Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 175/65 R14? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 175/65R14? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 175/65 R14? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 175 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 65 procent szerokości, co jest równoznaczne z 113.75 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 14 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Zobacz ofertę na opony 175/65 R14 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 175/65 R14 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 58.31 cm (583.10 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 175/65 R14 wynosi 11.38 cm (113.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (175) razy jej profil (65) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 175/65 R14?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 175/65 R14?
(14 * 25,4) + (2 * 175 * 0,65)
czyli wspomniane 583.10 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 175/65 R14?
(175 * 65) / 1000
czyli wspomniane 11.38 cm. Druga (szybsza) metoda: 175 * 0,65
= 113.75 mm (wysokość profilu opony 175/65R14).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
135/80 R14 | - | 571.6 mm | -11.5 mm -2.00 % |
145/80 R14 | - | 587.6 mm | +4.5 mm 0.80 % |
155/70 R14 | - | 572.6 mm | -10.5 mm -1.80 % |
165/70 R14 | 103 zł | 586.6 mm | +3.5 mm 0.60 % |
185/60 R14 | 103 zł | 577.6 mm | -5.5 mm -0.90 % |
195/60 R14 | 162 zł | 589.6 mm | +6.5 mm 1.10 % |
Oryginał | 106 zł | 583.1 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 175/65 R14 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 155/70 R14 ( -10.5 mm)
Opony 165/70 R14 ( +3.5 mm)Zalecany!
letnie 165/70 R14
zimowe 165/70 R14
całoroczne 165/70 R14
Opony 185/60 R14 ( -5.5 mm)Zalecany!
letnie 185/60 R14
zimowe 185/60 R14
całoroczne 185/60 R14
Opony 195/60 R14 ( +6.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/80 R13 | 109 zł | 578.2 mm | -4.9 mm -0.80 % |
175/70 R13 | 103 zł | 575.2 mm | -7.9 mm -1.40 % |
185/70 R13 | - | 589.2 mm | 6.1 mm 1.00 % |
205/60 R13 | - | 576.2 mm | -6.9 mm -1.20 % |
Oryginał | 106 zł | 583.1 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 175/65R14 na felgę 13". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 155/80 R13 ( -4.9 mm)Zalecany!
letnie 155/80 R13
zimowe 155/80 R13
całoroczne 155/80 R13
Opony 175/70 R13 ( -7.9 mm)Zalecany!
letnie 175/70 R13
zimowe 175/70 R13
całoroczne 175/70 R13
Opony 185/70 R13 ( +6.1 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/65 R15 | - | 582.5 mm | -0.6 mm -0.10 % |
165/60 R15 | 111 zł | 579.0 mm | -4.1 mm -0.70 % |
175/55 R15 | 120 zł | 573.5 mm | -9.6 mm -1.60 % |
175/60 R15 | 105 zł | 591.0 mm | 7.9 mm 1.40 % |
185/55 R15 | 116 zł | 584.5 mm | 1.4 mm 0.20 % |
195/50 R15 | 123 zł | 576.0 mm | -7.1 mm -1.20 % |
205/50 R15 | 217 zł | 586.0 mm | 2.9 mm 0.50 % |
Oryginał | 106 zł | 583.1 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 175/65R14 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 155/65 R15 ( -0.6 mm)
Opony 165/60 R15 ( -4.1 mm)Zalecany!
letnie 165/60 R15
zimowe 165/60 R15
całoroczne 165/60 R15
Opony 175/55 R15 ( -9.6 mm)
letnie 175/55 R15
zimowe 175/55 R15
całoroczne 175/55 R15
Opony 175/60 R15 ( +7.9 mm)
letnie 175/60 R15
zimowe 175/60 R15
całoroczne 175/60 R15
Opony 185/55 R15 ( +1.4 mm)Zalecany!
letnie 185/55 R15
zimowe 185/55 R15
całoroczne 185/55 R15
Opony 195/50 R15 ( -7.1 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/50 R16 | - | 571.4 mm | -11.7 mm -2.00 % |
175/50 R16 | - | 581.4 mm | -1.7 mm -0.30 % |
185/50 R16 | 162 zł | 591.4 mm | 8.3 mm 1.40 % |
195/45 R16 | 131 zł | 581.9 mm | -1.2 mm -0.20 % |
205/45 R16 | 146 zł | 590.9 mm | 7.8 mm 1.30 % |
215/40 R16 | - | 578.4 mm | -4.7 mm -0.80 % |
225/40 R16 | - | 586.4 mm | 3.3 mm 0.60 % |
Oryginał | 106 zł | 583.1 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/40 R17 | - | 587.8 mm | 4.7 mm 0.80 % |
215/35 R17 | - | 582.3 mm | -0.8 mm -0.10 % |
225/35 R17 | - | 589.3 mm | 6.2 mm 1.10 % |
Oryginał | 106 zł | 583.1 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?