Data modyfikacji:

Jak rozpoznać opony wielosezonowe?

Odpowiedni wybór opon jest niezbędną kwestią wpływającą na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Każde ogumienie, czy to sezonowe, czy wielosezonowe, posiada skomplikowane symbole, które mogą utrudniać samodzielny wybór. Jak rozpoznać opony wielosezonowe? Jak odczytywać symbole znajdujące się na oponach? Jak rozróżnić opony wielosezonowe od sezonowych? Aby ułatwić podjęcie decyzji odnośnie do wyboru opon, przedstawiamy wszystko, co należy wiedzieć o ich oznaczeniach.
Sprawdź również: Czym jest rotacja opon?
jak rozpoznać opony wielosezonowe

Jak rozpoznać opony wielosezonowe?

Opony wielosezonowe są coraz częstszym wyborem kierowców ze względu na swoje właściwości, które umożliwiają jazdę na tym samym ogumieniu przez cały rok. Jak zatem rozróżnić je od opon sezonowych? Opony całoroczne mają na ogumieniu symbol M+S (mud and snow), czyli błoto i śnieg. Oznacza to, że producent danych opon zapewnia, iż radzą sobie świetnie na ośnieżonej i błotnistej drodze lepiej niż standardowe modele ogumienia. Posiadają również oznaczenie 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) bądź symbol płatka śniegu na tle trzech szczytów, co wskazuje na niezawodność i bezpieczeństwo na śniegu. Gwarancja danych właściwości potwierdzana jest przez certyfikowany organ po otrzymaniu pozytywnego wyniku w testach z zakresu mobilności i bezpieczeństwa na śniegu. Dodatkowo, opony wielosezonowe oznaczone są napisem All Weater, All Seasons bądź 4Seasons, co wskazuje na możliwość użytkowania ich w każdej porze roku, zarówno na rozgrzanym asfalcie w lato, jak i na zaśnieżonej, błotnistej nawierzchni w zimę.
Bardzo często opony całoroczne, zwłaszcza te lepszej jakości, podzielone są na dwie sekcje bieżnika. Jedna z nich przypomina zimowe egzemplarze z grubymi blokami bieżnika, głębokimi rowkami odprowadzającymi i lamelami ułatwiającymi wgryzanie się w śnieg. Druga to płytszy, bardziej agresywny wzór, który skutecznie trzyma się drogi w zakrętach i pozwala na dynamiczną jazdę. Na boku opony całorocznej można znaleźć oznakowania typowe dla zimowych modeli opon, które informują o spełnianych przez nie normach zimowych, takich jak 3PMSF (unijna etykieta trzech płatków śniegu) czy M+S (mud + snow). Widząc agresywny, typowy dla letniej opony bieżnik i powyższe oznaczenia, możemy się spodziewać, że mamy do czynienia z całorocznym modelem opon. Dodatkowo producenci ułatwiają nam rozpoznanie, dodając w nazwach charakterystyczne zwroty sugerujące wielosezonowe przeznaczenie. Są to takie nazwy jak 4Season (Goodyear), Crossclimate (Michelin), AllWeather (Matador) czy AllSeason (Vredestein).

Jak zbudowane są opony wielosezonowe?

Opony wielosezonowe zostały stworzone na podstawie połączenia opon letnich i zimowych, zawierając w sobie najważniejsze charakterystyczne elementy obydwu typów ogumienia. Opony letnie mają gładką budowę bieżnika oraz szerokie rowki, których zadaniem jest odprowadzanie wody. Z kolei opony zimowe posiadają więcej lameli i głębsze rowki, które pozwalają odprowadzać śnieg poza powierzchnię opony oraz zapobiegać ślizganiu. Zatem opony wielosezonowe, będąc kompromisem obydwu typów opon sezonowych, mają mniej lameli i rowków niż opona zimowa, ale więcej niż opona letnia. Różnice widoczne są również w składzie materiałów, z których wykonane są opony. Opony sezonowe zimowe są zazwyczaj miękkie i zawierają w swoim składzie dużo krzemionki, co pozwala zachować elastyczność opon nawet w niskich temperaturach. Opony letnie są znacznie twardsze i sztywne, aby spełniały swoje zadanie i nie traciły faktury podczas upałów. Z kolei opony sezonowe są twardsze niż zimowe, lecz miększe niż letnie opony, co sprawia, że świetnie sobie radzą w umiarkowanie niskiej i wysokiej temperaturze.

Zalety i wady opon wielosezonowych – czy warto w nie zainwestować?

Opony całoroczne zyskały dużą popularność ze względu na swoje właściwości, jednak nadal wielu kierowców ma wątpliwości co do ich skuteczności. Zatem, czy warto zakupić opony wielosezonowe? To zależy od naszych potrzeb i preferowanego stylu jazdy. Niewątpliwą zaletą opon wielosezonowych jest ich uniwersalność, która umożliwia poruszanie się na nich w każdej porze roku. Dany typ ogumienia pozwala także na zaoszczędzenie pieniędzy wydawanych na zmianę opon co pół roku oraz na przechowywanie nieużywanych opon sezonowych. Dodatkowo, kierowca zaoszczędza również czas związany ze staniem w kolejach i czekaniem na zmianę opon przez serwis. Koszt opon wielosezonowych jest znacznie wyższy niż opon sezonowych, co jest ich wadą, jednak w dłuższej perspektywie dane kwoty się wyrównują, poprzez konieczność wydawania pieniędzy dwa razy w roku na zmianę opon, ich konserwację i przechowywanie. Uniwersalność opon całorocznych, o której zostało wspomniane powyżej, jest ich dużą zaletą, ale równocześnie wadą, gdyż idealnie sprawdzą się w umiarkowanie niskich i wysokich temperaturach, jednak podczas zbyt srogich zim i zbyt ciepłego lata nie są one już idealnym rozwiązaniem. Dodatkowo, opony wielosezonowe przystosowane są raczej do spokojnej, miejskiej, jazdy, dlatego dynamiczne pokonywanie kilometrów może wpłynąć na szybszą eksploatację ogumienia.

Jak odróżnić rodzaje opon?

Opony przeznaczone do użytku podczas konkretnego sezonu, a także całoroczne egzemplarze posiadają swoje indywidualne, optymalne cechy, które pozwalają im spełniać swoje zadanie. Letnie opony zaleca się stosować podczas dodatnich temperatur, średnio od około 7 stopni Celsjusza w górę. Optymalnym okresem użytkowania letnich modeli jest czas od wiosny do jesieni. Opony letnie zachowują odpowiednią elastyczność i doskonałą przyczepność na suchych i mokrych nawierzchniach. Tracą jednak swoje właściwości podczas niższych temperatur, na śniegu i lodzie. Bieżnik opon letnich jest z reguły płytki i słabiej zarysowany, co wyraźnie widać, porównując je z zimowymi oponami.
Opony zimowe to z kolei modele opon, które swoje najlepsze parametry pracy oferują podczas użytkowania w ujemnych temperaturach i zimowych okresach. Świetnie trzymają się drogi na śniegu czy lodzie. Ich mieszanka gumowa nie sztywnieje i nie staje się krucha przez zimową pogodę. Ich bieżnik jest zdecydowanie głębszy, grubszy i wyraźniejszy niż w letnich wersjach. Dodatkowo posiadają liczne nacięcia poprzeczne i wzdłużne zwane lamelami, które poprawiają ich przyczepność na śniegu i lodzie, ułatwiając wgryzanie się w podłoże.
Ze względu na łagodniejsze różnice temperatur między poszczególnymi sezonami coraz więcej kierowców decyduje się na zakup opon wielosezonowych. Łączą one w sobie najlepsze cechy obu powyższych rodzajów. Zapewniają optymalne warunki przyczepności i hamowania w każdych warunkach, w szerokim zakresie temperatur. Ich bieżnik łączy w sobie cechy letniego i zimowego ogumienia. Bardzo często podzielony jest na dwie strefy, zewnętrzną i wewnętrzną, gdzie każda z nich ma inną budowę bieżnika, zbliżoną do konkretnego sezonu. Wykonane są najczęściej z dobrego rodzaju termoadaptacyjnych mieszanek gumowych, które nie stają się zbyt miękkie na gorącym asfalcie oraz nie twardnieją drastycznie w zimowych warunkach.
Zdjęcie: Enavto Elements