Data publikacji:

Powłoka ceramiczna – wady i zalety. Czy warto zdecydować się na powłokę ceramiczną?

Na skutek zmian w regulacjach prawnych dotyczących lakierów samochodowych z ich składu zostały wyeliminowane jakiś czas temu dodatki w postaci ołowiu lub toluenu. Choć zmiana ma pozytywny wpływ na środowisko naturalne, równocześnie nowe lakiery odznaczają się jednak mniejszą trwałością i twardością. Z tego też powodu rosnącym zainteresowaniem wśród kierowców cieszą się powłoki ceramiczne, stanowiące dodatkowe zabezpieczenie dla karoserii samochodowych. Co warto o nich wiedzieć i czy opłaca się w nie inwestować? 
powłoka ceramiczna wady i zalety

Czym jest powłoka ceramiczna?

Powłoka ceramiczna (często nazywana też kwarcową) jest specjalnym preparatem nakładanym bezpośrednio na lakier samochodowy. Jego głównymi składnikami są tlenki krzemu i tytanu, do których dołączane są różne dodatki. Środek łączy się z lakierem, tworząc mikrowarstwę o grubości zaledwie kilku mikronów, która mimo tego odznacza się wysoką twardością. Dzięki temu może chronić lakier przed uszkodzeniami mechanicznymi i innymi czynnikami pogarszającymi jego wygląd lub trwałość. Karoseria pokryta powłoką ceramiczną zyskuje też dodatkowych połysk i gładkość. 
Przeciętna żywotność powłoki ceramicznej wynosi od roku do około pięciu lat i po tym czasie trzeba zazwyczaj położyć ją na nowo. Kierowcy muszą dokonywać jej regularnych przeglądów, aby określić stan, w jakim się znajduje. Zazwyczaj zaleca się to po przejechaniu około 10 tysięcy kilometrów albo po upłynięciu pół roku od ostatniej kontroli.

Powłoka ceramiczna – zalety rozwiązania

Ochrona przed zarysowaniami

Powłoka ceramiczna zwiększa wytrzymałość lakieru, zmniejszając ryzyko powstawania mikrorysek i niewielkich zadrapań, tym samym wydłuża żywotność lakieru i efekt „nowości”, poprawiając wygląd auta.

Właściwości hydrofobowe

Lakiery z powłoką ceramiczną wykazują właściwości hydrofobowe. Oznacza to, że nie przylega do nich woda, przez co znacznie łatwiej je wyczyścić, usunąć śnieg, a nawet odchody ptaków czy plamy z oleju.

Ochrona antykorozyjna

Powłoki ceramiczne stanowią dodatkowe zabezpieczenie przed korozją karoserii, dzięki wspomnianej już hydrofobowości, do lakieru nie przywiera zmoczony śnieg z solą, a także inne osłabiające go substancje chemiczne. 

Zabezpieczenie przed promieniowaniem UV i poprawa wyglądu 

Preparaty ceramiczne nadają autu dodatkowy połysk. Wielu kierowców zauważa też, że wydobywają głębię koloru lakieru, zwiększając intensywność jego barwy. Powłoka zabezpiecza też przed działaniem promieniowania UV, które po dłuższym czasie prowadzi do widocznego blaknięcia karoserii.

Powłoka ceramiczna – wady rozwiązania 

Powłoki kładziemy jedynie na lakierze w bardzo dobrym stanie

Preparaty ceramiczne zaleca się stosować wyłącznie na powłokach lakierniczych znajdujących się w bardzo dobrym stanie (dlatego też zaleca się ich wykonanie niedługo po kupnie nowego auta albo w czasie wizyty u lakiernika). Jeżeli występują na nich niedoskonałości, większe rysy lub przebarwienia, w pierwszej kolejności należy je wyeliminować. Tego rodzaju zabiegi dodatkowo zwiększą koszty aplikacji środka.

Powłoka nie chroni lakieru przed większymi uszkodzeniami

Powłoka ceramiczna nie ochroni przed poważniejszymi uszkodzeniami lakieru, powstałymi na skutek uderzeń lub mocnych zarysowań. Nie jest więc ona magiczną tarczą, która pozwoli uchronić przed wizytą u lakiernika po drobnym wypadku. 

Aplikacja powłoki ceramicznej nie należy do tanich

Dobre powłoki ceramiczne na należą do tanich, dodatkowo dla uzyskania jak najlepszych efektów zaleca się, aby ich nakładaniem zajmowali się specjaliści, co dodatkowo zwiększa cenę, jaką musimy zapłacić. Auto musi być bowiem dokładnie wymyte i oczyszczone, ponieważ każdy błąd może sprawić, że powłoka nie będzie odpowiednio przylegać do lakieru. 

O powłokę ceramiczną trzeba regularnie dbać

Konserwacja auta z powłoką ceramiczną wymaga regularnego czyszczenia karoserii lub wizyt w myjni.

Powłoki ceramiczne – czym się różnią?

Wielu producentów oferuje powłoki ceramiczne. Ponieważ nie używają oni tej samej formuły, oferowane przez nich preparaty różnią się swoimi właściwościami, np. stopniem hydrofobowości. Najważniejszą z nich jest twardość, z reguły im jest ona wyższa, tym wykazuje większą odpornością na zarysowania. Parametr ten określa się za pomocą rosnącej dziesięciostopniowej skali (od 0H do 9H) – takiej samej, jaką stosuje się w przypadku zwykłych lakierów samochodowych.
Jaka jest zależność między twardością lakieru a powłoki ceramicznej? Jeżeli wysokiej klasy preparat 9H jest położony na miękkiej powłoce lakierniczej (np. 5H), nie oznacza to, że przyjmuje ona twardość preparatu. Według specjalistów parametr ten zwiększa się maksymalnie o około dwa stopnie.

Jak konserwujemy powłokę ceramiczną?

Jak już zaznaczyliśmy, o auta z powłokami ceramicznymi trzeba odpowiednio dbać. Podstawowa pielęgnacja polega na regularnym myciu karoserii za pomocą wody. Specjaliści radzą, aby robić to zazwyczaj raz w tygodniu, co zapobiegnie odkładaniu się brudu i kurzu. Jeżeli jednak chcemy osiągnąć maksymalną ochronę, sięgamy po kosmetyki samochodowe, koniecznie o neutralnym odczynie pH, które nie uszkodzą warstwy ceramicznej. Do rozprowadzania środków najlepiej jest używać ściereczek z mikrofibry lub miękkich gąbek.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski