Data publikacji:

Otwór centralny felgi. Co to jest i jak go zmierzyć?

Odpowiedni dobór felg do naszego samochodu to niezwykle istotna sprawa, która wpływa przede wszystkim na bezpieczeństwo jazdy. Podczas ich wybierania należy zwrócić uwagę na szereg parametrów, dzięki którym uda się wybrać odpowiednie do naszego pojazdu. Często zdarza się jednak, że zakupione felgi nie pasują do samochodu. Czemu tak jest i jak sobie z tym poradzić?

Otwór centralny felgi – co to

Zacznijmy od samej felgi. Może być ona stalowa, aluminiowa lub wykonana ze stopów. Składa się ona z kołnierza i tarczy. To właśnie na felgę nakładana jest opona, a całość montowana do piasty koła. Tylko prawidłowe połączenie tych elementów umożliwi kołom obracanie się i poruszanie pojazdu.
Niewłaściwe dopasowanie skutkować może problemem z założeniem felgi lub odkręceniem się koła w czasie jazdy. Dlaczego tak się dzieje? Felgi posiadają szereg parametrów, które muszą być perfekcyjnie dopasowane do naszego samochodu. Są to przede wszystkim szerokość, średnica, rozstaw śrub montażowych i najważniejsze, otwór centralny. Jest to otwór w samym środku felgi, który pozwala na jej dopasowanie i montaż do piasty koła.
Złe dopasowanie otworu centralnego często spowodowane jest nieuwagą kupującego. Korzystna cena często zamydla oczy. Znalezienie okazji wśród felg nie jest trudne, ale łatwo skomplikować tym sprawę. Często największe okazje to też największe oszustwa. Łatwo trafić na podróbki oryginalnych egzemplarzy, gdzie w komplecie felgi różnią się od siebie wymiarami otworów centralnych lub montażowych.
Często też nieuważne sprawdzanie i zmierzenie potrzebnych parametrów wprowadzić nas może w złą drogę. Bardzo ważne jest dokładne zmierzenie otworu centralnego felgi, aby mieć pewność, że będzie ona odpowiednia do naszego samochodu. Dla pewności można skorzystać z internetowego kalkulatora felg. Jak zmierzyć otwór centralny?

Otwór centralny felgi  - jak zmierzyć

Najprostszym sposobem upewnienia się, czy dana felga pasuje do naszego pojazdu jest zmierzenie jej otworu centralnego i zmierzenie średnicy otworu w piaście koła. Najlepiej zrobić to przy pomocy dokładnego narzędzia pomiarowego, jak na przykład suwmiarka. Na felgach często zaznaczone są punkty pomiarowe, które ułatwiają dokładny pomiar średnicy otworu montażowego.
Bardzo ważne jest, aby uzyskany parametr był równy w przypadku i otworu na feldze i tego na piaście koła. Co w przypadku, kiedy nasze otwory się różnią? Przypadki mogą być dwa. Średnica otworu centralnego felgi jest większa od średnicy otworu montażowego piasty lub odwrotnie, otwór centralny felgi jest mniejszy. Jak sobie z tym poradzić? Za mały otwór centralny felgi to bardzo często sytuacja bez wyjścia, która zmusza nas do zwrotu zakupionych i ponownego zakupu nowych felg.
Jest jedno wyście dla posiadaczy felg aluminiowych, które jednak wiąże się z bardzo dużym ryzykiem. Felgi aluminiowe można przetoczyć, aby powiększyć ich otwór centralny. Jednak nawet niewielkie poszerzenie to zmiana pierwotnego kształtu felgi, co może spowodować pojawienie się niewielkich luzów, które z biegiem czasu spowodują bicie opony, a przede wszystkim odkładać się będą na jakości i żywotności układu zawieszenia. Surowo zabrania się rozwiercania czy przetaczania felg stalowych. Zebranie pierwotnej warstwy spowoduje gwałtowne przyspieszenie procesu korozji felgi, co spowoduje bardzo szybkie jej zużycie czy znacznie utrudni jej przyszły demontaż.
Co w przypadku, kiedy otwór centralny naszej felgi jest większy od montażowego w piaście? Tu sprawa jest nieco łatwiejsza. Wystarczy zaopatrzyć się w pierścienie centrujące, które wypełnią ewentualną lukę i pozwolą prawidłowo zamontować felgę na piaście koła. Pierścienie centrujące najczęściej spotkać można w dwóch formach: plastikowe i aluminiowe. Te pierwsze są znacznie tańsze i powszechnie stosowane, aluminiowe natomiast są znacznie bardzie trwałe i zapewniają wizualną jednolitość.
Prawidłowe dobranie pierścieni centrujących jest sprawą bardzo ważną. Warto w takiej sytuacji poradzić się specjalisty, aby felgi idealnie pasowały do naszego samochodu.
Zdjęcie: samuelperales / Envato Elements