Przetestowałem 88 modeli opon letnich w rozmiarze 235/50 R18. Zobacz ranking 20 najlepszych (moim zdaniem) propozycji na nadchodzący sezon. Zapraszam na test opon letnich 235 50 R18.
Testy (ADAC, Auto Bild czy Auto Motor und Sport) to najlepsze źródło wiedzy o oponach. Dzięki nim jesteśmy w stanie dowiedzieć się więcej na temat osiągów poszczególnych modeli i poznać te najbardziej warte zakupu. Odszukanie idealnego ogumienia w morzu nowoczesnych modeli oferowanych przez dziesiątki marek oponiarskich wymaga ogromnej ilości czasu i porównywania wielu modeli. Dlatego też przygotowałem poniższy ranking opon letnich 235/50 R18.
Ranking powstał po analizie opinii kierowców zamieszczonych w Internecie, wyników testów z poprzednich lat (przy uwzględnieniu faktu, że część modeli ma już swoich następców lub nie jest produkowana), klas na etykietach, średniej rynkowej ceny danego modelu, jego popularności i najważniejszych osiągów typu: długość drogi hamowania, komfort, generowany hałas, przyczepność na mokrej nawierzchni, niskie spalanie paliwa, odporność na aquaplaning itd. Przed prezentacją modeli w zestawieniu przypomnijmy sobie jeszcze jak w ogóle należy interpretować oznaczenie rozmiaru opony.
Przed ogłoszeniem wyników, warto jednak przypomnieć sobie, co dokładnie oznaczają liczby składające się na symbol opon w rozmiarze 235/50 R18. Jak nietrudno się domyślić ostatnie dwie cyfry (18) to po prostu określenie średnicy felgi, na którą pasuje dana opona. Rozmiar zapisany jest w calach, co warto pamiętać. Litera R to określenie dedykowane oponom radialnym. Ogumienie o konstrukcji radialnej (lub inaczej: promieniowej) posiada szkielet wykonany z osnowy układanej promieniowo do osi czoła opony. Dwie pierwsze liczby to informacja o szerokości i wysokości opony. Z pierwszą (235), nie ma większego problemu, gdyż to po prostu odległość pomiędzy bocznymi ściankami opony, wyrażona w milimetrach. Nieco trudniej jest przy określaniu wysokości, gdyż druga liczba (tutaj 50) to nie rozmiar wyrażony w konkretnych jednostkach miary, ale procentowy stosunek wysokości do szerokości. W tym wypadku oznacza to, że wysokość ścianki to 50% szerokości opony. Jak nietrudno obliczyć, jest to 117.5 milimetra.
W celu przygotowania poniższego rankingu, 10 parametrów opony ocenianych było w skali od 1 (bardzo słaby) do 10 (bardzo dobry). W związku z tym, że wyniki w prestiżowych testach opon, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy opinie kierowców, uważam za bardziej kluczowe dla zakupu i bezpieczeństwa parametry niż przykładowo spalanie paliwa, popularność modelu czy klasę opon - każdy z parametrów otrzymał odpowiednią wagę (ważność) od 5 do 30%. Maksymalna ocena końcowa, jaką mogła otrzymać opona wynosi 10 punktów.
1 miejsce # Łączna nota: 9.24/10
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5
Zwycięzcą rankingu opon letnich w rozmiarze 235/50 R18 została marka Goodyear ze swoim modelem Eagle F1 Asymmetric 5 uzyskując w rankingu końcowym 9.24 punktów na 10 możliwych. Ocenione parametry to m.in. wysokie miejsce ogumienia firmy Goodyear w testach opon letnich które zaowocowało 9.70 punktami, przynależność do klasy premium dała oponie Goodyear 10 punktów, średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 503 zł za sztukę (9.25 pkt) czy opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota C (8.58 punktów).
2 miejsce # Łączna nota: 9.16/10
Uniroyal RainSport 5
Drugie miejsce w teście zajęły opony Uniroyal RainSport 5 zdobywając w sumie 9.16 punktów. Pod uwagę brane były m.in. długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni - ocena A (10 pkt), opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota C (8.58 punktów), przynależność do klasy średniej dała oponie Uniroyal 8.75 punktów czy średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 403 zł za sztukę (9.50 pkt).
3 miejsce # Łączna nota: 9.08/10
Nokian Powerproof
Najniższe miejsce na podium przypadło modelowi Powerproof firmy Nokian który z kolei otrzymał 9.08 punktów. Do ocenianych parametrów należało m.in. premiera bieżnika mająca miejsce w 2019 roku (9.29 pkt), generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 72dB (7.36 punktów), opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota B (9.29 punktów) czy średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 481 zł za sztukę (9.25 pkt).
4 miejsce # Łączna nota: 9.06/10
5 miejsce # Łączna nota: 9.03/10
6 miejsce # Łączna nota: 8.94/10
7 miejsce # Łączna nota: 8.90/10
8 miejsce # Łączna nota: 8.90/10
9 miejsce # Łączna nota: 8.87/10
10 miejsce # Łączna nota: 8.85/10
11 miejsce # Łączna nota: 8.81/10
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
12 miejsce # Łączna nota: 8.79/10
13 miejsce # Łączna nota: 8.78/10
14 miejsce # Łączna nota: 8.74/10
15 miejsce # Łączna nota: 8.72/10
Continental ContiSportContact 5
Jeżeli chodzi o testy organizacji oraz czasopism motoryzacyjnych, to ostatni test ogumienia letniego w rozmiarze 235/50 R18 przeprowadzony został przez Auto Bild w 2017 roku. Sprawdźmy, które opony zdeklasowały rywali oraz jakim modelom nie udało się dobić do czołówki zestawienia.
Miejsce | Nazwa opony |
---|---|
1 miejsce | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 |
2 miejsce | Hankook Ventus S1 Evo2 K117a Suv |
3 miejsce | Dunlop SP Quattromaxx |
4 miejsce | Michelin Primacy 3 |
5 miejsce | Continental PremiumContact 6 |
6 miejsce | Maxxis Premitra Hp5 |
7 miejsce | Bridgestone Dueler H/P Sport |
8 miejsce | Kumho Crugen Hp91 |
9 miejsce | Vredestein Ultrac Satin |
10 miejsce | Star-performer Suv 1 |
Poniżej ranking najlepszych opon na lato z podziałem na 6 kategorii. W poszczególnych zestawieniach uwzględniłem wszystkie dostępne na rynku opony letnie w rozmiarze 235/50 R18.
TOP 10 opon letnich w rozmiarze 235/50 R18 charakteryzujących się najkrótszą drogą hamowania na mokrej nawierzchni. Badanie przeprowadzono przy prędkości 80 km/h.
Zobacz najchętniej wybierane przez kierowców opony letnie w rozmiarze 235/50 R18. W tym zestawieniu kluczową rolę pełni popularność danego modelu. Może ona wynikać z stosunkowo niskiej ceny, bardzo dobrej jakości lub najlepszego stosunku ceny do jakości. Czasami niska popularność może wynikać ze zbyt krótkiej obecności modelu na rynku (nowość) lub wysokiej ceny.
Zobacz TOP 10 opon letnich 235/50 R18 charakteryzujących się najdłuższym okresem gwarancji producenta. Dla przypomnienia dodam, iż najkrótszy okres gwarancji dla opon wynosi 2 lata, najdłuższy - do momentu zużycia bieżnika do głębokości 1,6 mm (tzw. gwarancja dożywotnia).
Poniżej 3 moim zdaniem warte uwagi modele opon letnich omawianego rozmiaru. Kolejność bieżników jest zupełnie przypadkowa, a wybór uzależniony jest od możliwości finansowych oraz tego czego oczekujecie od opon.
Nokian Powerproof to opona letnia z asymetrycznym wzorem bieżnika zaprojektowana do aut o większej mocy silnika. Według producenta specjalna konstrukcja sprawia, że opony zachowują się przewidywalnie w każdych warunkach pogodowych, zapewniając niesamowite bezpieczeństwo. Bieżnik, który powstał z myślą o dużych prędkościach składa się z kilku różnych mieszanek gumy. Funkcjonalne cząsteczki i łańcuchy polimerowe Dynamic Grip tworzą gęstą, sprężystą siatkę, która poprawia przyczepność i trwałość mieszanki. Wielowarstwowa struktura bieżnika zmniejsza opory toczenia, oszczędzając paliwo. Zdolność Nokian Powerproof do szybkiego przystosowania się do różnych warunków jazdy, wynika z zastosowania szeregu innowacyjnych technologii. Dzięki wdrożeniu koncepcji Dual Zone Safety opona Powerproof z łatwością dostosowuje się do nierównych nawierzchni i błyskawicznie reaguje na skręty kierownicy. Rowek w podłużnych żebrach, którego tekstura przypomina powierzchni piłki golfowej (Silent Groove Design) pozwala na redukcję hałasu i poprawę komfortu jazdy.
Niemieckie opony Continental PremiumContact to już niemal ikona doskonałej jakości. Szósta generacja tego modelu pokazała, że zawsze można jeszcze coś poprawić. Ogromnym sukcesem było zoptymalizowanie rzeźby bieżnika pod kątem krótszej drogi hamowania. Zmodyfikowana mieszanka gumowa zapewniła również tej oponie najwyższą ocenę w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni oraz zminimalizowała hałas – Continental PremiumContact 6 jest nawet o 10% cichsza od swojej poprzedniczki. Podniesiono też trwałość – szósta generacja wytrzymuje przebiegi większe o 15% w stosunku do modelu Continental PremiumContact 5.
Japońskie opony letnie premium Yokohama Advan Fleva V701 dedykowane są do aut miejskich, kompaktowych, sportowych, crossoverów i limuzyn. Kierunkowy bieżnik z nacięciami w kształcie litery V doskonale odprowadza wodę, dzięki czemu zapewnia fantastyczną przyczepność na mokrej nawierzchni i minimalizuje ryzyko występowania aquaplaningu. Konstrukcja zoptymalizowana została pod kątem zmniejszenia oporów toczenia i poprawy przeniesienia sił bocznych. Dzięki temu Yokohama Advan Fleva V701 to opona bardzo lubiana przez posiadaczy aut z silnikami o większej mocy i miłośników dynamicznej jazdy sportowej. Stosunkowo niska masa i mieszanka zapewniająca minimalizację strat energii umożliwiły stworzenie modelu gwarantującego ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin.
Oczywiście nie jest tak, że dany model samochodu ma dokładnie jeden fabryczny rozmiar opon. Wszystko zależy od jego generacji, mocy, rodzaju nadwozia czy wersji wyposażenia. Warto jednak wiedzieć, że do najbardziej popularnych aut, które jeżdżą na oponach w rozmiarze 235/50 R18 należą:
Na koniec trzeba jeszcze przypomnieć o tym, że znalezienie idealnej opony na lato jest tak samo ważne, jak dobieranie odpowiedniego ogumienia zimowego. Śnieg i trudne warunki pogodowe wymuszają niejako ostrożną jazdę i sprawiają, że kierowcy czują respekt przed naturą. Gdy jednak aura jest korzystna, zdarza się nieco mocniej wcisnąć gaz i rozluźnić za kierownicą. Dlatego też dobre ogumienie latem bywa nawet bardziej potrzebne niż w sezonie zimowym – dobre parametry, odporność na zjawisko aquaplaningu i stabilność pozwolą cieszyć się dynamiczną jazdą i uniknąć niebezpiecznych sytuacji. Oczywiście żadna opona nie zastąpi zdrowego rozsądku, ale z pewnością pomoże na drodze. Dlatego też nie warto oszczędzać na ogumieniu letnim i uważnie dobierać parametry opon do własnych potrzeb, umiejętności i możliwości. Poniżej (dla przypomnienia) zestawienie najlepszego ogumienia letniego w rozmiarze 235/50 R18, tym razem w nieco skróconej formie.
Miejsce | Model opony | Ocena |
---|---|---|
1 | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | 9.24 pkt. |
2 | Uniroyal RainSport 5 | 9.16 pkt. |
3 | Nokian Powerproof | 9.08 pkt. |
4 | Michelin Primacy 4 | 9.06 pkt. |
5 | BFGoodrich Advantage SUV | 9.03 pkt. |
6 | Continental EcoContact 6 | 8.94 pkt. |
7 | Bridgestone Turanza T005 | 8.90 pkt. |
8 | Continental PremiumContact 6 | 8.90 pkt. |
9 | Yokohama Geolandar CV G058 | 8.87 pkt. |
10 | Fulda SportControl 2 | 8.85 pkt. |
11 | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 | 8.81 pkt. |
12 | Michelin Primacy 3 | 8.79 pkt. |
13 | Michelin Pilot Sport 4 | 8.78 pkt. |
14 | Fulda EcoControl SUV | 8.74 pkt. |
15 | Continental ContiSportContact 5 | 8.72 pkt. |
16 | Hankook Ventus V12 evo2 K120 | 8.70 pkt. |
17 | Yokohama Advan Fleva V701 | 8.66 pkt. |
18 | Sava Intensa SUV 2 | 8.65 pkt. |
19 | Apollo Aspire XP | 8.64 pkt. |
20 | Uniroyal RainSport 3 | 8.64 pkt. |
Pozostałe testy opon letnich o średnicy 18 cali.