Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 185/60 R14? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 185/60R14? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 185/60 R14, jej szerokość wynosi 185, wysokość stanowi 60 procent szerokości, a więc 111 mm, natomiast R14 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 35.56. Zobacz ofertę na opony 185/60 R14 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 185/60 R14 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 57.76 cm (577.60 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 185/60 R14 wynosi 11.10 cm (111.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (185) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 185/60 R14?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 185/60 R14?
(14 * 25,4) + (2 * 185 * 0,60)
czyli wspomniane 577.60 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 185/60 R14?
(185 * 60) / 1000
czyli wspomniane 11.10 cm. Druga (szybsza) metoda: 185 * 0,60
= 111.00 mm (wysokość profilu opony 185/60R14).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
135/80 R14 | - | 571.6 mm | -6.0 mm -1.00 % |
155/70 R14 | - | 572.6 mm | -5.0 mm -0.90 % |
165/65 R14 | 110 zł | 570.1 mm | -7.5 mm -1.30 % |
175/65 R14 | 106 zł | 583.1 mm | +5.5 mm 1.00 % |
Oryginał | 103 zł | 577.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 185/60 R14 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 165/65 R14 ( -7.5 mm)Zalecany!
letnie 165/65 R14
zimowe 165/65 R14
całoroczne 165/65 R14
Opony 175/65 R14 ( +5.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/80 R13 | 109 zł | 578.2 mm | 0.6 mm 0.10 % |
175/70 R13 | 103 zł | 575.2 mm | -2.4 mm -0.40 % |
205/60 R13 | - | 576.2 mm | -1.4 mm -0.20 % |
Oryginał | 103 zł | 577.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 185/60R14 na felgę 13". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 175/70 R13 ( -2.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
135/70 R15 | - | 570.0 mm | -7.6 mm -1.30 % |
145/65 R15 | 141 zł | 569.5 mm | -8.1 mm -1.40 % |
155/60 R15 | 147 zł | 567.0 mm | -10.6 mm -1.80 % |
155/65 R15 | - | 582.5 mm | 4.9 mm 0.80 % |
165/60 R15 | 111 zł | 579.0 mm | 1.4 mm 0.20 % |
175/55 R15 | 120 zł | 573.5 mm | -4.1 mm -0.70 % |
185/55 R15 | 116 zł | 584.5 mm | 6.9 mm 1.20 % |
195/50 R15 | 123 zł | 576.0 mm | -1.6 mm -0.30 % |
205/50 R15 | 217 zł | 586.0 mm | 8.4 mm 1.50 % |
Oryginał | 103 zł | 577.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 185/60R14 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 165/60 R15 ( +1.4 mm)
letnie 165/60 R15
zimowe 165/60 R15
całoroczne 165/60 R15
Opony 175/55 R15 ( -4.1 mm)
letnie 175/55 R15
zimowe 175/55 R15
całoroczne 175/55 R15
Opony 185/55 R15 ( +6.9 mm)Zalecany!
letnie 185/55 R15
zimowe 185/55 R15
całoroczne 185/55 R15
Opony 195/50 R15 ( -1.6 mm)Zalecany!
letnie 195/50 R15
zimowe 195/50 R15
całoroczne 195/50 R15
Opony 205/50 R15 ( +8.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/50 R16 | - | 571.4 mm | -6.2 mm -1.10 % |
175/50 R16 | - | 581.4 mm | 3.8 mm 0.70 % |
195/45 R16 | 131 zł | 581.9 mm | 4.3 mm 0.70 % |
205/40 R16 | - | 570.4 mm | -7.2 mm -1.20 % |
215/40 R16 | - | 578.4 mm | 0.8 mm 0.10 % |
225/40 R16 | - | 586.4 mm | 8.8 mm 1.50 % |
Oryginał | 103 zł | 577.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/35 R17 | - | 582.3 mm | 4.7 mm 0.80 % |
Oryginał | 103 zł | 577.6 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?