Data publikacji:

Uszkodzona półoś – objawy. Co zrobić, gdy półoś w naszym samochodzie jest uszkodzona?

Sposoby łączenia półosi z elementami napędowymi zależą od modelu danego pojazdu. Są stosunkowo trwałymi elementami, które bardzo często spełniają swoje zadanie przez cały proces eksploatacji, jednak i one czasem ulegają awarii. Rzadko zdarzają się uszkodzenia samej półosi, najczęściej awaria dotyczy współpracujących elementów, takich jak przeguby półosi. Jak wygląda awaria półosi? Czym się objawia i jak ją naprawić?
uszkodzona półoś objawy

Czym jest półoś napędowa i jak działa?

Półosie napędowe to jedne z najważniejszych elementów układu napędowego każdego samochodu. Ich zadaniem jest przekazywanie momentu obrotowego wytworzonego przez silnik na koła pojazdu. Półosie odbierają moment obrotowy ze skrzyni biegów i przekazują do kół, dzięki czemu każdy samochód może się poruszać.
Zacznijmy od samego początku, czyli od tego, czym tak właściwie jest półoś i jak działa. Każda półoś napędowa zbudowana jest ze sztywnego wałka, na którego obu końcach znajdują się przeguby. W samochodach z napędem na przednią oś przegub przy skrzyni nazywany jest wewnętrznym, przy kole – zewnętrznym.
Ze względu na to, że półoś poddawana jest dużym skrętom, przeguby wewnętrznie przystosowano konstrukcyjnie do przesuwania się. Przeguby zewnętrzne, przy piaście koła, posiadają możliwość skrętu i obrotu, co pozwala na ruch koła. Uszkodzenia półosi najczęściej pojawiają się na tych właśnie elementach. Dlatego to od przegubów należy zacząć sprawdzać stan naszych półosi napędowych. Awarie półosi objawiają się najczęściej metalicznym stukaniem, zgrzytami przy skręconych kołach lub odczuwalnymi drganiami, szczególnie podczas wysprzęglenia skrzyni biegów i wrzucenia luzu.

Uszkodzona półoś. Objawy

Podczas kontroli stanu półosi przede wszystkim należy sprawdzić, czy jej elementy nie są zanieczyszczone. Mimo że jej elementy osłonięte są gumą, pod wpływem różnych czynników zewnętrznych zdarzyć się może, że bród dostanie się między półoś a jej osłonę. Mocne zabrudzenia, które dostaną się między elementy półosi, potrafią bardzo szybko ją uszkodzić.
Kolejnym etapem sprawdzania powinna być kontrola luzów. Największym ostrzeżeniem jest wyraźne stukanie, które pochodzi z okolic przedniego zawieszenia. Najczęściej daje się odczuć podczas ruszania i przyspieszania, szczególnie przy skręcie kół. Jest to efekt wspomnianych przed chwilą luzów, które generują ocieranie się lub uderzanie elementów półosi – to w efekcie prowadzi do jej większego uszkodzenia, a w konsekwencji do unieruchomienia pojazdu.
Ze względu na połączenie z piastą koła, półosie podatne są na uszkodzenia wywołane jazdą po dużych dziurach. Nagłe uderzenia zawieszenia, szczególnie przy skręcie kół lub znacznej prędkości, każdorazowo odkładają się na elementach półosi sukcesywnie je osłabiając.
Zabrudzenia powstają najczęściej poprzez osłabienie gumowej osłony. Guma, jako materiał elastyczny, lubi się starzeć. Oznacza to, że traci swoje parametry i słabiej osłania elementy przegubu. Guma z biegiem czasu parcieje, traci elastyczność. Prowadzi to do przerwania jej ciągłości lub luzów między osłoną a elementami półosi. Dostające się tam zabrudzenie pogłębia pogarszający się stan gumy, a także zaciera współpracujące elementy półosi, prowadząc do ich uszkodzenia. Jazda z wyraźnymi oznakami uszkodzonych elementów półosi, jej przegubów lub gumowej osłony jest niezalecana.
Brak reakcji kierowcy na powstałe objawy może skutkować nie tylko stukaniem i drżeniem. W konsekwencji prowadzić może do zacierania się elementów, ich skruszenia czy nawet pękania. Niesprawne przekazywanie napędu ze skrzyni na koła spowoduje unieruchomienie pojazdu.

Półoś napędowa – jak unikać awarii, jak naprawić?

Aby jak najdłużej cieszyć się sprawną półosią napędową i jej elementami, należy unikać gwałtownego ruszania i szarpania podczas jazdy i zmiany biegów. Podobnie jest z bardzo dynamicznym ruszaniem na skręconych kołach. Dostarczenie dużego momentu obrotowego na koła podczas ich skrętu bardzo drastycznie wpływa na stan półosi i generuje znaczne przeciążenia. Jadąc po niskiej jakości drogach, należy uważnie omijać wszelkie dziury i wyrwy drogowe.
Regularne wizyty kół w nierównościach powodują zrywanie się przegubów oraz osłabianie konstrukcji półosi. Jeżeli półoś uległa uszkodzeniu, najlepiej skorzystać z pomocy doświadczonego mechanika. Sam wał półosi rzadko ulega awariom. Najczęściej wygina się w wyniku wypadków. W innych przypadkach najpewniej popsują się przeguby.
Regeneracja elementów półosi napędowej nie jest opłacalna. Zdecydowanie bardziej polecana jest wymiana poszczególnych, uszkodzonych elementów półosi. Zamienniki dobrze ze sobą współpracują, co pozwala na wymianę pojedynczego elementu, a nie całego zespołu. Jest to nie tylko prostsze w naprawie, ale przede wszystkim bardziej oszczędne.
Regularna kontrola półosi i jej elementów pozwoli uchronić kierowcę przed zbędnymi naprawami czy nawet całkowitym unieruchomieniem samochodu. Mechaniczne uszkodzenia łatwo zaobserwować, korzystając z kanału lub najazdu samochodowego. W ten sposób da się najszybciej zareagować na powstałe uszkodzenia, zanim dadzą się one usłyszeć lub odczuć w postaci drgań.
Zdjęcie: Envato Elements