Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 165/55 R14? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 165/55R14? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 165/55 R14? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 165 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 55 procent szerokości, co jest równoznaczne z 90.75 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 14 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 165/55 R14 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 165/55 R14 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 53.71 cm (537.10 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 165/55 R14 wynosi 9.08 cm (90.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (165) razy jej profil (55) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 165/55 R14?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 165/55 R14?
(14 * 25,4) + (2 * 165 * 0,55)
czyli wspomniane 537.10 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 165/55 R14?
(165 * 55) / 1000
czyli wspomniane 9.08 cm. Druga (szybsza) metoda: 165 * 0,55
= 90.75 mm (wysokość profilu opony 165/55R14).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/50 R14 | - | 540.6 mm | +3.5 mm 0.70 % |
195/45 R14 | - | 531.1 mm | -6.0 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 537.1 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 165/55 R14 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/50 R14 ( +3.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
145/80 R12 | - | 536.8 mm | -0.3 mm -0.10 % |
165/70 R12 | - | 535.8 mm | -1.3 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 537.1 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
125/80 R13 | - | 530.2 mm | -6.9 mm -1.30 % |
145/70 R13 | - | 533.2 mm | -3.9 mm -0.70 % |
155/65 R13 | 104 zł | 531.7 mm | -5.4 mm -1.00 % |
165/65 R13 | 103 zł | 544.7 mm | 7.6 mm 1.40 % |
175/60 R13 | - | 540.2 mm | 3.1 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 537.1 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 165/55R14 na felgę 13". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 145/70 R13 ( -3.9 mm)Zalecany!
letnie 145/70 R13
zimowe 145/70 R13
Opony 155/65 R13 ( -5.4 mm)Zalecany!
letnie 155/65 R13
zimowe 155/65 R13
Opony 165/65 R13 ( +7.6 mm)
letnie 165/65 R13
zimowe 165/65 R13
Opony 175/60 R13 ( +3.1 mm)
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?