fot. Nokian Tyres
Nokian – od opon rowerowych po zimowe
Na początek kilka słów o producencie opony, czyli firmie Nokian. Jest ona znana większości kierowców w Polsce. Produkcję ogumienia firma zaczęła w 1925 roku od… opon rowerowych. Cóż, w tych czasach był na nie znacznie większy popyt niż na opony do samochodów, których w tamtym okresie było niewiele. Tuż po Drugiej Wojnie Światowej firma zaczęła produkować opony specjalistyczne – dla leśnictwa, dla pojazdów przemysłowych i budowlanych, osiągając w tej dziedzinie sporo sukcesów. Z biegiem lat przyszedł czas także na cały szereg modeli opon samochodowych, w tym cenionych na całym świecie opon zimowych. Nic z tym dziwnego, Finlandia to kraj, w którym panują dość ciężkie warunki drogowe przez dużą część roku.
Prawdziwa ekspansja marki Nokian nastąpiła w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Najpierw firma rozpoczęła sprzedaż opon na terenie Szwecji i Łotwy. Potem przyszedł czas na inne kraje europejskie, Amerykę Północną oraz Rosję. Obecnie opony marki Nokian produkowane są w kilku krajach świata, między innymi w Rosji, Chinach, USA, na Słowacji i na Ukrainie. Są też popularne w Polsce, a ich jakość potwierdziło wiele testów.
Dlaczego warto stosować zimówki?
O tym, dlaczego warto stosować opony zimowe, napisano już tysiące artykułów. Powtórzmy zatem tylko najważniejszą rzecz – zwiększają one przyczepność, dzięki czemu samochód zachowuje się przewidywalnie na każdej nawierzchni, nawet pokrytej śniegiem lub lodem. Opony zimowe powinno się zamontować, kiedy średnia dobowa temperatura spadnie poniżej siedmiu stopni Celsjusza.
Niezwykle ważny jest ich dobór. Nokian WR D3 oferowane są w rozmiarach pasujących na felgi ze średnicami od 13 do 17 cali. Najmniejsze „trzynastki” stosowane są w małych samochodach miejskich, „piętnastki” w typowych kompaktach a „siedemnastki” w SUV.
Przypominamy też, że każdy producent samochodów podaje listę rozmiarów opon, jakie pasują do danego auta. Są to rozmiary zalecane i optymalne. Innych stosować nie wolno. Dlaczego? Można uszkodzić elementy układu kierowniczego albo zawieszenia. Ubezpieczyciel samochodu może też nie wypłacić odszkodowania, jeśli okaże się, że auto nie miało zamontowanych właściwie dobranych opon.
Nokian WR D3 – dobre opony zimowe
Opony zimowe WR D3 są dobre na zmienną pogodę. Dzięki temu idealnie nadają się do stosowania na terenie Polski. Polska zima jest w ostatnich latach wyjątkowo kapryśna – duży mróz występuje stosunkowo sporadycznie, jedynie w rejonach podgórskich. Za to częściej można spodziewać się opadów mokrego śniegu i deszczu ze śniegiem, a także gołoledzi. Poza tym przez dużą część zimy bardzo często pada deszcz, co sprawia, że bardzo wzrasta ryzyko wpadnięcia w poślizg podsterowny lub nadsterowny na skutek aquaplaningu (poślizgu na wodzie). Ponadto na skutek szybkiego roztapiania się śniegu, istnieje duże ryzyko wpadnięcia w poślizg na błocie pośniegowym.
Firma Nokian zastosowała w modelu WR D3 szereg nowoczesnych technologii, aby opona zapewniała jak najlepszą przyczepność na każdym rodzaju nawierzchni, jaki można spotkać na polskich drogach w czasie zimy. Bieżnik opony został zaprojektowany tak, aby zmniejszał ryzyko wystąpienia poślizgu. To standard w przypadku opon zimowych.
Czy coś wyróżnia WR D3 na tle innych opon zimowych, dostępnych na rynku? Przede wszystkim zastosowanie tzw. zwanego odrzutnika błota, który został zamontowany na barku opony. Jego zadaniem jest wyrzucanie wody i błota pośniegowego spod rowków opony. Dzięki temu nie utrudniają one kontaktu bieżnika z powierzchnią, zapewniając jak najlepszą przyczepność.
Zastosowano także dwie inne nowości. Pierwsza to Cool Touch Design, której zadaniem jest zmniejszenie oporów toczenia, a co za tym idzie, spalania. Oczywiście, nie ma co marzyć o wielkich oszczędnościach, przy większości tego typu opon są one raczej dyskusyjne i mało zauważalne. Być może będzie to od 0,1 do 0,2 l/100 km. Technologia ta polega na zastosowaniu specjalnego kształtu lameli, który minimalizuje ich tarcie o podłoże oraz zmniejsza wytwarzanie ciepła.
Druga technologia zastosowana przez firmę Nokian w modelu WR D3 to Silent Sidewall Technology. Cóż, wiele opon zimowych mocno hałasuje w czasie jazdy, ich buczenie jest szczególnie denerwujące w czasie jazdy z prędkością powyżej 70 km/h. Im szybciej, tym głośniej. Silent Sidewall Technology (technologia cichej ściany bocznej) pozwala na zmniejszenie poziomu hałasu i wibracji w czasie jazdy. A to oznacza… większą przyjemność, większy komfort i możliwość korzystania z systemów audio, którego nie zagłuszą opony.