Data publikacji:

Opony zimowe czy całoroczne?

Opony zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa, przyczepności i ochrony przed poślizgami. Mają także ogromny wpływ na codzienny komfort jazdy i radzenie sobie w najtrudniejszych warunkach. Warto chwilę dłużej zastanowić się nad tym, jakie opony najlepiej kupić. W dzisiejszym artykule rozważymy, co wybrać – opony zimowe czy całoroczne, i przybliżymy temat różnic, które pomiędzy nimi występują. Zapraszamy do lektury!
Opony zimowe czy całoroczne

Opony zimowe a całoroczne

Opony zimowe a całoroczne – czym się różnią? Opony zimowe przeznaczone są do jazdy w określonych warunkach. Zakładamy je, kiedy temperatura na zewnątrz spada poniżej 7 stopni Celsjusza, ponieważ wówczas opony letnie tracą swoje właściwości. Opony zimowe doskonale radzą sobie z wodą, śniegiem czy błotem i ograniczają ryzyko wypadku w sytuacji, w której droga jest oblodzona. Opony zimowe produkowane są z mieszanek gumy miękkiej, która pozostaje odpowiednio twarda w najniższych temperaturach. Wyposażone są w bieżnik, który doskonale wchodzi w śnieg i zapobiega zjawisku aquaplanningu.
Żeby zdecydować, czy wybrać opony zimowe czy wielosezonowe, trzeba poznać również najważniejsze cechy opon całorocznych, których zadaniem jest zapewnienie dosyć komfortowej jazdy w lecie i w miarę możliwości bezpiecznych warunków w zimie. Ich bieżnik jest dostosowany do warunków zimowych, a mieszanka gumy jest dużo bardziej miękka niż ta, którą spotkamy w oponach typowo letnich. Mają mniej lameli niż opony zimowe oraz rowki odprowadzające wodę.

Opony zimowe czy całoroczne – jak wybrać?

Opony zimowe to wręcz obowiązek dla wszystkich osób, które mieszkają poza miastem. Jeśli podczas jazdy samochodem możliwy jest kontakt ze śniegiem lub lodem, zdecydowanie warto wymieniać opony na zimowe. Ogumienie całoroczne to dobry wybór dla wszystkich osób, które mieszkają w centrach dużych miast, gdzie zazwyczaj drogi są bez przerwy odśnieżane. Opony wielosezonowe to także odpowiednia opcja dla osób, które jeżdżą bardzo mało i ostrożnie. Wielbiciele szybszej jazdy powinni wymieniać opony na zimowe.

Opony zimowe czy wielosezonowe – wady i zalety rozwiązań

Podejmując decyzję dotyczącą tego, czy wybrać opony zimowe czy wielosezonowe, należy przeanalizować nie tylko swój styl jazdy, potrzeby, roczny przebieg i miejsca, w jakich się przemieszczamy. Jak każde rozwiązanie zarówno opony zimowe, jak i całoroczne mają swoje wady i zalety. To, na które z nich będzie lepiej się zdecydować, zależy wyłącznie od indywidualnych preferencji.

Wady i zalety opon zimowych

Dużą zaletą opon zimowych jest to, że mieszanka, z której wykonana jest opona, nie traci swojej elastyczności nawet w najniższych temperaturach. Budowa bieżnika opony umożliwia kontrolę nad samochodem w warunkach zimowych, zapewnia odpowiednią przyczepność i bezpieczeństwo. Lamelki odprowadzają błoto spod opony, a ogumienie zapobiega wpadaniu w poślizgi na lodzie na tyle, na ile to tylko możliwe. Najlepsze modele z rankingu opon zimowych to doskonały wybór na ośnieżone drogi.
Droga hamowania w warunkach zimowych jest nawet o połowę krótsza niż w przypadku innych opon. Wadami opon zimowych jest konieczność pamiętania o regularnej wymianie oraz cena zestawu startowego. Trzeba jednak zwrócić uwagę również na to, że wymieniane opony zimowe oraz letnie, dużo dłużej posłużą niż te całoroczne. Niektórzy skarżą się także na nieco wyższy poziom hałasu generowany przez opony zimowe.

Wady i zalety opon całorocznych

Największą zaletą opon całorocznych jest brak konieczności regularnego odwiedzania wulkanizatora i ponoszenia kosztów związanych z wymianą opon. Ogumienie wielosezonowe jest uniwersalne i sprawdza się w każdych warunkach, które nie są skrajne. Wszystkie wartości są uśrednione w taki sposób, by radzić sobie zarówno w zimie, jak i w lecie.
Ta kwestia sprawia, że zimą modele wielosezonowe będą lepsze niż opony letnie, natomiast latem – lepsze niż zimowe. Nie są jednak idealnie dostosowane do warunków, które panują w danym momencie na drogach. Opony całoroczne zużywają się dużo szybciej niż ich wymienne odpowiedniki, co sprawia, że trzeba je wymieniać nawet kilka razy częściej. Nie ma jednak problemów z ich przechowywaniem, ponieważ stale z nich korzystamy. Na składowanie opon zimowych i letnich trzeba mieć miejsce, najlepiej w garażu.
Najlepsze opony całoroczne są kompromisem na każdym polu. Zakup zestawu startowego będzie tańszy, niż zakup dwóch kompletów opon, jednak w dłuższej perspektywie czasu ogumienie całoroczne niekoniecznie się opłaca, szczególnie dla tych osób, które jeżdżą więcej niż około 15 tys. kilometrów rocznie.

Jak dbać o opony wielosezonowe i zimowe?

Opony wielosezonowe należy kontrolować dwa razy do roku. Jeśli opony nie mają rekomendacji producenta odnośnie ich zakładania, należy przynajmniej raz na dwa lata zamienić przednie opony z tylnymi lub przełożyć je po skosie. Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, ale nad wymianą opon należy się zastanowić już przy 2–3 mm.
Opony zimowe wymagają przede wszystkim regularnego wymieniania z letnimi. Za dobową temperaturę graniczną uznaje się 7 stopni Celsjusza. Powyżej tej temperatury zmieniamy opony na letnie, natomiast poniżej na zimowe. Również w tym przypadku należy sprawdzać zużycie i głębokość bieżnika, jednak ze względu na to, że opony stosujemy wymiennie, można robić to dwa razy rzadziej niż w przypadku ogumienia wielosezonowego. Istotne jest również prawidłowe przechowywanie opon – nie można dopuszczać do ich zniekształcenia. Najlepiej przechowywać je na felgach, w miejscach, na które nie oddziałuje promieniowanie UV. Niezależnie od rodzaju wybranych opon można zainwestować w środki do ich pielęgnacji.
Zdjęcie: Envato
Karolina Grad
Karolina Grad

Książki, muzyka i nowinki technologiczne – to jest to, co daje mi energię bardziej niż poranna kawa! Oprócz tego lubię rysować i tworzyć, a jeśli wystarczy mi dnia, wychodzę na spacer i zabieram ze sobą aparat!