Data publikacji:

Jaki akumulator do diesla wybrać?

Akumulator samochodowy jest jednym z elektrochemicznych źródeł zasilania, który odpowiada za zapewnienie energii w pojeździe. Akumulator działa, kiedy pojazd nie jest uruchomiony lub przy zbyt małej prędkości obrotowej wału. W tej sytuacji uruchamia się, aby prądnica mogła prawidłowo pracować. Bateria w samochodzie odpowiada głównie za dostarczenie energii do obwodów elektrycznych, cewki zapłonowej i rozrusznika w taki sposób, aby bez problemu można było uruchomić silnik. Rodzaje, pojemności i prądy rozruchowe akumulatorów różnią się od siebie. Aby samochód mógł odpowiednio pracować, należy stosować baterie przystosowane do niego. Wydawać się może, że akumulatory są uniwersalne dla wszystkich pojazdów, jednak w zależności od rodzaju jednostki spalinowej ważny jest odpowiedni dobór akumulatora. Jaki zatem wybrać do samochodów z silnikiem Diesla?
akumulator do diesla

Jak działa akumulator i jakie są jego rodzaje?

Zanim przedstawimy akumulatory dostosowane do silników Diesla, warto zacząć od tego, jak właściwie działa bateria w samochodzie oraz jakie są jej rodzaje. Akumulator to urządzenie zbudowane z oddzielnych ogniw: pierwotnych i wtórnych. Pierwsze z nich są nieładowalne, drugie ładowalne. Ogniwa te są ze sobą połączone tak, aby móc przekazywać energię. Każde z ogniw zbudowane jest z naprzemiennie ułożonych i wyizolowanych okładzin, które zanurzone są w elektrolicie. Dzięki temu wewnątrz baterii zachodzą reakcje chemiczne, w wyniku których wytwarza się energia elektryczna. Ze względu na budowę akumulatory dzielimy na obsługowe, czyli takie, w których należy kontrolować i uzupełniać braki elektrolitu, oraz bezobsługowe, szczelnie zamknięte, w których nie da się dodać elektrolitu. Baterie samochodowe ze względu na materiał wykonania i budowę można również podzielić na takie rodzaje jak:
  • akumulatory niklowo-kadmowe – są to baterie, w których ogniwa wykonane są z niklu oraz kadmu. Jako elektrolit stosuje się wodorotlenek potasu. Akumulatory te wykazują dobre parametry energetyczne, dużą wydajność, dużą żywotność i niski współczynnik rozładowywania;
  • akumulatory niklowo-wodorkowe – ogniwa w tym rodzaju wykonane są z niklu i stopów metali, a elektrolitem jest wodorotlenek potasu. Charakteryzują się bardzo dużą pojemnością i dużym prądem rozruchowym, jednak ze względu na materiał, który został zastosowany do przekazywania energii, są krótko żywotne;
  • akumulatory litowo-jonowe – wykonane z litu i porowatej odmiany węgla. Elektrolitem w tego rodzaju akumulatorów są sole litowe. Akumulatory litowo-jonowe cechują się bardzo dużą pojemnością i mogą być w każdym momencie skutecznie doładowywane. Ich wadą jest jednak bardzo duże ciepło generowane podczas pracy i konieczność odprowadzania nagromadzonej energii cieplnej;
  • akumulatory AGM – są to nowoczesne akumulatory, gdzie elektrolitem jest włókno szklane. Wykazują one bardzo dużą pojemność i wysoki prąd rozruchowy, a ich budowa jest mała i zwarta;
  • akumulatory żelowe – charakteryzuje je duża pojemność i bardzo niski współczynnik rozładowania dzięki zastosowaniu elektrolitu w formie żelu.
  • Jaki akumulator do silnika Diesla wybrać?

    Każdy samochód posiada określone i mocno sprecyzowane parametry akumulatora, które do użytku przewidział producent. Jego podstawowe dane to pojemność, którą wyraża się w amperogodzinach (Ah) oraz prąd rozruchowy wyrażany w amperach (A). Warto stosować się do zaleceń producenta i nie przesadzać z wyborem, szczególnie tych akumulatorów, które mają pojemność znacznie większą niż sugerowana. Używanie baterii o za dużej pojemności, szczególnie na krótkich trasach i w mieście, prowadzić może do zjawiska tak zwanego samorozładowania akumulatora. Dzieje się tak, ponieważ alternator nie jest w stanie w pełni naładować akumulatora, dlatego powstała na nim nadwyżka energetyczna może powodować jego sukcesywne rozładowywanie. Wyraża się to w procentach pojemności baterii. Najrozsądniej jest wybierać akumulatory, które posiadają pojemność maksymalnie 10–15% większą, niż zalecana. Jaki akumulator najlepiej sprawdzi się w silnikach Diesla? Warto rozglądać się za modelami, które wykazują wysoki prąd rozruchowy. Silniki Diesla potrzebują więcej prądu do uruchomienia silnika, szczególnie zimą, dlatego ważne jest, aby odpowiednio dobrać ten parametr. Najlepiej w dieslach sprawdzą się akumulatory kwasowo-ołowiane. Warto zainwestować w trochę droższe, bezobsługowe modele. Przy wyborze obsługowego niezmiernie ważne jest regularne kontrolowanie poziomu elektrolitu i w razie potrzeby jego uzupełnianie. Najlepiej nada się do tego woda zdemineralizowana. Do dieslów o znacznie większej pojemności silnika warto wybrać akumulator rodzaju AGM. Świetnie współpracują z silnikami, które zużywają dużo prądu i energii. Doskonale sprawdzają się również w modelach wyposażonych w systemy start-stop. Do silników Diesla najlepiej wybrać akumulatory o zwiększonej wytrzymałości. Oznaczone są symbolami EFB oraz ECM. Oznacza to, że akumulatory posiadają wzmocnione płyty ze specjalnie dobranych stopów oraz dwustronne separatory z wydajnych materiałów, takich jak polietylen.
    Podsumowując, najlepszym akumulatorem do silników Diesla będzie ten o dużym prądzie rozruchowym. Diesel do uruchomienia swojego motoru potrzebuje więcej energii niż silniki iskrowe. Wybierając pojemność, warto iść w kierunku jak największej, mając na uwadze zalecenia producenta i maksymalnie 15-procentowe odchylenie od tej normy. Nie ma sensu kupować bardzo pojemnych akumulatorów, jeżeli rzadko używamy naszego auta lub używamy go głównie w mieście. Nie jesteśmy wtedy w stanie wykorzystać w pełni jego potencjału, a do tego możemy powodować samorozładowanie baterii. Najlepiej sprawdzą się akumulatory AGM, które dostępne są w bardzo szerokiej gamie. Są nieco droższe od klasycznych kwasowo-ołowianych, jednak różnica jakości, jaka dzieli oba te modele, jest na tyle spora, że warto zainwestować w lepszy model, aby cieszyć się jego niezawodnością przez dłuższy czas.
    Zdjęcie: Envato Elements