Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 175/60 R15? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 175/60R15? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 175/60 R15? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 175 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 60 procent szerokości, co jest równoznaczne z 105 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 15 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 175/60 R15 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 175/60 R15 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 59.10 cm (591.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 175/60 R15 wynosi 10.50 cm (105.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (175) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 175/60 R15?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 175/60 R15?
(15 * 25,4) + (2 * 175 * 0,60)
czyli wspomniane 591.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 175/60 R15?
(175 * 60) / 1000
czyli wspomniane 10.50 cm. Druga (szybsza) metoda: 175 * 0,60
= 105.00 mm (wysokość profilu opony 175/60R15).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/65 R15 | - | 582.5 mm | -8.5 mm -1.40 % |
165/60 R15 | 111 zł | 579.0 mm | -12.0 mm -2.00 % |
165/65 R15 | 125 zł | 595.5 mm | +4.5 mm 0.80 % |
185/55 R15 | 116 zł | 584.5 mm | -6.5 mm -1.10 % |
195/55 R15 | 121 zł | 595.5 mm | +4.5 mm 0.80 % |
205/50 R15 | 217 zł | 586.0 mm | -5.0 mm -0.80 % |
215/50 R15 | - | 596.0 mm | +5.0 mm 0.80 % |
Oryginał | 105 zł | 591.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 175/60 R15 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 155/65 R15 ( -8.5 mm)
Opony 165/60 R15 ( -12.0 mm)
letnie 165/60 R15
zimowe 165/60 R15
całoroczne 165/60 R15
Opony 165/65 R15 ( +4.5 mm)Zalecany!
letnie 165/65 R15
zimowe 165/65 R15
całoroczne 165/65 R15
Opony 185/55 R15 ( -6.5 mm)Zalecany!
letnie 185/55 R15
zimowe 185/55 R15
całoroczne 185/55 R15
Opony 195/55 R15 ( +4.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R13 | - | 594.2 mm | 3.2 mm 0.50 % |
185/70 R13 | - | 589.2 mm | -1.8 mm -0.30 % |
Oryginał | 105 zł | 591.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
145/80 R14 | - | 587.6 mm | -3.4 mm -0.60 % |
165/70 R14 | 103 zł | 586.6 mm | -4.4 mm -0.70 % |
175/65 R14 | 106 zł | 583.1 mm | -7.9 mm -1.30 % |
185/65 R14 | 110 zł | 596.1 mm | 5.1 mm 0.90 % |
195/60 R14 | 162 zł | 589.6 mm | -1.4 mm -0.20 % |
Oryginał | 105 zł | 591.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 175/60R15 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 165/70 R14 ( -4.4 mm)Zalecany!
letnie 165/70 R14
zimowe 165/70 R14
całoroczne 165/70 R14
Opony 175/65 R14 ( -7.9 mm)Zalecany!
letnie 175/65 R14
zimowe 175/65 R14
całoroczne 175/65 R14
Opony 185/65 R14 ( +5.1 mm)
letnie 185/65 R14
zimowe 185/65 R14
całoroczne 185/65 R14
Opony 195/60 R14 ( -1.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/50 R16 | - | 581.4 mm | -9.6 mm -1.60 % |
185/50 R16 | 162 zł | 591.4 mm | 0.4 mm 0.10 % |
195/45 R16 | 131 zł | 581.9 mm | -9.1 mm -1.50 % |
205/45 R16 | 146 zł | 590.9 mm | -0.1 mm 0.00 % |
215/45 R16 | 183 zł | 599.9 mm | 8.9 mm 1.50 % |
225/40 R16 | - | 586.4 mm | -4.6 mm -0.80 % |
Oryginał | 105 zł | 591.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 175/60R15 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/50 R16 ( +0.4 mm)Zalecany!
letnie 185/50 R16
zimowe 185/50 R16
całoroczne 185/50 R16
Opony 195/45 R16 ( -9.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/45 R17 | - | 598.3 mm | 7.3 mm 1.20 % |
195/40 R17 | - | 587.8 mm | -3.2 mm -0.50 % |
205/40 R17 | - | 595.8 mm | 4.8 mm 0.80 % |
215/35 R17 | - | 582.3 mm | -8.7 mm -1.50 % |
225/35 R17 | - | 589.3 mm | -1.7 mm -0.30 % |
Oryginał | 105 zł | 591.0 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?