Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 145/80 R12? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 145/80R12? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 145/80 R12 będzie mieć 145 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 80 (co rozumiemy jako 80% z szerokości), czy ma 116 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 12-stu cali, co daje wartość 304.8 mm. Zobacz ofertę na opony 145/80 R12 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 145/80 R12 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 53.68 cm (536.80 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 145/80 R12 wynosi 11.60 cm (116.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (145) razy jej profil (80) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 145/80 R12?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 145/80 R12?
(12 * 25,4) + (2 * 145 * 0,80)
czyli wspomniane 536.80 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 145/80 R12?
(145 * 80) / 1000
czyli wspomniane 11.60 cm. Druga (szybsza) metoda: 145 * 0,80
= 116.00 mm (wysokość profilu opony 145/80R12).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/70 R12 | - | 535.8 mm | -1.0 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 536.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 145/80 R12 na felgę 12". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 165/70 R12 ( -1.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
125/80 R13 | - | 530.2 mm | -6.6 mm -1.20 % |
145/70 R13 | - | 533.2 mm | -3.6 mm -0.70 % |
155/65 R13 | 104 zł | 531.7 mm | -5.1 mm -1.00 % |
165/65 R13 | 103 zł | 544.7 mm | 7.9 mm 1.50 % |
175/60 R13 | - | 540.2 mm | 3.4 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 536.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 145/80 R12 na felgę 13". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 125/80 R13 ( -6.6 mm)
Opony 145/70 R13 ( -3.6 mm)Zalecany!
letnie 145/70 R13
zimowe 145/70 R13
Opony 155/65 R13 ( -5.1 mm)Zalecany!
letnie 155/65 R13
zimowe 155/65 R13
Opony 165/65 R13 ( +7.9 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/55 R14 | - | 537.1 mm | 0.3 mm 0.10 % |
185/50 R14 | - | 540.6 mm | 3.8 mm 0.70 % |
195/45 R14 | - | 531.1 mm | -5.7 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 536.8 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?