Data publikacji:

Opony 235/50 R20

Każda opona na swojej bocznej ścianie wytłoczony ma rozmiar i dane dotyczące samego ogumienia, które je charakteryzują. Dane te są znormalizowane i spełniają obowiązujące, europejskie dyrektywy. Dziś przedstawimy najpopularniejsze modele oznaczane 235/50 R20. Wybrałem dla was najlepsze modele opon znanych i popularnych producentów.

Polecane modele opon 235/50 R20

Poniżej przedstawiamy polecane modele, które są ogólnodostępne na rynku motoryzacyjnym. Znajdą się tu opony o różnej klasie jakościowej, od ekonomicznej, aż po premium jak i z różnym przeznaczeniem: zimowe, letnie i całoroczne. Wszystkie przedstawione modele są rozmiaru dziś przez nas opisywanego, czyli 235/50 R20.
Jak czytać oznaczenia opon? Pierwszy parametr widoczny na oznaczeniu to szerokość. Jest to nic innego jak odległość między dwiema zewnętrznymi ścianami opony zamontowanej na feldze. Szerokość podaje się w milimetrach, ze skokiem co 10mm. Zgodnie z naszym oznaczeniem, przedstawiane opony mają szerokość 235 mm.
Kolejna liczba to oznaczenie profilu opony przedstawione w procentach odniesionych do szerokości. Taki sposób przedstawienia przyjęto, aby znormalizować europejskie standardy i ujednolicić sposób oznaczania opon. Opisywany model ma profil 50%, co w stosunku do szerokości przedstawia się jako niecałe 165 milimetrów. Profile opon przedstawiane są co 5% wartości.
Kolejne oznaczenie opisuje sposób wykonania opony. Pierwotne opony były diagonalne (D), co znaczy, że sztywne kordy krzyżowały się tworząc jej konstrukcję. Aktualnie stosuje się opony radialne (R), gdzie konstrukcja kordów jest prostopadła do osi opony (promieniowa), co znacznie wpływa na wytrzymałość opon ale też zmniejsza opory toczenia co przekłada się na możliwości i osiągi auta. W naszym przypadku widzimy literkę R, mamy więc do czynienia z oponami radialnymi.
Po oznaczeniu literowym widzimy cyfrę, która oznacza rozmiar opony wyrażony w calach. Informuje nas to o średnicy samej opony i pomaga dobrać odpowiednie felgi, które powinny mieć taki sam rozmiar jak opona. W naszym przypadku średnica opony równa jest 20” (cali). Skąd takie oznaczenie? Kolejne ułatwienie na rynku motoryzacyjnym i ujednolicenie danych dla wszystkich, a przede wszystkim oszczędność miejsca na oponie.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric AT

Opony GoodYear Eagle F1 Asymmetric AT  to model opony z klasy premium. Wyróżniają się wysokiej jakości mieszanką, bardzo dobrymi osiągami oraz wysokimi poziomami bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Asymetryczny bieżnik dzieli oponę na dwa sektory: zewnętrzny i wewnętrzny. Ten pierwszy odpowiada za przyczepność pojazdu, szczególnie podczas manewrów drogowych i zakrętów. Zewnętrzna część pomaga odprowadzić nadmiar wody z rzeźby bieżnika oraz odpowiada za dynamikę przyspieszania i skrócenie drogi hamowania.
Jak na oponę premium przystało, świetnie wypada w testach jakościowych. Budowa i metody tworzenia GoodYear Eagle F1 Assymetric AT to prawdziwa innowacja na rynku wulkanizacyjnym. Opona świetnie sprawdzi się w samochodach osobowych do jazdy miejskiej, jednak to marnowanie jej potencjału. Najbardziej pasuje do samochodów sportowych, typu SUV i limuzyn, które charakteryzują się dużą mocą i wymagają wysokiej precyzji prowadzenia pojazdu.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric AT 235/50R20 104W XL
Producent – GoodYear
Model – Eagle F1 Asymmetric 5
Przeznaczenie - letnie
Klasa – premium
Szerokość – 235 mm
Profil – 50 %
Średnica – 20”
Indeks nośności – 104 (900 kg)
Indeks przyczepności - C (+7m przy 80 km/h)
Opory toczenia – Klasa A
Indeks prędkości – W (do 270 km/h)
Hałas zewnętrzny – 72 dB
Dodatkowe oznaczenia -  XL – opona wmacniana

Maxxis Premitra All Season AP3

Maxxis Premitra All Season AP3 to model opon wielosezonowych z klasy ekonomicznej. Opony te świetnie sprawdzą się w większych autach, takich jak SUV, crossover, a nawet z napędem 4x4. Powstały z myślą o kierowcach, którzy nie pokonują znacznych odległości i poruszają się głównie po miejskich drogach, jednak zależy im na bezpieczeństwie i dobrej przyczepności nawet w trudnych warunkach.
Opony Maxxis Premitra All Season charakteryzują się rzeźbą bieżnika w kształcie litery „V”, którą spotkać można w najpopularniejszych modelach klasy premium. Dzięki takiemu wzorowi bieżnika świetnie odprowadzają wodę minimalizując ryzyko utraty kontroli na mokrej nawierzchni. Jest to tez gwarancja optymalnej przyczepności na suchej, jak i zaśnieżonej drodze.
Zastosowane rowki i nacięcia pozwoliły skrócić drogę hamowania oraz ograniczyć występowanie drgań, dzięki czemu obniżono opory toczenia i zredukowano hałas. Jak na opony klasy ekonomicznej, bardzo dobrze sprawdzają się w testach, gdzie rywalizują z najlepszymi pozycjami w danym rozmiarze. Model ten nie jest mocno udoskonalony licznymi modyfikacjami i technologiami, mimo to świetnie sprawdza się przez cały sezon i na pewno nie zawiedzie w przypadku nagłego spadku temperatury czy pojawieniu się pierwszego śniegu.
Maxxis Premitra AS AP3 235/50R20 104W SUV XL MFS 3PMSF
Producent - Maxxis
Model – Premitra All Season AP3
Przeznaczenie - wielosezonowe
Klasa – ekonomiczna
Szerokość – 235 mm
Profil – 50 %
Średnica – 20”
Indeks nośności – 104 (900 kg)
Indeks przyczepności - B (+3m przy 80km/h)
Opory toczenia – Klasa C
Indeks prędkości – W (do 270 km/h)
Hałas zewnętrzny – 72 dB
Dodatkowe oznaczenia – XL – opona wzmacniana, MFS – rant ochronny felgi, SUV – przeznaczenie do SUVów, 3PMSF – homologacja zimowa

Bridgestone Turanza ECO

Opony letnie Bridgestone Turanza ECO należą do najwyższej klasy opon, jaką jest premium. Producent, tworząc ten model opony, kierował się zapewnieniem maksymalnego poziomu bezpieczeństwa i jakości. Bridgestone Turanza ECO posiadają asymetryczny bieżnik, który znacznie poprawia przyczepność opon, nawet na mokrych nawierzchniach.
Opony te posiadają bardzo dobre oceny testów jakościowych, zostawiając w tyle wiele opon klasy premium. Zaprojektowane zostały tak, aby spełniały najwyższe standardy bezpieczeństwa. Regularnie zdobywają najwyższe noty i oceny skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni. Duże rowki w barku bieżnika skutecznie odprowadzają nagromadzoną się wodę, a rozmieszczenie wypustek i mniejszych rowków pozbywa się wody już z punktu styku opony z nawierzchnią.
Zastosowano również specjalną osnowę ze stali i sztywnego poliestru, co zwiększyło precyzję i reaktywność opony, zmniejszyło opory toczenia i przede wszystkim zwiększyło odporność i wytrzymałość opony. Stały się one przez to bardzo oszczędne i gwarantują długie przebiegi bez utraty jakości wraz z dopuszczalnym zużywaniem się opon.
Bridgestone Turanza Eco 235/50 R20 100T
Producent - Bridgestone
Model – Turanza ECO
Przeznaczenie - letnie
Klasa – premium
Szerokość – 235 mm
Profil – 50 %
Średnica – 20”
Indeks nośności – 100 (800 kg)
Indeks przyczepności - B (+3m przy 80km/h)
Opory toczenia – Klasa A
Indeks prędkości – T (do 190 km/h)
Hałas zewnętrzny – 72 dB

Zdjęcie: twenty20photos / Envato elements