Data publikacji:

Kontrolka silnika i spadek mocy – co zrobić? Czego to objaw?

Samochód w dzisiejszych czasach jest ulubionym środkiem transportu większości z nas. Wynika to przede wszystkim z wygody i możliwości, jakie oferuje nam podróż autem. Dojazd do pracy, do rodziny, na zakupy czy wyjazd wakacyjny bardzo często byłyby utrudnione lub wręcz niemożliwe bez tego środka transportu. Wszystko jednak dzieje się do czasu. Posiadanie samochodu to nie tylko pozytywy i wygoda. Cały czar pryska, kiedy coś złego dzieje się z naszym pojazdem. Czasami są to drobne usterki, czasami jednak poważne awarie. Najgorsze z nich mogą zaczynać się od zapalenia kontrolki silnika i nagłego spadku mocy samochodu. Jest to najbardziej niepożądana sytuacja, która może prowadzić do unieruchomienia pojazdu i kosztownych napraw. Co zrobić, kiedy na komputerze pokładowym naszego auta pojawi się kontrolka silnika i odczujemy znaczny spadek mocy? Czego to objawy?
kontrolka silnika i spadek mocy

Zapalenie się kontrolki silnika

Zapalenie się kontrolki silnika, szczególnie w starszych pojazdach, nie zawsze dziwi kierowcę. Istnieje przeświadczenie, że znaczna większość prowadzących ignoruje pojawiające się sygnały i użytkuje samochód tak, jakby nic złego się nie działo. Samo zapalenie się kontrolki silnika nie zawsze zwiastuje poważne problemy. Gorzej jest w sytuacji, kiedy wraz z zapaleniem kontrolki pojawiają się spadki mocy lub problemy z rozruchem silnika. Kontrolka silnika może się zapalić z wielu powodów. Czasami jest to chwilowe wyładowanie elektryczne, przeskok napięcia czy wilgoć zbierająca się pod maską na wiekowych już przewodach. Niemniej jednak, kiedy kontrolka Check engine świeci się już dłuższy czas, warto zdiagnozować przyczynę jej pojawienia. Najprościej zbadać problem przy pomocy złącza diagnostycznego w samochodzie, podpinając do niego komputer diagnostyczny lub kostkę diagnostyczną.
Warto mieć na uwadze, że stosunkowo małe awarie często nie wywołują zapalenia się kontrolki silnika. Dzieje się tak w szczególności w nowoczesnych pojazdach, gdzie znajduje się wiele czujników odpowiadających za pracę silnika i regulujących odpowiednie parametry. Pojawienie się „checka” na blacie naszego kokpitu może świadczyć o występującej już dłuższy czas awarii lub nagłym, bardzo niebezpiecznym zdarzeniu, które może w poważny sposób wpłynąć na prawidłową pracę naszego samochodu. Jakie mogą być przyczyny zapalenia się kontrolki silnika i spadków mocy?

Kontrolka silnika i spadek mocy – przyczyny

Sytuacja komplikuje się, kiedy chcemy dodać gazu, a nasz samochód nie reaguje i dodatkowo wyświetla na blacie kontrolkę silnika. Czasami dzieje się to fazami, skokowo, czasami jednak jest nagłe i gwałtowne. Obie sytuacje należy poddać diagnozie i zweryfikować, gdzie jest problem. O ile drastyczny spadek mocy i zapalona kontrolka to znak, że natychmiast trzeba podjąć odpowiednie kroki, o tyle stopniowego spadku mocy nie odczujemy od razu. Przyczyn spadku mocy i wyświetlonej kontrolki może być kilka.

Turbosprężarka

Jednym z pierwszych powodów pojawienia się kontrolki silnika i nagłego spadku mocy są problemy z doładowaniem. Pojawiają się one najczęściej w samochodach z silnikiem Diesla, które mają już swoje lata, jednak problem coraz częściej pojawia się również w jednostkach benzynowych. Odpowiedzialna za to może być turbosprężarka. Uszkodzeniu ulegają łopatki wirników, pojawiają się wycieki i luzy. Często zawodzi również elektroniczny układ sterowania. Jeżeli zaobserwujemy nagłe spadki mocy przy przyspieszaniu, zapali się kontrolka Check engine, a z komory silnika da się usłyszeć niepokojące dźwięki, jak najszybciej należy przystąpić do diagnozy i rozwiązania problemu.

Układ zapłonowy

W starszych samochodach powodem spadków mocy może być niesprawny układ zapłonowy. Wynika to z awarii i wypalania się świec zapłonowych. Warto je regularnie kontrolować i wymieniać. Spadki mocy, szarpanie „na luzie” czy dławienie się silnika to oznaki, że coś złego dzieje się w tym właśnie układzie.

Mieszanka paliwowo-powietrzna

Powodem pojawienia się kontrolki silnika oraz spadków mocy może być awaria układu wtryskiwaczy. Najczęściej uszkodzeniom ulegają końcówki wtrysków oraz ich układ sterowania. Dodatkowo awariom mogą ulec przepustnica, pompa paliwa czy sonda lambda, które odpowiadają za pomiar resztkowego tlenu w spalinach. Złe proporcje mieszanki paliwa z powietrzem zaburzają pracę sensorów i silnika, co może objawiać się spadkami mocy.

Filtr cząstek stałych i EGR

System recyrkulacji spalin (EGR) odgrywa bardzo ważną rolę w silnikach Diesla. Jego prawidłowe działanie i współpraca z pozostałymi elementami gwarantują efektywne rozwijanie mocy przy jednoczesnym obniżeniu spalania. Wraz z upływem czasu w zaworze redukcyjnym systemu EGR może się nagromadzać brud. Jeżeli zawór ten zablokuje się w sytuacji półotwartej, zaobserwujemy czarny dym i spadki mocy w dolnym zakresie obrotów silnika. Jeżeli zawór zostanie w pozycji otwartej, poskutkuje to trwałym spadkiem mocy i problemami z rozruchem. Za spadki mocy może odpowiadać również katalizator lub filtr DPF.

Instalacja gazowa

Powodem pojawiania się spadków mocy i zapalenia kontrolki silnika może być niesprawna instalacja gazowa naszego samochodu. Nieregularne kontrole instalacji lub ich brak mogą powodować nieszczelności, problemy ze sterownikami lub po prostu usterki samej instalacji. Nieprawidłowo działający układ spowoduje, że naszemu samochodowi zacznie brakować mocy, a poziom jego spalania wzrośnie.

Filtry samochodowe

Ważne jest, aby regularnie wymieniać filtry samochodowe, a w szczególności filtry paliwa i powietrza. Zapychające się elementy powodują nagromadzanie zanieczyszczeń w układzie, co często prowadzi do problemów z pracą silnika, które mogą się objawiać spadkami mocy. Długie ignorowanie problemów może skutkować poważnymi awariami, które mogą się okazać bardzo kosztowne.

Paliwo

Sprawa wydaje się oczywista, jednak zdarzają się przypadki zatankowania naszego samochodu nieprawidłowym dla niego paliwem. Sytuacja ta może uszkodzić najważniejsze elementy silnika, a konsekwencje takiego zdarzenia mogą okazać się bardzo kosztowne.

Układ rozrządu

Może się zdarzać, że po wymianie rozrządu pojawiają się spadki mocy. Wystarczy, że pasek przeskoczy o jedno oczko, co spowoduje, że czasy otwarcia zaworów będą nieprawidłowe, co doprowadzi do spadków mocy, a liczne czujniki wykrywając błąd, wyświetlą na kokpicie kontrolkę silnika. Warto mieć na uwadze układ rozrządu, gdyż nawet najmniejszy przeskok na pasku może spowodować kolizję tłoków silnika z zaworami, co może doprowadzić do trwałego uszkodzenia silnika.
Zdjęcie: Envato Elements