Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 175/55 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 175/55R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 175/55 R17 będzie mieć 175 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 55 (co rozumiemy jako 55% z szerokości), czy ma 96.25 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 17-stu cali, co daje wartość 431.8 mm. Zobacz ofertę na opony 175/55 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 175/55 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 62.43 cm (624.30 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 175/55 R17 wynosi 9.63 cm (96.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (175) razy jej profil (55) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 175/55 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 175/55 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 175 * 0,55)
czyli wspomniane 624.30 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 175/55 R17?
(175 * 55) / 1000
czyli wspomniane 9.63 cm. Druga (szybsza) metoda: 175 * 0,55
= 96.25 mm (wysokość profilu opony 175/55R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/50 R17 | - | 616.8 mm | -7.5 mm -1.20 % |
205/45 R17 | 174 zł | 616.3 mm | -8.0 mm -1.30 % |
215/45 R17 | 157 zł | 625.3 mm | +1.0 mm 0.20 % |
235/40 R17 | - | 619.8 mm | -4.5 mm -0.70 % |
245/40 R17 | - | 627.8 mm | +3.5 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 624.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 175/55 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/50 R17 ( -7.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R14 | - | 619.6 mm | -4.7 mm -0.80 % |
175/75 R14 | - | 618.1 mm | -6.2 mm -1.00 % |
185/70 R14 | 116 zł | 614.6 mm | -9.7 mm -1.60 % |
185/75 R14 | - | 633.1 mm | 8.8 mm 1.40 % |
195/70 R14 | 131 zł | 628.6 mm | 4.3 mm 0.70 % |
215/60 R14 | - | 613.6 mm | -10.7 mm -1.70 % |
225/60 R14 | - | 625.6 mm | 1.3 mm 0.20 % |
Oryginał | - | 624.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/80 R15 | - | 629.0 mm | 4.7 mm 0.80 % |
175/70 R15 | - | 626.0 mm | 1.7 mm 0.30 % |
185/65 R15 | 119 zł | 621.5 mm | -2.8 mm -0.40 % |
195/60 R15 | 120 zł | 615.0 mm | -9.3 mm -1.50 % |
205/60 R15 | 135 zł | 627.0 mm | 2.7 mm 0.40 % |
345/35 R15 | - | 622.5 mm | -1.8 mm -0.30 % |
Oryginał | - | 624.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/60 R16 | - | 616.4 mm | -7.9 mm -1.30 % |
185/60 R16 | - | 628.4 mm | 4.1 mm 0.70 % |
195/55 R16 | 135 zł | 620.9 mm | -3.4 mm -0.50 % |
205/55 R16 | 119 zł | 631.9 mm | 7.6 mm 1.20 % |
225/50 R16 | - | 631.4 mm | 7.1 mm 1.10 % |
245/45 R16 | - | 626.9 mm | 2.6 mm 0.40 % |
Oryginał | - | 624.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 175/55 R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 175/60 R16 ( -7.9 mm)
letnie 175/60 R16
zimowe 175/60 R16
Opony 185/60 R16 ( +4.1 mm)Zalecany!
letnie 185/60 R16
zimowe 185/60 R16
Opony 195/55 R16 ( -3.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/40 R18 | - | 621.2 mm | -3.1 mm -0.50 % |
215/40 R18 | - | 629.2 mm | 4.9 mm 0.80 % |
225/35 R18 | - | 614.7 mm | -9.6 mm -1.50 % |
235/35 R18 | - | 621.7 mm | -2.6 mm -0.40 % |
245/35 R18 | - | 628.7 mm | 4.4 mm 0.70 % |
285/30 R18 | - | 628.2 mm | 3.9 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 624.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 175/55 R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/35 R19 | - | 633.1 mm | 8.8 mm 1.40 % |
235/30 R19 | - | 623.6 mm | -0.7 mm -0.10 % |
245/30 R19 | - | 629.6 mm | 5.3 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 624.3 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?