Data publikacji:

Jakie są objawy zepsutej pompy wody w samochodzie? Jak ją naprawić?

Pompa wody w samochodzie pełni bardzo ważną funkcję. Odpowiada bowiem za utrzymywanie silnika w odpowiednim zakresie temperatur pracy. Bardzo często awarie pompy wody w samochodzie zwiastują groźne konsekwencje. Wczesne wykrycie usterki pozwoli zapobiec przegrzaniu się jednostki sterującej, co pomoże zabezpieczyć kierowcę przed poważniejszymi, bardziej kosztownymi naprawami. Jak rozpoznać możliwą usterkę pompy wody w samochodzie? Jak się objawia i jak ją naprawić?
Sprawdź również: Przegrzany silnik – co robić?
zepsuta pompa wody w samochodzie

Pompa wody w samochodzie

Zanim opiszemy typowe usterki pompy wody oraz ich objawy, warto zapoznać się z samym mechanizmem pompy. Czym tak właściwie jest pompa wody w samochodzie i za co odpowiada? Jest to urządzenie zwane również pompą płynu chłodniczego, które odpowiada za prawidłowy obieg cieczy chłodzącej w silniku. Może być zamontowana bezpośrednio na silniku, ale również w jego okolicy pod maską samochodu. Niezależnie jednak od jej umiejscowienia, ma dokładnie takie same zadanie. Gdy tylko silnik naszego pojazdu zostanie uruchomiony, pompa wody zaczyna pracować, tłocząc do układu ciecz chłodzącą. Płyn chłodniczy poprzez obieg w silniku pochłania z niego ciepło, a następnie przepływa przez chłodnicę, gdzie za sprawą zimnego powietrza chłodzony jest do pierwotnej temperatury. Tak schłodzone medium za pomocą właśnie pompy wody tłoczone jest ponownie do silnika. Dzięki temu zachowany jest stały, niezależny obieg cieczy chłodzącej w układzie silnika, co zabezpiecza go przed przegrzaniem i pozwala na pracę w odpowiedniej temperaturze pracy.

Objawy zepsutej pompy wody w samochodzie

Jeżeli pompa wody jest uszkodzona, zaobserwować można typowe dla jej awarii objawy. W przypadku jej całkowitego uszkodzenia można spostrzec gwałtowny wzrost temperatury silnika. Pojawia się wtedy kontrolka na blacie deski rozdzielczej oraz widać wyraźny wzrost temperatury na termostacie. Jest to informacja, której nie można bagatelizować. Należy niezwłocznie zatrzymać pojazd i wyłączyć silnik, ponieważ może to prowadzić do jego przegrzania. Czy warto regenerować uszkodzoną pompę? Zdecydowanie odradza się takie zabiegi. Awaria pompy wody w samochodzie powinna zakończyć się jej wymianą. Bardzo często uszkodzonej pompy nie da się naprawiać. Podczas jej awarii uszkodzeniom ulega wiele pobliskich i współpracujących elementów, dlatego zaleca się jej całkowitą wymianę. Poza tym wymiana pompy jest mniej czasochłonna niż jej regeneracja, a często też i tańsza ze względu na wielość dostępnych pomp jako części zamiennych. Warto jednak mieć na uwadze jej odpowiednie dopasowanie, gdyż pompy wody mogą się od siebie różnić w zależności od generacji i modelu auta.
Jednym z objawów prowadzących do awarii pompy wody jest jej nieszczelność. Pojawia się ona najczęściej w starszych samochodach. Jest to nic innego jak wyciek płynu chłodniczego. Niedobór cieczy powoduje pracę silnika w większych temperaturach, a to z kolei powoduje szybsze odparowywanie medium. I tak toczy się koło, które w konsekwencji spowoduje przegrzanie się jednostki napędowej. Ubytki cieczy w pompie zaobserwować można poprzez regularne sprawdzanie jej stan. Mogą się również pojawiać wycieki pod samochodem, które mogą świadczyć o skraplającej się cieczy chłodzącej. Niedopatrzenie ubytków w płynie chłodniczym spowoduje, że pompa wody w samochodzie zacznie wydawać charakterystyczny odgłos stukania oraz piski, co informuje o zaczynającej się lub pogłębiającej usterce. Nieszczelność to jeden z powodów i objawów awarii, który powinien zainteresować kierowcę. Z innych symptomów mogących zwiastować uszkodzenia są:
  • wzrost temperatury pracy silnika,
  • przegrzewanie się układu chłodzenia,
  • pojawienie się kontrolki temperatury płynu na desce rozdzielczej,
  • charakterystyczny hałas z okolic pompy wody,
  • utrata płynu chłodniczego lub jego kałuże pod pojazdem.
  • Przyczyny uszkodzeń pompy i jej naprawa

    Pompa wody w samochodzie jest elementem o prostej budowie i konserwacji. Dbanie o jej dobrą kondycję pozwala znacznie wydłużyć jej żywotność, a co za tym idzie, chronić silnik przed wysokimi temperaturami. Najczęstszymi powodami usterki pompy są:
  • zużycie się lub wyciek cieczy chłodzącej z układu,
  • uszkodzenie elementów wirnika pompy,
  • ciała obce wewnątrz układu chłodzenia,
  • wyeksploatowanie się elementów.
  • Wymiana pompy nie jest skomplikowana i przy odrobinie doświadczenia i odpowiednich narzędziach można przeprowadzić ją samodzielnie. Jednak w przypadku niepewności zdecydowanie zalecamy kontakt z mechanikiem, który pomoże nam z wymianą elementu. Najtrudniejszym etapem jest demontaż pompy wody, który zależy od jej umiejscowienia. Pompa na silniku jest najprostszym rozwiązaniem. Wymieniając urządzenie samodzielnie, warto pamiętać o kilku podstawowych rzeczach, bez których wymiana pompy będzie niemożliwa lub doprowadzi do poważniejszych uszkodzeń. Najważniejszy jest odpowiedni dobór narzędzi i praca na zimnym silniku, a także dokładne sprawdzenie układu po montażu.
    Zdjęcie: Envato Elements