Data modyfikacji:

Jakie objawy daje sworzeń wahacza? Jak go wymienić?

Prawidłowe prowadzenie pojazdu zależy od wielu czynników. W samochodzie znajdują się różne układy i elementy, które muszą ze sobą współpracować, aby zapewnić jak najlepsze właściwości jazdy. Jednym z takich zespołów jest układ zawieszenia. Odpowiada on za prawidłowość działania kół pojazdu oraz przenosi drgania i obciążenia wywołane przez poruszanie się auta, co przyczynia się do bezpieczeństwa i komfortu. Jednym z elementów tego układu, który gra w nim bardzo ważną rolę, jest sworzeń wahacza. Nawet jego niewielkie uszkodzenia mogą nieść ze sobą bardzo groźne skutki. Ignorowanie sygnałów informujących o możliwym uszkodzeniu sworznia wahacza może nie tylko powodować realne zagrożenie na drodze, ale prowadzić również do bardzo kosztownych napraw. Jakie objawy daje uszkodzony sworzeń wahacza i jak sobie poradzić z tym problemem?
Przeczytaj również: Hybryda plug in - wady i zalety
sworzeń wahacza

Czym jest sworzeń wahacza?

Sworzeń wahacza jest niezwykle istotnym elementem zawieszenia pojazdu. Jego zadaniem jest łączenie kół ze zwrotnicą i umożliwianie bezpiecznego prowadzenia samochodu. Krótko mówiąc, odpowiada za przenoszenie ruchów kierownicą na ruchy kół. Ma postać kulowego przegubu i może wyglądać różnie w zależności od konkretnego modelu auta. Jednak w każdym przypadku jest to element o prostej konstrukcji, który w toku eksploatacji samochodu ulega zużyciu.
W konsekwencji nierzadko dochodzi do awarii. Niewłaściwe korzystanie z pojazdu, częste poruszanie się po nierównych nawierzchniach i przeciążenia sprawiają, że może pojawić się luz na sworzniu wahacza. Objawy to przede wszystkim dziwne dźwięki i nieprawidłowa praca kierownicy.
Dla optymalnej i długiej pracy sworznia konieczne jest jego odpowiednie smarowanie, a także prawidłowe użytkowanie samochodu i utrzymywanie jego całokształtu w dobrym stanie. Zużycie lub uszkodzenie tego elementu może prowadzić do pogorszenia komfortu jazdy, nieprawidłowego zużywania się opon i różnego rodzaju problemów z zawieszeniem. Regularne przeglądy i konserwacja są kluczowe dla bezpiecznej i komfortowej jazdy.

Objawy uszkodzenia sworznia wahacza

Najczęściej pojawiającym się pytaniem jest: czy można jeździć samochodem z uszkodzonym sworzniem wahacza? Wielu kierowców, pomimo uszkodzenia tego elementu, próbuje zużyć go do końca, aby jak najbardziej wydłużyć czas i odłożyć koszty naprawy. Jest to bardzo błędne podejście, bowiem sworzeń wahacza jest jednym z najważniejszych elementów układu zawieszenia. Wpływa on na prawidłowość jazdy, utrzymuje prawidłową pozycję podczas skrętu przedniej osi.
Najgroźniejszym scenariuszem jest wyrwanie się sworznia wahacza ze zwrotnicy, co powoduje natychmiastową utratę kontroli nad pojazdem. Uszkodzenia sworznia wahacza to kumulacja problemów. Nawet jeżeli nie wyrwie się on ze zwrotnicy, będzie powodować szybsze zużywanie się i poważne awarie pozostałych elementów. Ważne jest, aby znać objawy, które sygnalizują uszkodzenia tego elementu. O ile kierowca, który użytkuje auto na co dzień, jest świadomy zagrożenia, o tyle osoba, która nie ma pojęcia o potencjalnych uszkodzeniach jest narażona na dużo większe niebezpieczeństwo.
Nadmierna prędkość czy gwałtowny manewr kierownicą może doprowadzić do wspomnianego wcześniej wyrwania, co w konsekwencji może doprowadzić do wypadku. Uszkodzenia wahaczy kojarzone są głównie z przednią osią pojazdu, jednak w samochodach spotkamy trzy rodzaje wahaczy. Są to kolejno poprzeczny, który znajduje się wzdłuż osi równoległej pojazdu, wahacz wzdłużny oraz skośny, który umieszczony jest z tyłu pojazdu.
Sworznie wahaczy są elementami bardzo narażonymi na zużycie, w związku z czym jego uszkodzenia nie należą do rzadkości. Objawami, które powinny zapalić lampkę ostrzegawczą w naszej głowie, są:
  • wyraźne luzy na sworzniu wahacza, które doskonale widać przy poruszaniu kołem;
  • głośne stukanie i szumy dobiegające z okolic koła, szczególnie podczas wykonywania skrętów kierownicą;
  • znacznie utrudniona lub pogorszona jakość prowadzenia samochodu, najczęściej objawia się to opóźnieniem w reakcji układu kierowania, oporami przy skręcaniu kół lub całkowitą utratą panowania i brak reakcji danego koła.
  • Każdy z powyższych objawów powinien być sygnałem ostrzegawczym, że z naszym wahaczem dzieje się coś złego. Lekceważenie objawów zużycia to prosta droga, która prowadzi do kosztownych napraw czy nawet wypadku.
    Uszkodzony sworzeń wahacza zawsze wyrwie się ze zwrotnicy w trakcie jazdy, podczas wykonywania skrętów osi lub przy dynamicznej jeździe, co naraża nas na niebezpieczeństwo. Jeżeli do wyrwania się sworznia wahacza dojdzie podczas jazdy z niewielką prędkością, można mówić o sporym szczęściu. Koło zacznie poruszać się w dowolnym dla siebie kierunku, nie reagując na ruchy kierownicy.
    W sytuacji kiedy posiadamy układ złożony z dwóch wahaczy, narazi nas to na dość kosztowne naprawy, ale uda się unieruchomić pojazd. W przypadku układu z jednym wahaczem koło zwyczajnie złoży się do pozycji równoległej do nawierzchni. W efekcie wymiana elementów zawieszenia czy karoserii będzie bardziej kosztowna ze względu na większe uszkodzenia.
    Mimo wszystko przy niewielkich prędkościach jest duża szansa, że nie doprowadzimy do poważnego wypadku. Sytuacja bardzo komplikuje się, gdy do zerwanie sworznia wahacza dojdzie przy prędkości ponad 60 km/h, co już jest poważnym zagrożeniem w ruchu drogowym spowodowanym utratą kontroli nad pojazdem. Najgorszy scenariusz rozgrywa się na drogach szybkiego ruchu czy autostradach, gdzie odseparowanie sworznia wahacza od zwrotnicy prawie zawsze powoduje bardzo poważne wypadki, często z udziałem kilku pojazdów. Właśnie z tych względów niezmiernie ważne jest reagowanie na niepokojące sygnały pochodzące z koła samochodu.

    Jak wymienić sworzeń wahacza?

    Wymianę sworznia wahacza najlepiej zlecić specjalistom. Jednak kiedy ktoś lubi majsterkować i naprawy eksploatacyjne wykonuje samodzielnie, podpowiadamy, jak wymienić ten element w przydomowym garażu. Zanim przystąpimy do wymiany tego elementu, przygotujmy konkretne narzędzia, które powinny być na podstawowym wyposażeniu każdego domowego warsztatu. Do wymiany sworznia wahacza potrzebne będą takie akcesoria jak:
  • podnośnik (ewentualnie dostęp z kanału);
  • klucz płaski;
  • klucz do odkręcenia kół;
  • dwa płasko-oczkowe klucze;
  • wybijak do sworzni (może być młotek);
  • druciana szczotka;
  • preparat WD-40 (w przypadku zapieczonych śrub mocujących);
  • szlifierka kątowa (przy pierwszej wymianie sworznia).
  • Posiadając wszystkie niezbędne narzędzia, można przejść do wymiany sworznia wahacza w swoim samochodzie.
  • Pierwszym krokiem jest podniesienie samochodu na podnośniku po stronie wymiany. Alternatywą tego rozwiązania jest najazd na kanał samochodowy.
  • Drugim krokiem jest poluzowanie śrub montażowych i odkręcenie koła.
  • Punkt trzeci to ścięcie metalowych nitów. Za ich pomocą fabrycznie montuje się sworznie wahacza. Do tego przyda się szlifierka kątowa, przy pomocy której zetniemy wspomniane nity. Przed tym zabiegiem warto usunąć grzybki u dołu nitów, aby można było je wybić. Jeżeli jest to kolejna wymiana wahacza, zamiast nitów znajdą się tam śruby, które odkręcamy kluczami płasko-oczkowymi.
  • Po ścięciu nitów należy odkręcić nakrętki sworznia przy pomocy klucza płaskiego.
  • Kolejnym punktem jest wysunięcie sworznia.
  • Po wysunięciu należy wybić sworzeń wahacza ze zwrotnicy przy pomocy wybijaka lub młotka.
  • Przed montażem nowego sworznia należy wyczyścić powierzchnie okolicznych elementów przy pomocy szczotki drucianej.
  • Montaż nowego sworznia polega na wykonywaniu powyższych czynności w odwrotnej kolejności, czyli nabicie sworznia na zwrotnice, nakręcenie nakrętki sworznia, dokręcenia śrub montażowych, założenie koła i dokręcenie go do piasty.
  • Po prawidłowym wykonaniu powyższych czynności można założyć, że wymiana sworznia przebiegła pomyślnie. Mimo wszystko zalecamy korzystanie z autoryzowanych serwisów i warsztatów naprawczych.
    Zdjęcie: Envato Elements