łożyska C3?

2023-01-26
Dobierając odpowiednie łożyska toczne warto znać podstawowe informacje na ich temat. Każde łożysko posiada swoje parametry i właściwości, które mają bardzo duże znaczenie w przypadku pasowania łożysk. Bez względu na to, czy wybierzemy łożysko walcowe, kulkowe czy igiełkowe, najważniejsze będą parametry pracy i założenia, jakich oczekujemy od elementu. Najważniejsze przy wyborze łożysk są obecności dodatkowych sił dynamicznych, siły tarcia oraz luzy. Luz łożyska to wielkość określająca przesunięcie jednego pierścienia łożyska względem drugiego. Dobierając odpowiednie łożysko pamiętać należy, że luz zmniejszy się po zamontowaniu łożyska na wał. Powstanie tak zwany luz pomontażowy spowodowany odkształceniami pierścienia łożyska po zamontowaniu. Luz łożyska może zmieniać się również w czasie pracy elementu. Wpływ na to mają powstałe obciążenia oraz rozszerzalność cieplna spowodowana pracą łożyska lub elementów sąsiadujących. Jakie są rodzaje łożysk tocznych i do czego je stosować?