Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 155/70 R13? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 155/70R13? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 155/70 R13, jej szerokość wynosi 155, wysokość stanowi 70 procent szerokości, a więc 108.5 mm, natomiast R13 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 33.02. Zobacz ofertę na opony 155/70 R13 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 155/70 R13 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 54.72 cm (547.20 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 155/70 R13 wynosi 10.85 cm (108.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (155) razy jej profil (70) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 155/70 R13?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 155/70 R13?
(13 * 25,4) + (2 * 155 * 0,70)
czyli wspomniane 547.20 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 155/70 R13?
(155 * 70) / 1000
czyli wspomniane 10.85 cm. Druga (szybsza) metoda: 155 * 0,70
= 108.50 mm (wysokość profilu opony 155/70R13).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
135/80 R13 | - | 546.2 mm | -1.0 mm -0.20 % |
165/65 R13 | 103 zł | 544.7 mm | -2.5 mm -0.50 % |
175/60 R13 | - | 540.2 mm | -7.0 mm -1.30 % |
185/60 R13 | - | 552.2 mm | +5.0 mm 0.90 % |
Oryginał | 103 zł | 547.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 155/70 R13 na felgę 13". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 135/80 R13 ( -1.0 mm)Zalecany!
Opony 165/65 R13 ( -2.5 mm)Zalecany!
letnie 165/65 R13
zimowe 165/65 R13
Opony 175/60 R13 ( -7.0 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
145/80 R12 | - | 536.8 mm | -10.4 mm -1.90 % |
155/80 R12 | - | 552.8 mm | 5.6 mm 1.00 % |
175/70 R12 | - | 549.8 mm | 2.6 mm 0.50 % |
Oryginał | 103 zł | 547.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 155/70R13 na felgę 12". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 145/80 R12 ( -10.4 mm)Zalecany!
Opony 155/80 R12 ( +5.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/55 R14 | - | 537.1 mm | -10.1 mm -1.80 % |
165/60 R14 | 103 zł | 553.6 mm | 6.4 mm 1.20 % |
185/50 R14 | - | 540.6 mm | -6.6 mm -1.20 % |
Oryginał | 103 zł | 547.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 155/70R13 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 165/55 R14 ( -10.1 mm)Zalecany!
Opony 165/60 R14 ( +6.4 mm)Zalecany!
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?