Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 225/55 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 225/55R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 225/55 R17 będzie mieć 225 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 55 (co rozumiemy jako 55% z szerokości), czy ma 123.75 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 17-stu cali, co daje wartość 431.8 mm. Zobacz ofertę na opony 225/55 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 225/55 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 67.93 cm (679.30 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 225/55 R17 wynosi 12.38 cm (123.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (225) razy jej profil (55) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 225/55 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 225/55 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 225 * 0,55)
czyli wspomniane 679.30 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 225/55 R17?
(225 * 55) / 1000
czyli wspomniane 12.38 cm. Druga (szybsza) metoda: 225 * 0,55
= 123.75 mm (wysokość profilu opony 225/55R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/60 R17 | - | 677.8 mm | -1.5 mm -0.20 % |
215/55 R17 | 163 zł | 668.3 mm | -11.0 mm -1.60 % |
215/60 R17 | 183 zł | 689.8 mm | +10.5 mm 1.50 % |
235/50 R17 | 344 zł | 666.8 mm | -12.5 mm -1.80 % |
245/50 R17 | - | 676.8 mm | -2.5 mm -0.40 % |
335/35 R17 | - | 666.3 mm | -13.0 mm -1.90 % |
Oryginał | 180 zł | 679.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 225/55 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/60 R17 ( -1.5 mm)
Opony 215/55 R17 ( -11.0 mm)Zalecany!
letnie 215/55 R17
zimowe 215/55 R17
całoroczne 215/55 R17
Opony 215/60 R17 ( +10.5 mm)Zalecany!
letnie 215/60 R17
zimowe 215/60 R17
całoroczne 215/60 R17
Opony 235/50 R17 ( -12.5 mm)
letnie 235/50 R17
zimowe 235/50 R17
całoroczne 235/50 R17
Opony 245/50 R17 ( -2.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/80 R14 | 229 zł | 667.6 mm | -11.7 mm -1.70 % |
205/80 R14 | - | 683.6 mm | 4.3 mm 0.60 % |
215/75 R14 | - | 678.1 mm | -1.2 mm -0.20 % |
225/70 R14 | - | 670.6 mm | -8.7 mm -1.30 % |
Oryginał | 180 zł | 679.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R15 | - | 677.0 mm | -2.3 mm -0.30 % |
205/70 R15 | 147 zł | 668.0 mm | -11.3 mm -1.70 % |
205/75 R15 | - | 688.5 mm | 9.2 mm 1.40 % |
215/70 R15 | 165 zł | 682.0 mm | 2.7 mm 0.40 % |
245/60 R15 | - | 675.0 mm | -4.3 mm -0.60 % |
255/60 R15 | - | 687.0 mm | 7.7 mm 1.10 % |
295/50 R15 | - | 676.0 mm | -3.3 mm -0.50 % |
Oryginał | 180 zł | 679.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/75 R16 | 185 zł | 668.9 mm | -10.4 mm -1.50 % |
175/80 R16 | - | 686.4 mm | 7.1 mm 1.00 % |
185/75 R16 | 171 zł | 683.9 mm | 4.6 mm 0.70 % |
195/70 R16 | - | 679.4 mm | 0.1 mm 0.00 % |
205/65 R16 | 185 zł | 672.9 mm | -6.4 mm -0.90 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | 6.6 mm 1.00 % |
225/60 R16 | 160 zł | 676.4 mm | -2.9 mm -0.40 % |
235/60 R16 | 183 zł | 688.4 mm | 9.1 mm 1.30 % |
Oryginał | 180 zł | 679.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 225/55 R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/65 R16 ( -6.4 mm)
letnie 205/65 R16
zimowe 205/65 R16
całoroczne 205/65 R16
Opony 215/65 R16 ( +6.6 mm)Zalecany!
letnie 215/65 R16
zimowe 215/65 R16
całoroczne 215/65 R16
Opony 225/60 R16 ( -2.9 mm)Zalecany!
letnie 225/60 R16
zimowe 225/60 R16
całoroczne 225/60 R16
Opony 235/60 R16 ( +9.1 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R18 | - | 682.7 mm | 3.4 mm 0.50 % |
215/50 R18 | 291 zł | 672.2 mm | -7.1 mm -1.00 % |
225/50 R18 | 333 zł | 682.2 mm | 2.9 mm 0.40 % |
235/45 R18 | 191 zł | 668.7 mm | -10.6 mm -1.60 % |
245/45 R18 | 202 zł | 677.7 mm | -1.6 mm -0.20 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | 7.4 mm 1.10 % |
265/40 R18 | - | 669.2 mm | -10.1 mm -1.50 % |
275/40 R18 | - | 677.2 mm | -2.1 mm -0.30 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | 5.9 mm 0.90 % |
Oryginał | 180 zł | 679.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 225/55 R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/55 R18 ( +3.4 mm)
Opony 215/50 R18 ( -7.1 mm)
letnie 215/50 R18
zimowe 215/50 R18
Opony 225/50 R18 ( +2.9 mm)Zalecany!
letnie 225/50 R18
zimowe 225/50 R18
całoroczne 225/50 R18
Opony 235/45 R18 ( -10.6 mm)
letnie 235/45 R18
zimowe 235/45 R18
całoroczne 235/45 R18
Opony 245/45 R18 ( -1.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/50 R19 | - | 687.6 mm | 8.3 mm 1.20 % |
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | 5.8 mm 0.90 % |
235/40 R19 | 242 zł | 670.6 mm | -8.7 mm -1.30 % |
245/40 R19 | 201 zł | 678.6 mm | -0.7 mm -0.10 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | 7.3 mm 1.10 % |
265/35 R19 | - | 668.1 mm | -11.2 mm -1.60 % |
275/35 R19 | - | 675.1 mm | -4.2 mm -0.60 % |
285/35 R19 | - | 682.1 mm | 2.8 mm 0.40 % |
295/35 R19 | - | 689.1 mm | 9.8 mm 1.40 % |
305/30 R19 | - | 665.6 mm | -13.7 mm -2.00 % |
315/30 R19 | - | 671.6 mm | -7.7 mm -1.10 % |
325/30 R19 | - | 677.6 mm | -1.7 mm -0.30 % |
345/30 R19 | - | 689.6 mm | 10.3 mm 1.50 % |
Oryginał | 180 zł | 679.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/35 R20 | - | 665.5 mm | -13.8 mm -2.00 % |
225/40 R20 | - | 688.0 mm | 8.7 mm 1.30 % |
235/35 R20 | - | 672.5 mm | -6.8 mm -1.00 % |
245/35 R20 | - | 679.5 mm | 0.2 mm 0.00 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | 7.2 mm 1.10 % |
265/30 R20 | - | 667.0 mm | -12.3 mm -1.80 % |
275/30 R20 | - | 673.0 mm | -6.3 mm -0.90 % |
285/30 R20 | - | 679.0 mm | -0.3 mm 0.00 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | 5.7 mm 0.80 % |
325/25 R20 | - | 670.5 mm | -8.8 mm -1.30 % |
335/25 R20 | - | 675.5 mm | -3.8 mm -0.60 % |
345/25 R20 | - | 680.5 mm | 1.2 mm 0.20 % |
Oryginał | 180 zł | 679.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R21 | - | 680.4 mm | 1.1 mm 0.20 % |
255/30 R21 | - | 686.4 mm | 7.1 mm 1.00 % |
275/25 R21 | - | 670.9 mm | -8.4 mm -1.20 % |
295/25 R21 | - | 680.9 mm | 1.6 mm 0.20 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | 6.6 mm 1.00 % |
Oryginał | 180 zł | 679.3 mm | - |
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?