Kilka dni temu niemiecki automobilklub ADAC opublikował wyniki testu opon letnich 2019 w rozmiarach 185/65 R15 (auta osobowe) oraz 215/65 R16 (auta dostawcze). Zobaczmy jakie wnioski możemy wyciągnąć na podstawie otrzymanego zestawienia dla pierwszego ze wspomnianych rozmiarów.
Zobacz wspomniany test opon letniech ADAC 2019 w rozmiarze 215/65 R16, który dosłownie kilka chwil temu również opublikowałem na łamach bloga.
Testując opony letnie w rozmiarze 185/65 R15 ADAC zweryfikował kilka parametrów ogumienia tj. prowadzenie oraz droga hamowania na mokrej nawierzchni (najważniejszy czynnik) czy zachowanie opony na suchym asfalcie (drugi najważniejszy parametr).
Co ciekawsze w teście uwzględniono moim zdaniem oponę całoroczną do której zaliczyłbym Michelina CrossClimate+ (opona letnia z homologacją zimową). W rankingu ADAC 2019 model ten uplasował się na najniższym stopniu podium.
Miejsce | Model opony | Cena |
---|---|---|
1 | Bridgestone Turanza T005 | 230 zł |
2 | Vredestein Sportrac 5 | 235 zł |
3 | Michelin Crossclimate+ | 270 zł |
4 | Goodyear EfficientGrip Performance | 240 zł |
5 | Firestone Roadhawk | 175 zł |
6 | Kumho Ecowing ES01 | 215 zł |
7 | Maxxis Mecotra 3 | 180 zł |
8 | Toyo Proxes CF2 | 225 zł |
9 | Continental ContiPremiumContact 5 | 235 zł |
10 | Falken Ziex ZE310 Ecorun | 195 zł |
11 | Semperit Comfort-Life 2 | 175 zł |
12 | Giti GitiSynergy E1 | - |
13 | Petlas Imperium PT515 | 180 zł |
14 | Hankook Kinergy Eco 2 | 185 zł |
15 | Pirelli Cinturato P1 Verde | 200 zł |
16 | Linglong Green-Max HP010 | 190 zł |
Ogólną ocenę dobrą w teście ADAC 2019 dla opon letnich z rozmiarze 185/65 R15 otrzymały tylko dwie opony: Bridgestone Turanza T005 oraz należący do segmentu medium Vredestein Sportrac 5. Reszta stawki została sklasyfikowana do grupy modeli zadowalających. Przypomnę, iż w teście ADAC przydzielane są punkty od 1.5 (najlepsza) do 5.5 (najgorsza).
Na mokrej nawierzchni w 2019 roku najlepiej poradziły sobie opony letnie Bridgestone Turanza T005 (ocena: 1.9), Vredestein Sportrac 5 (2.2) oraz Michelin CrossClimate+ wraz z Continentalem ContiPremiumContact 5 (obie 2.4). Wspomniane modele uzyskały w "mokrym teście" ocenę dobrą. Najgorzej spośród opon letnich 185/65 R15 na wodzie radziły sobie opony z końca stawki czyli Pirelli Cinturato Verde oraz Hankook Kinergy Eco 2 K435, co nie ukrywam jest dla mnie sporym zaskoczeniem. Lepszy od wspomnianej dwójki okazał się nawet LingLong Green Max HP010.
Najlepszymi oponami letnimi 2019 w rozmiarze 185/65 R15 (wg ADAC) na suchym asfalcie okazały się Bridgestone Turanza T005 oraz Firestone Roadhawk (obie uzyskały notę: 1.5 czyli bardzo dobrą). Kolejne miejsca zajęły Falken Ziex ZE310 Ecorun (1.8) oraz ex equo Maxxis Mecotra 3 (link do sklepu oponeo) wraz z oponą Goodyear Efficientgrip Performance (1.9).
Mimo niższych ocen w badaniu, ocenę dobrą w tym zestawieniu ADAC uzyskały również Toyo Proxes CF2 oraz Continental ContiPremiumContact 5 (obie 2.2), Vredestein Sportrac 5 oraz Pirelli Cinturato Verde (obie 2.3) a także Hankook Kinergy Eco 2 K435(2.4). Pozostałe opony 185/65 R15 zakończyły test na suchej nawierzchni z oceną zadowalającą.
Ze względu na fakt, iż na etykiecie unijnej nie znajdziemy informacji na temat zachowania opon na suchej drodze, dodam, iż najgorzej w zestawieniu wypadły: Petlas Imperium PT515, LingLong Green Max HP010 (obie 3.0), Giti Synergy E1 (2.8) a także z bardziej znanym modeli: Semperit Comfort-Life 2 oraz Kumho Ecowing ES01 KH27.
Tutaj zdziwienie a może i nie, ale najlepszy pod względem emitowanego hałasu okazał się model Giti Synergy E1 (ocena 2.1). Na kolejnych miejscach znalazły się Toyo Proxes CF2 (2.3), Maxxis Mecotra 3 oraz Hankook Kinergy Eco 2 K435 (obie 2.4), Continental ContiPremiumContact 5, Pirelli Cinturato Verde, LingLong Green Max HP010 oraz Vredestein Sportrac 5 (wszystkie 2.5).
Najgłośniejsze okazały się Bridgestone Turanza T005, Firestone Roadhowk oraz Goodyear Efficientgrip Performance (2.9). Wszystkie letnie bieżniki, które uzyskały w teście hałasu notę mniejszą niż 2.6 zostały ocenione przez ADAC jako opony dobre, pozostałe modele sklasyfikowano jako zadowalające.
Pod względem zużycia bieżnika w czasie, najlepiej przez ADAC ocenione zostały Vredestein Sportrac 5, Michelin CrossClimate+ oraz Falken Ziex ZE310 Ecorun. Cała trójka w rozmiarze 185/65 R15 uzyskała bardzo dobrą ocenę (1.5). Poza Continentalem ContiPremiumContact 5 (3.0) i Linglongiem Green Max HP010 (3.5), które skończyły test zadowalająco, pozostałe modele opon letnich ocenione zostały jako dobre.
Jeżeli chodzi o spalanie paliwa (oszczędność, ekologiczność) ADAC w 2019 wyróżniło generalnie tylko jedną oponę - Maxxisa Mecotra 3 (1.4), który to otrzymał ocenę bardzo dobrą. Wszystkie pozostałe opony określono jako dobre. Myślę, że paliwożerność nie jest na tyle kluczowym parametrem opony, by rozpisywać się tutaj bardziej na ten temat.
Poza tym na etykiecie unijnej każdej opony znajdziemy coś takiego jak "opór toczenia" przekładający się bezpośrednio na spalanie auta. Jako ciekawostkę dodam, iż różnica między oceną A (najlepszą) a G (najgorszą) na etykiecie unijnej to oszczędność rzędu 0,6 litra na 100 kilometrów.
Największe zaskoczenie? Dobre wyniki Maxxisa oraz słabe miejsce Pirelli oraz Hankooka. Kogo zabrakło mi w teście opon letnich 185/65 R15 w 2019 roku? Na pewno modeli Dayton Touring 2, Nexen N'Blue HD, Uniroyal Rainsport 3 lub RainExpert 3, Nokiana iLine, Yokohamy BluEarth-Es ES32, Fuldy Ecocontrol lub Ecocontrol HP.
Jeżeli macie jakieś pytanie dotyczące opon letnich, organizacji ADAC, opon w rozmiarze 185/65 R15 czy ogólnie testów opon - napiszcie w komentarzu.