Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 185/70 R15? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 185/70R15? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 185/70 R15 będzie mieć 185 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 70 (co rozumiemy jako 70% z szerokości), czy ma 129.5 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 15-stu cali, co daje wartość 381 mm. Zobacz ofertę na opony 185/70 R15 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 185/70 R15 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 64.00 cm (640.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 185/70 R15 wynosi 12.95 cm (129.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (185) razy jej profil (70) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 185/70 R15?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 185/70 R15?
(15 * 25,4) + (2 * 185 * 0,70)
czyli wspomniane 640.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 185/70 R15?
(185 * 70) / 1000
czyli wspomniane 12.95 cm. Druga (szybsza) metoda: 185 * 0,70
= 129.50 mm (wysokość profilu opony 185/70R15).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/80 R15 | - | 629.0 mm | -11.0 mm -1.70 % |
165/80 R15 | - | 645.0 mm | +5.0 mm 0.80 % |
195/65 R15 | 117 zł | 634.5 mm | -5.5 mm -0.90 % |
205/60 R15 | 135 zł | 627.0 mm | -13.0 mm -2.00 % |
205/65 R15 | 157 zł | 647.5 mm | +7.5 mm 1.20 % |
215/60 R15 | - | 639.0 mm | -1.0 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 640.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 185/70 R15 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 165/80 R15 ( +5.0 mm)
letnie 165/80 R15
zimowe 165/80 R15
Opony 195/65 R15 ( -5.5 mm)Zalecany!
letnie 195/65 R15
zimowe 195/65 R15
całoroczne 195/65 R15
Opony 205/60 R15 ( -13.0 mm)
letnie 205/60 R15
zimowe 205/60 R15
całoroczne 205/60 R15
Opony 205/65 R15 ( +7.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R14 | 139 zł | 635.6 mm | -4.4 mm -0.70 % |
185/75 R14 | - | 633.1 mm | -6.9 mm -1.10 % |
195/70 R14 | 131 zł | 628.6 mm | -11.4 mm -1.80 % |
195/75 R14 | - | 648.1 mm | 8.1 mm 1.30 % |
205/70 R14 | - | 642.6 mm | 2.6 mm 0.40 % |
235/60 R14 | - | 637.6 mm | -2.4 mm -0.40 % |
245/60 R14 | - | 649.6 mm | 9.6 mm 1.50 % |
Oryginał | - | 640.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 185/70 R15 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 175/80 R14 ( -4.4 mm)Zalecany!
letnie 175/80 R14
zimowe 175/80 R14
całoroczne 175/80 R14
Opony 185/75 R14 ( -6.9 mm)Zalecany!
letnie 185/75 R14
zimowe 185/75 R14
Opony 195/70 R14 ( -11.4 mm)
letnie 195/70 R14
zimowe 195/70 R14
Opony 195/75 R14 ( +8.1 mm)
letnie 195/75 R14
zimowe 195/75 R14
Opony 205/70 R14 ( +2.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/60 R16 | - | 628.4 mm | -11.6 mm -1.80 % |
195/60 R16 | 179 zł | 640.4 mm | 0.4 mm 0.10 % |
205/55 R16 | 119 zł | 631.9 mm | -8.1 mm -1.30 % |
215/55 R16 | 149 zł | 642.9 mm | 2.9 mm 0.50 % |
225/50 R16 | - | 631.4 mm | -8.6 mm -1.30 % |
245/45 R16 | - | 626.9 mm | -13.1 mm -2.00 % |
Oryginał | - | 640.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 185/70 R15 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/60 R16 ( -11.6 mm)
letnie 185/60 R16
zimowe 185/60 R16
Opony 195/60 R16 ( +0.4 mm)Zalecany!
letnie 195/60 R16
zimowe 195/60 R16
całoroczne 195/60 R16
Opony 205/55 R16 ( -8.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/55 R17 | - | 646.3 mm | 6.3 mm 1.00 % |
205/50 R17 | 158 zł | 636.8 mm | -3.2 mm -0.50 % |
215/50 R17 | 167 zł | 646.8 mm | 6.8 mm 1.10 % |
225/45 R17 | 174 zł | 634.3 mm | -5.7 mm -0.90 % |
235/45 R17 | 175 zł | 643.3 mm | 3.3 mm 0.50 % |
245/40 R17 | - | 627.8 mm | -12.2 mm -1.90 % |
255/40 R17 | - | 635.8 mm | -4.2 mm -0.70 % |
265/40 R17 | - | 643.8 mm | 3.8 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 640.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/45 R18 | - | 641.7 mm | 1.7 mm 0.30 % |
215/40 R18 | - | 629.2 mm | -10.8 mm -1.70 % |
225/40 R18 | 157 zł | 637.2 mm | -2.8 mm -0.40 % |
235/40 R18 | 176 zł | 645.2 mm | 5.2 mm 0.80 % |
245/35 R18 | - | 628.7 mm | -11.3 mm -1.80 % |
255/35 R18 | 234 zł | 635.7 mm | -4.3 mm -0.70 % |
265/35 R18 | - | 642.7 mm | 2.7 mm 0.40 % |
275/35 R18 | - | 649.7 mm | 9.7 mm 1.50 % |
285/30 R18 | - | 628.2 mm | -11.8 mm -1.80 % |
295/30 R18 | - | 634.2 mm | -5.8 mm -0.90 % |
315/30 R18 | - | 646.2 mm | 6.2 mm 1.00 % |
Oryginał | - | 640.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/35 R19 | - | 633.1 mm | -6.9 mm -1.10 % |
225/35 R19 | - | 640.1 mm | 0.1 mm 0.00 % |
235/35 R19 | 235 zł | 647.1 mm | 7.1 mm 1.10 % |
245/30 R19 | - | 629.6 mm | -10.4 mm -1.60 % |
255/30 R19 | - | 635.6 mm | -4.4 mm -0.70 % |
265/30 R19 | - | 641.6 mm | 1.6 mm 0.30 % |
275/30 R19 | - | 647.6 mm | 7.6 mm 1.20 % |
305/25 R19 | - | 635.1 mm | -4.9 mm -0.80 % |
315/25 R19 | - | 640.1 mm | 0.1 mm 0.00 % |
Oryginał | - | 640.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/30 R20 | - | 643.0 mm | 3.0 mm 0.50 % |
235/30 R20 | - | 649.0 mm | 9.0 mm 1.40 % |
265/25 R20 | - | 640.5 mm | 0.5 mm 0.10 % |
275/25 R20 | - | 645.5 mm | 5.5 mm 0.90 % |
Oryginał | - | 640.0 mm | - |
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?